شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

خیانت چیست؟

خیانت دقیقاً چیست؟

در سال 1992 ، مقاله ای کلاسیک در علوم رفتاری در Psychological Science منتشر شد. دیوید باس و همکارانش شواهدی مبنی بر وجود تفاوت های اساسی جنسیتی در واکنش به خیانت ارائه کردند . خیانت چیست ؟ این محققان دو نوع نمونه فرضی از خیانت را به مردان و زنان ارائه کردند. یکی از نمونه ها بر خیانت جنسی متمرکز بود ، که در آن شریک زندگی خود به صورت فیزیکی و جنسی خیانت می کرد. نوع دیگری از مثالها بر خیانت احساسی متمرکز بود ، که در آن شریک زندگی در اصل عاشق شخص دیگری بود. نسخه مختصر نتایج بدین شرح است: مردان بیشتر از زنان واکنش منفی نسبت به خیانت جنسی نشان می دادند ، در حالی که زنان بیشتر از مردان واکنش منفی نسبت به خیانت احساسی نشان می دادند. و در حالی که تحقیقات بعدی به انواع متغیرهای مرتبط با این واکنش ها اشاره کرده است ، به طور کلی ، این الگوها در برابر زمان ایستادگی کرده اند (Buss ، 2005 را ببینید).

چرا مردان و زنان در واکنش به خیانت متفاوت هستند؟

به عنوان یک دانشمند رفتاری تکاملی ، توضیحات Buss در مورد اینکه چرا مردان و زنان در واکنش به خیانت با یکدیگر تفاوت دارند ، منطقی است. این توضیحات بر روی آناتومی و فیزیولوژی باروری متمایز زن و مرد تمرکز می کند ، به ویژه این واقعیت که به دلیل لقاح داخلی ، ممکن است مرد بیغیرت شود: یک زن می تواند بچه ای به دنیا بیاورد که در واقع بچه آن پسر نیست. از دیدگاه تکاملی ، این موقعیت مانعی تطبیقی ​​ایجاد می کند که مخصوص مردان است. بنابراین شریک جنسی که در رابطه جنسی خیانت می کند مسئله ساز است ، اما از نظر تکاملی ، مشکل بزرگتری برای مردان وجود دارد ، زیرا خیانت جنسی می تواند منجر به احساس بیغیرتی در مرد شود. و نیروهای تکاملی از سازگاری (مانند پاسخ منفی به خیانت جنسی) که احتمال بیغیرتی را کاهش می دهد ، حمایت می کنند. زنان دارای موانع تطبیقی ​​متفاوتی هستند که سیستم تولید مثل آنها را احاطه کرده است. برای زنان ، هزینه داشتن فرزند زیاد است. در حقیقت ، این هزینه ها بسیار بیشتر از هزینه های قابل مقایسه برای مردان است و شامل حاملگی می شود، زایمان و پرستاری – همه سرمایه گذاری های عمده در زمان و انرژی. پرورش کودکان در انسان هزینه بر است و از چندین مراقب بزرگسال سود می برد. شریکی که خیانت عاطفی می کند ، با عاشق فرد دیگری شدن، در این زمینه مسئولیت دارد ، زیرا چنین خیانت هایی ممکن است نشان دهنده ترک احتمالی باشد. و در حالی که ترک زندگی هرگز یک چیز عالی در یک رابطه نیست ، می تواند برای زنان بسیار ویرانگر باشد ، زیرا هنگام تربیت فرزندان خردسال توسط شریک زندگی رها می شوند. بنابراین ، زنان ، نسبت به مردان ، می توانستند سازگاری های روانی را به وجود آورند تا از سیگنال های خیانت عاطفی مراقب باشند.

