شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

راه های تغییر افکار در دوران یائسگی چیست ؟

راه های تغییر افکار در دوران یائسگی چیست ؟

گرفتن برخی از درس ها از CBT (درمان شناختی رفتاری) می تواند به شما درتغییر افکار در دوران یائسگی کمک کند.

امتیاز کلیدی :

  • پنج راه برای تغییر افکار در دوران یائسگی: گرفتن برخی از درس ها از CBT می تواند به شما در مدیریت تجربه یائسگی کمک کند.
  • آزمایشات بالینی نشان می دهد که درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند به کاهش علائم  یائسگی کمک کند.
  • اگرچه یائسگی تا حد زیادی یک شرایط فیزیکی است، افکار یک زن در مورد آن می تواند به طور مستقیم بر تجربه یائسگی او تأثیر بگذارد.
  • اتخاذ نگرش مثبت تر نسبت به یائسگی و به چالش کشیدن افکار منفی می تواند منجر به بهبود علائم شود.

هنگامی که برخی از مردم به یائسگی فکر می کنند

آن را به عنوان یک نقطه توقف ناگهانی در نظر می گیرند – و در واقع، خود یائسگی به عنوان زمانی در زندگی یک زن تعریف می شود که او دوازده ماه یا بیشتر قاعدگی نداشته است. با این حال، منجر به یائسگی چندین سال طول می کشد و بسیاری از زنان همچنان علائم را پس از یائسگی تجربه می کنند. همه اینها به این معنی است که بخش قابل توجهی از زندگی یک زن ممکن است در دوران گذار از قبل از یائسگی به بعد از یائسگی سپری شود .

قبل از یائسگی منجر به یائسگی می شود و اغلب برای زنان در اوایل تا اواسط دهه چهل شروع می شود. در طول این مدت، سطح هورمون هایی که بیشترین ارتباط را با تولید مثل دارند، استروژن و پروژسترون شروع به کاهش می کنند.

کاهش این هورمون ها ممکن است منجر به علائم فیزیکی و احساسی شود، از جمله:

  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • نوسانات خلقی
  • درد ها
  • خستگی ها
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مه مغزی

زنان فقط کاهش مداوم و تدریجی هورمونی را تجربه نمی کنند

در عوض، اغلب دوره‌ای از نوسانات شدید هورمون‌ها وجود دارد، که تشخیص اینکه یک روز در مقایسه با روز دیگر چه حسی خواهد داشت را دشوار می‌کند. علاوه بر تغییرات جسمانی که زنان در حال گذراندن آن هستند، بسیاری از زنان در این زمان با مسئولیت های بزرگی در زمینه شغل و مسئولیت های خانوادگی روبرو هستند.

بنابراین، یائسگی برای بسیاری از زنان زمان سختی است. درمان جایگزینی هورمونی (HRT) برای جایگزینی هورمون هایی طراحی شده است که در حال کاهش هستند. اما در حالی که بسیاری از زنان HRT را بسیار موثر می دانند، برخی از زنان به دلایل پزشکی نمی توانند HRT مصرف کنند و برخی نیز به دلیل خطرات بالقوه و عوارض جانبی انجام این کار، ترجیح می دهند این کار را نکنند.

 

نقش درمان در درمان یائسگی

هنگامی که به دنبال گزینه های درمانی جایگزین برای یائسگی هستید، ممکن است درمان به طور خودکار به ذهن خطور نکند. به هر حال، یائسگی یک وضعیت فیزیکی است، درست است؟

با این حال نشان داده شده است که درمان به زنان کمک می کند تا با علائم یائسگی کنار بیایند و به طور کلی خلق و خوی خود را بهبود بخشند. ما اغلب فکر می کنیم که ذهن و بدن از هم جدا هستند. اما در واقع، افکار و احساسات ما همیشه بر بدن فیزیکی ما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، زمانی که مضطرب هستیم، ممکن است متوجه تندتر شدن ضربان قلب یا احساس گرما در قفسه سینه و صورت خود شویم.

تحقیقات نشان می دهد که تجربه یک زن از یائسگی تحت تأثیر سلامت عاطفی و فیزیکی قبلی، موقعیت اجتماعی، تجربه رویدادهای استرس زا زندگی و باورهای او در مورد یائسگی است. 1 این که یک زن یائسگی را به صورت مثبت یا منفی ببیند، تحت تأثیر پیشینه شخصی، خانوادگی و اجتماعی-فرهنگی او است و به نوبه خود، بر چگونگی تجربه گذار یائسگی تأثیر می گذارد. 2 زنانی که یائسگی زودتر یا ناشی از جراحی را تجربه می کنند، بیشتر احتمال دارد که شرایط روانپزشکی را تجربه کنند.

