شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

اختلال افسرگی فصلی(SAD)چیست؟

اختلال افسرگی فصلی(SAD)چیست؟

درک اختلال افسردگی اساسی با شروع فصلی

افسردگی فصلی:با فرا رسیدن ماه سپتامبر(مهر) ، فصل ها در بسیاری از نقاط جهان تغییر می کند. برای کسانی که در چنین مکانهایی زندگی می کنند ، نور روز کوتاهتر می شود و تاریکی زود می رسد.
در این مدت ، تعداد زیادی از افراد دچار مجموعه ای از علائم قابل پیش بینی می شوند.
سرعتشان را کم می کنند.آنها برای بیدار شدن صبح سخت هستند.آنها نمی توانند شب ها بخوابند.سطح انرژی آنها کاهش می یابد و خستگی تمام عیار به خود می گیرد.تفکر و تمرکز برایشان مشکل است. احساس غم و اندوه ، حتی ناامیدی ، در مرکز توجه قرار می گیرد.
این تجربیات به عنوان اختلال افسردگی عمده با شروع فصلی شناخته می شوند در غیر این صورت بیشتر به عنوان اختلال افسردگی فصلی (SAD) شناخته می شود.

علائم

علائم SAD شامل بسیاری از علائم مشابه افسردگی اساسی است. با این حال ، تفاوت این است که این علائم در هر بهار برطرف می شود و تمایل به بروز مجدد در اواخر پاییز دارد. SAD بر بهره وری در محل کار ، مدرسه و خانه و حتی در روابط اجتماعی تأثیر منفی می گذارد.

علل اختلالSAD

بهداشت روانی آمریکا گزارش می دهد که کاهش میزان نور خورشید در ماه های پاییز و زمستان بر فرد مبتلا به SAD تأثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به SAD مستعد ابتلا به مسائل مربوط به پروتئین های انتقال دهنده سروتونین در زمان آفتاب در آسمان هستند.
یکی دیگر از علل نوروبیولوژیکی مربوط به ملاتونین ، هورمون مربوط به خواب است که توسط غده صنوبری ترشح می شود. این هورمون ، که می تواند بر الگوهای خواب و خلق و خوی تأثیر بگذارد ، در سطوح افزایش یافته در تاریکی تولید می شود. به نظر می رسد افرادی که SAD دارند ، سطح ملاتونین بالاتری نسبت به افرادی که SAD را تجربه نمی کنند ، دارند. علاوه بر این ، ملاتونین ریتم شبانه روزی ما را تنظیم می کند ، که به عنوان “ساعت بیولوژیکی” ما نیز شناخته می شود ، و هنگامی که تولید بیش از حد در ماه های تاریک اتفاق می افتد ، کودکان و بزرگسالان “احساس می کنند خارج از نوع خود هستند”.

آمار اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی (SAD) الگوی علائم افسردگی است که با تغییر فصل ظاهر می شود و سپس از بین می رود. SAD گاهی اوقات “افسردگی زمستانی” یا “بلوز زمستانی” نامیده می شود.
SAD میلیونها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد ، در درجه اول در مناطق با عرض جغرافیایی بالاتر از خط استوا رخ می دهد.SADبیش از مردان بر زنان و کودکان تأثیر می گذارد.
آگاهی از این وضعیت روانی بیش از 150 سال است که وجود دارد ، اما تنها در اوایل دهه 1980 به عنوان یک اختلال شناخته شد.
همانطور که قبلاً ذکر شد ، تشخیص بالینی SAD اختلال افسردگی اساسی با شروع فصلی است.
افراد مبتلا به SAD گزارش می دهند که در زمستان به طور متوسط 2.5 ساعت بیشتر از تابستان می خوابند. عموم مردم در زمستان 0.7 ساعت بیشتر می خوابند.

درمان اختلال عاطفی فصلی

ارزیابی پزشکی دریافت کنید. بسیاری از بیماریها می توانند شبیه) SADهیپوگلیسمی ، کم کاری تیروئید ، کم خونی و غیره) باشند. مطمئن شوید که با یک بیماری مزمن یا قابل درمان دیگر دست و پنجه نرم نمی کنید.
درباره ریتم شبانه روزی خود بیاموزید. این چرخه بیوشیمیایی داخلی ما است که بدن ما را از نظر خواب ، تغذیه و رفاه تنظیم می کند. ریتم شبانه روزی به شدت تحت تأثیر نور خورشید قرار می گیرد. افراد مبتلا به SAD دارای یک ساعت بدن بسیار حساس هستند که با قرار گرفتن در معرض نور کمتر خورشید خاموش می شود. برای تنظیم مجدد ساعت بدن ، از نور خورشید یا نور مصنوعی استفاده می شود.
بیشتر آفتاب بگیرید با حضور در خارج از منزل یا نشستن در حوضچه ای از نور خورشید در داخل خانه ، وقت بیشتری را زیر نور آفتاب در نظر بگیرید. اگر نمی توانید نور طبیعی خورشید دریافت کنید ، برای نور درمانی یک چراغ مصنوعی خریداری کنید.
آروماتراپی برای تقویت روحیه ، روغن های ضروری یا شمع را به فضای خود دعوت کنید. مطالعات نشان می دهد که نعناع ، لیمو ، ترنج و دارچین باعث افزایش تمرکز و افزایش روحیه می شوند.
برنامه خواب مشخصی داشته باشید. حفظ برنامه خواب سالم جنبه های SAD را کاهش می دهد. به طور معمول عمل کنید که زیاد نخوابید ، زیاد چرت نزنید یا زود بخوابید.
غذاهای سالم بخورید. مبتلایان به SAD تمایل زیادی به شیرینی و نشاسته دارند ، بنابراین مراقب باشید که پروتئین را در رژیم غذایی خود به عنوان یک تعادل نگه دارید.
روان درمانی: اگر استفاده از این اقدامات جامع برخی از علائم SAD شما را تسکین ندهد ، ممکن است نیاز به راهنمایی از یک متخصص بهداشت روانی داشته باشید. به دنبال پزشک متخصص در زمینه اختلالات خلقی باشید.
روان درمانی: برای برخی افراد ، استفاده از داروهای ضد افسردگی در طول الگوهای فصلی به کاهش علائم افسردگی کمک می کند. برای بهترین نتیجه با روانپزشکان و پرستاران متخصص در اختلالات خلقی مشورت کنید.
تقویم را بررسی کنید: اگر همچنان با غم و اندوه ، ناامیدی ، تحریک پذیری و مشکل در تمرکز هنگام آمدن بهار و طولانی شدن ساعات روز ، هنوز SAD را تجربه نمی کنید. در عوض ، افسردگی مزمن مداوم شما ممکن است نوع دیگری از اختلال افسردگی باشد. در مورد این مسائل با پزشک خود صحبت کنید یا به دنبال یک متخصص بهداشت روانی باشید تا علائم شما را بیشتر ارزیابی کند.
افسردگی یک اختلال قابل درمان است. مهم است بدانید که اگرچه اختلالات افسردگی مانند SAD می توانند جدی باشند ، اما قابل درمان هستند.

 

منبع

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button