تعریف خیانت جنسی و عاطفی

 در پاسخ به این سوال خیانت چیست ، در نشریه اخیر تیم تحقیقاتی ما ( آزمایشگاه روانشناسی تکاملی پالتز جدید ) ، ما سوالی را پیرامون تحقیقات در مورد واکنش به خیانت بررسی کردیم. یکی از موضوعات این تحقیق مربوط به تعاریفی است که برای مفاهیم خیانت جنسی و عاطفی استفاده شده است.  این مقاله از تعاریف مبتنی بر محقق از خیانت جنسی و عاطفی استفاده کرده است. در مطالعه ما ( گیتار ، گهر ، کروگر ، گارسیا ، فیشر و فیتزجرالد ، 2016) ، ما از صدها فرد معمولی (در این مورد ، دانشجویان کالج) خواسته ایم تا تعاریف خود را از خیانت جنسی و احساسی ارائه دهند. سپس در یک مطالعه دوم ، ما صدها دانشجوی دیگر را مجبور کردیم که گزاره هایی را که شرکت کنندگان در اولین مطالعه ایجاد کرده بودند ، بخوانند و سپس به هر یک از این گزاره ها بر اساس نمونه اولیه آن امتیاز دهند. این روش به ما این امکان را داد تا شیوه هایی را که جوانان واقعی در مورد آنها فکر می کنند و خیانت جنسی و عاطفی را تعریف کنند ، مورد بررسی قرار دهیم.

تعریف ویژگی های خیانت جنسی

صدها نمونه از تعاریف خیانت که توسط شرکت کنندگان ایجاد شده بود ، برای موضوعات اساسی مورد ارزیابی قرار گرفت. چهار موضوعی که بیشترین مشخص کننده خیانت جنسی بود به شرح زیر است:

  • فعالیت جنسی با فردی غیر از شریک زندگی (در 51 درصد نمونه های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان یافت می شود)
  • رفتارهای جنسی فیزیکی غیر از رابطه جنسی کامل (در 20 درصد از نمونه های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان یافت می شود)
  • اهداف جنسی (در 7 درصد نمونه های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان یافت می شود)
  • عدم رضایت/مجوز شریک (در 7 درصد نمونه های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان یافت می شود)

همانطور که می بینید ، خیانت جنسی تا حدی ساده است. اکثریت شرکت کنندگان مواردی را در مورد خیانت جنسی با شخص دیگری به غیر از شریک زندگی خود در نمونه تعریف خود ذکر کردند. با این حال ، وقتی ویژگیهای تعیین کننده خیانت احساسی را بررسی کردیم ، همه چیز کمی مبهم شد.

تعریف ویژگی های خیانت احساسی

در پاسخ به سوال خیانت چیست از همان شرکت کنندگانی که خواسته شد تعاریفی از خیانت جنسی ارائه دهند ، خواسته شد تا تعاریفی از خیانت احساسی ارائه دهند. همانطور که در زیر مشاهده می کنید ، چهار موضوع اصلی در مقایسه با موضوعاتی که برای خیانت جنسی یافت می شود ، کمتر برش داده شده است.

  • شرکت در رویدادهای مهم با شخص دیگری (در 16 درصد نمونه های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان)
  • فریب شریک خود در مورد احساسات نسبت به آنها (در 15 درصد نمونه های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان یافت می شود)
  • پیوست شده/از نظر احساسی به شخص دیگری اختصاص داده شده است (در 6 درصد نمونه های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان یافت می شود)
  • یکی از طرفین از نظر احساسی طرف مقابل را راضی نمی کند (در 6 درصد نمونه های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان یافت می شود)

    در اینجا ، یک موضوع واحد در اکثر شرکت کنندگان مطرح نشد. در واقع ، متداول ترین موضوعات در اینجا ، شرکت در رویدادهای مهم با شخص دیگر و فریب شریک خود در مورد احساسات خود نسبت به شخص دیگر ، فقط در 16 درصد و 15 درصد از تعاریف ایجاد شده توسط شرکت کنندگان یافت شد. وقتی صحبت از فهمیدن خیانت احساسی توسط افراد واقعی می شود ، پاسخ ها پیچیده هستند و اساساً همه جا هستند.