بنابراین، ما می دانیم که بین نحوه نگرش یک زن به یائسگی و تجارب زندگی، فرهنگی و اجتماعی او پیوند روشنی وجود دارد. نحوه فکر و دیدگاه ما یائسگی و خودمان بر نحوه تجربه ما تأثیر می گذارد. این نیاز واقعی به گزینه‌های درمانی را باز می‌کند که می‌تواند به شناسایی تأثیر افکار و نگرش‌های ما کمک کند و به زنان کمک کند افکار و نگرش‌های مفیدتری اتخاذ کنند.

درمان شناختی رفتاری (CBT) به ما کمک می کند تا ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارهای خود را شناسایی کنیم و نشان داده شده است که به زنان در مدیریت گرگرفتگی، افسردگی، اختلالات خواب و نگرانی های جنسی کمک می کند.

پنج راه برای تغییر افکار در دوران یائسگی

علاوه بر جستجوی حمایت درمانی، می توانید با انجام مراحل زیر به خود کمک کنید:

  1.  به افکار خود توجه کنید

تشخیص اینکه افکار شما بر تجربه شما از یائسگی تأثیر می گذارد، این واقعیت را از بین نمی برد که تجربه یائسگی شما ممکن است برای شما بسیار دشوار باشد. اما کمی کنترل را به شما برمی گرداند.

در طول یک گرگرفتگی، یک لحظه خستگی، یا یک تجربه جنسی به چه فکر می کنید – و چگونه ممکن است این افکار اوضاع را بدتر کنند؟ مثلاً وقتی فلاش می خورید از خودتان ناامید می شوید یا نگران هستید که مردم متوجه آن شوند؟ این ممکن است در واقع باعث ایجاد اضطراب و گرمای بیشتری در بدن شما شود.

  1.  افکار خود را به چالش بکشید

به عنوان انسان، همه ما افکار غیرمنطقی داریم که ممکن است به نحوه بزرگ شدن یا ایده های فرهنگی که درونی کرده ایم برگردد. اگر فرآیند فکری را شناسایی کرده اید که مفید نیست، اکنون زمان آن است که آن را به چالش بکشید. چقدر صحت دارد؟ به عنوان مثال، آیا واقعاً همه شما را به خاطر گرگرفتگی قضاوت منفی می کنند – یا ممکن است اکثر مردم حتی توجهی به آن نداشته باشند.

  1.  تغییرات رفتاری مثبت ایجاد کنید

یائسگی زمان تغییر است و انجام همه کارها به همان روشی که همیشه انجام می دهید. لزوماً نیازهای در حال تغییر شما را برآورده نمی کند. یائسگی زمان بسیار خوبی برای شروع اولویت بندی نیازهای خود و مراقبت از خود است. این ممکن است به این معنی باشد که بیشتر از این نگویید، زمان بیشتری را برای خود اختصاص دهید، به دنبال یک علاقه جدید باشید یا حتی ساعات کاری خود را کاهش دهید.

  1.  دسترسی به پشتیبانی

علاوه بر حمایت درمانی، در صورت نیاز، ممکن است ارتباط با زنان دیگری که تجربه‌های مشابهی را تجربه می‌کنند مفید باشد. اگرچه مواردی مانند علائم وازوموتور (گرگرفتگی و تعریق شبانه) به خوبی درک شده است، بسیاری از زنان از خستگی شدید. احساس ناخوشی عمومی و تغییرات خلقی که برای بسیاری از افراد یکی از ویژگی های یائسگی است، آگاه نیستند.

برقراری ارتباط با زنان دیگری که تجربه‌های مشابهی را تجربه می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند در این زمان به شیوه‌ای مثبت‌تر کنار بیایید.

  1.  آن را به عنوان زمان بالقوه ببینید

ممکن است سخت باشد – به خصوص زمانی که نخوابیده اید، در یک جلسه عرق کرده اید، یا فکر می کنید. که بهار قدم شما کجا رفته است – یائسگی را به عنوان یک زمان مثبت در نظر بگیرید. اما علیرغم مشکلاتی که بسیاری از زنان با آن روبرو هستند، این امکان نیز وجود دارد که یائسگی را به عنوان یک مرحله مثبت در زندگی خود ببینند. بنابراین بسیاری از زنان مشاغل جدیدی را آغاز می کنند .

یا راه های خلاقانه جدیدی را اتخاذ می کنند. درک اینکه زندگی متناهی نیست می تواند محرک مفیدی برای استفاده حداکثری از آن باشد. همانطور که هورمون‌های ما تغییر می‌کنند، اولویت‌های ما نیز تغییر می‌کنند – و اولویت دادن به خودتان ممکن است شما را به دنیای کاملا جدیدی باز کند.

 

مجموعه ی رامش روان سعی دارد برای مراجعین  محیطی فراهم آورد تا دنیای جدیدی را لمس کنند.
جهت دریافت وقت مشاوره به ما پیام دهید.
منبع
سایر مقالات
آدرس اینستاگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button