شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

آیا افسردگی مسری است؟

 آیا افسردگی مسری است؟

 

کل خانواده ها ممکن است با هم افسرده شوند و حتی ندانند. اما ارتباط سالم می تواند مانع از سرخوردگی شما شود.  افسردگی نیز مانند آنفولانزا یک اختلال بسیار مسری است که می تواند از طریق اجتماع منتقل شود. به ویژه که در یک خانواده اقامت داشته باشید، از یک عضو خانواده به دیگری بپرید. و همانطور که افراد ممکن است افسرده شوند، کل خانواده ها نیز اغلب بدون آگاهی آنها افسرده می شوند.

افسردگی در یک خانواده می تواند تمام انرژی یک خانواده را جذب کند و خانه را به سیاه چاله ای از احساسات منفی چرخان تبدیل کند. معمولاً چنین افسردگی به عنوان بیماری جسمی یا یک هوای عمومی تحریک پذیر و منفی پوشیده می شود. اعضای خانواده به مکان های خود، در حضانت محافظ تلویزیون یا رایانه، عقب نشینی می کنند. و بدبینی، کنایه یا سکوت به سبک غالب ارتباطات خانوادگی تبدیل می شود.

 

خانواده‌ها می‌توانند از اقامت دائم افسردگی و کنترل الگوهای تعامل خود با موارد زیر جلوگیری کنند:

  • مراقب علائم افسردگی در یکی از اعضای خانواده باشید

هرچه زودتر آن را تشخیص دهید، سریع‌تر می‌توانید به فرد کمک کنید تا از آن خارج شود و خطری را برای دیگران مهار کنید.
در کودکان خردسال، ممکن است به شکل رفتار سرکشی، اما نه غم و اندوه آشکار.
سنین مدرسه، افسردگی می تواند کم کاری و کناره گیری از مدرسه و فعالیت های اجتماعی باشد.
نوجوانان، اغلب در استعمال دخانیات ، نوشیدن یا مصرف مواد مخدر، افراد مسن به عنوان بی اشتهایی برای غذا یا زندگی پنهان می شود.

 

خانواده ها اغلب سبک تفکر منفی را به ارث می برند که حامل میکروب افسردگی است. معمولاً این میراثی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود، الگویی از بدبینی که برای محافظت از عزیزان از ناامیدی یا استرس استفاده می شود . اما در واقع، الگوهای تفکر منفی دقیقاً برعکس عمل می‌کنند و سلامت روان افراد در معرض را از بین می‌برند.

وقتی پدر به طور مداوم ناامیدی خود را از جاش به خاطر آوردن نمره B منهای در شیمی به خانه ابراز می کند، اگرچه همه نمرات دیگر As هستند، او نوعی تحریف شناختی را نشان می دهد که بچه ها یاد می گیرند آن را روی خودشان اعمال کنند – یک فیلتر ذهنی که تجربه مثبت را از در نظر گرفتن دور می کند.

یا شاید پدر یک فاجعه را تصور می‌کند، چون نمرات‌هایی را از بین می‌برد که احتمال یک دانشگاه عالی را از بین می‌برد و در نتیجه آینده پسرش را محکوم می‌کند. تکرار آنها در طول زمان است که به این رویدادها قدرت می دهد تا سیستم اعتقادی افراد را شکل دهند.

 

در عوض، دستورالعمل هایی را برای ارتباط سالم تنظیم کنید. همه را از انواع رایج تحریف ها آگاه کنید:

  • فاجعه آفرینی ، اغراق در تأثیرات مضر یک رویداد ناامیدکننده
  • شخصی سازی، دیدن خود یا فرزندتان به عنوان عامل یک نتیجه ناامید کننده
  • فکر کردن به همه یا هیچ، کاهش پیچیدگی ها به مطلق، مانند دانستن اینکه کامل نیستید اما خود را یک بازنده می بینید.
  • تعمیم بیش از حد، تفسیر یک ناامیدی به عنوان بخشی از یک الگوی اجتناب ناپذیر
  • فیلتر کردن، تمرکز بر جنبه های منفی یک تجربه در حالی که جنبه مثبت را نادیده می گیرد.

 

بین اعضای خانواده توافق کنید که زمانی که فردی دچار افکار منفی می شود، عادت شکنان یکدیگر (در خانه) باشند. به یکدیگر یادآوری کنید و از یکدیگر حمایت کنید.

 

  • اطمینان حاصل کنید که خانواده شما تجارب مثبت و بانکی از آنها را در اختیار دارند که در مواقع سختی با آنها تماس بگیرید. تجارب منفی آنقدر وزن روانشناختی دارند که تعداد تجربیات مثبت باید به طور جدی از تجربیات منفی بیشتر شود. زمانی که شروع به ایجاد تعاملات مثبت می کنید نسبت 2 به 1 واقع بینانه است و 5 به 1 هدف بلند مدت است.

فهرستی از تعاملات مثبت و منفی به عنوان یک خانواده. وقتی با هم صبحانه می خورید چطور پیش می رود؟ آیا این یک تجربه مثبت است یا منفی؟ خانواده برای ایجاد تجربیات مثبت بیشتر و کاهش منفی باید از چه برنامه عملی استفاده کند؟ به عنوان مثال، فعالیت هایی را تشویق کنید که در آن اعضای خانواده یکدیگر را در ترکیب های مختلف شامل می شوند. فقط با هم رفتن به سینما می تواند یک رویداد مشترک بسیار مثبت باشد.

  • اغلب دور هم جمع شوید تا نیازهای عاطفی هفته آینده را بررسی کنید. بپرسید برای اینکه این کار برای شما کار کند به چه چیزی نیاز دارید؟

به این ترتیب می‌توان چالش‌ها را پیش‌بینی کرد و با حداقل استرس بر کل خانواده مواجه شد. اعضای خانواده چه نیازهای عاطفی برای انجام آنچه در برنامه خود دارند دارند؟ اگر سارا در روز جمعه یک آزمایش بزرگ داشته باشد، یکی از والدین ممکن است برنامه ریزی کند که به خصوص عصر پنجشنبه برای پشتیبانی در دسترس باشد.

بررسی وضعیت رفاهی افراد و نه صرفاً در برنامه فعالیت آنها به ایجاد حس ارتباط کمک می کند که در هر مرحله از زندگی یک محافظ اصلی در برابر افسردگی است. توجه به احساسات خانوادگی به اندازه فعالیت های خانوادگی یکی از بهترین محافظت هایی است که می توانید برای مبارزه با افسردگی خانواده استفاده کنید.

مجموعه ی رامش روان سعی دارد برای مراجعین  محیطی فراهم آورد تا دنیای جدیدی را لمس کنند.
جهت دریافت وقت مشاوره به ما پیام دهید.

منبع

سایر مقالات
آدرس اینستاگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button