    تفاوتهای جنسیتی در تعاریف درجه خیانت

     تفاوت های جنسیتی در این که خیانت چیست وجود دارد ، یک یافته مرتبط در این تحقیق این بود که وقتی شرکت کنندگان میزان نمونه اولیه تعاریف مختلف خیانت جنسی و عاطفی را ارزیابی کردند ، مردان و زنان به طور کلی در مورد یک مثال واضح از خیانت جنسی در مقایسه با آنچه که آنها تصور می کردند یک نمونه قوی از احساسات هستند ، توافق بیشتری نشان دادند. خیانت به عنوان مثال ، هنگامی که به رتبه بندی تعاریف نمونه ای از خیانت جنسی می رسید ، مردان و زنان موارد زیر را به عنوان نمونه اولیه ترین موارد ارزیابی می کردند:

    خیانت جنسی زمانی است که شما در یک رابطه یا ازدواج هستید و با فرد دیگری که دوست دختر/دوست پسر ، شوهر یا همسر شما نیست ، فعالیت جنسی انجام می دهید. داشتن رابطه جنسی ، یا خیانت به شیوه جنسی. با این حال ، وقتی صحبت از رتبه بندی تعاریف نمونه خیانت عاطفی به میان می آید ، موردی که مردان آن را نمونه اولیه می دانند ، با مواردی که زنان آن را نمونه اولیه می دانند متفاوت است. برای مردان ، نمونه اولیه ترین تعریف خیانت احساسی این بود: خیانت احساسی زمانی است که فردی در یک رابطه با گذراندن زمان بیش از حد با شخص دیگری در خارج از رابطه فاصله احساسی ایجاد می کند یا در مورد آن فکر می کند ، تا حدی که طرف مقابل نادیده گرفته یا از نظر احساسی طرد می شود. نمونه اولیه ترین تعریف خیانت عاطفی که توسط زنان رتبه بندی شده بود این بود:”خیانت احساسی عبارت است از “عاشق” بودن یا بیشتر از نظر عاطفی به شخص دیگری غیر از شریک زندگی یا خانواده ” از آنجایی که مقاله کلاسیک دیوید باس و همکارانش درباره تفاوت جنسیتی در واکنش به خیانت منتشر شد ، بینش های زیادی در مورد عوامل مرتبط با فروپاشی روابط از دیدگاه تکاملی کشف شده است. تحقیقات ما (گیتار و همکاران ، 2016) به ظرافت هایی در مورد  خیانت چیست و چگونگی خیانت جنسی و احساسی توسط افراد واقعی در تلاش برای آگاهی از تحقیقات آینده در این زمینه پرداخته است. به طور خلاصه ، ما دریافتیم که خیانت جنسی نسبتاً واضح تعریف شده است. مردم معمولاً با دیدن آن می دانند. مردم به طور معمول در مورد آنچه که خیانت جنسی را نشان می دهد توافق دارند.از طرف دیگر خیانت احساسی در بسیاری جهات به عنوان یک موجود متفاوت به نظر می رسد. تعریف عناصری که شامل خیانت احساسی می شوند در بین شرکت کنندگان در اولین مطالعه ما بسیار متفاوت است. و در مطالعه دوم ما ، مردان و زنان از نظر آنچه که یک نمونه محکم خیانت عاطفی بود ، بسیار متفاوت بودند. من با دیوید باس و همکارانش موافقم که دو دسته خیانت مهم وجود دارد: خیانت جنسی و خیانت احساسی. با توجه به تحقیقات ما ، به نظر می رسد خیانت عاطفی ، و شاید همیشه ، طبقه ای از رفتارهای بی شکل و غیرقابل تعریف باشد. و خیانت جنسی ، مردم وقتی آن را می بینند متوجه می شوند. وقتی صحبت از خیانت احساسی به میان می آید ، به نظر می رسد که همه ما ممکن است دیدگاه منحصر به فرد خود را در مورد آنچه در واقع است داشته باشیم. و این واقعیت احتمالاً بر انواع سوء تفاهم ها در روابط مدرن می افزاید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button