شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

فرسودگی شغلی و استرس والدین چقدر شایع است ؟

فرسودگی شغلی و استرس والدین چقدر شایع است ؟

فرسودگی شغلی تنها به دلیل تلاش کردن در کار نیست. والدین و سایر اشکال مراقبت اغلب منجر به خستگی، استرس، و غرق شدن می شود. که اگر کنترل نشود، می تواند علائم عاطفی، ذهنی، جسمی و فرسودگی شغلی از جمله احساس بدبینی، بی حالی و اغلب افسردگی را به همراه داشته باشد. والدین  مانند دیگران که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند، ممکن است قوی یا ضعیف بودن خود را پنهان کنند، اما بدون توجه و درمان، فرسودگی شغلی مادر یا پدر می تواند اثرات مضری بر کل خانواده داشته باشد.

در برخی از نظرسنجی‌ها، 60 درصد از والدین گزارش کرده‌اند که در برخی مواقع احساس فرسودگی را تجربه کرده‌اند. اما بسیاری از والدین در برابر اعتراف به افسردگی خود مقاومت می کنند و بنابراین کمکی دریافت نمی کنند. مردم اغلب بر این باورند که در مورد مراقبت از فرزندانشان از آنها انتظار می رود که مافوق انسان باشند و فرسودگی شغلی باعث شود والدین احساس ناکافی کنند .

برخی از علائم احتمالی فرسودگی شغلی والدین چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد یکی از نگران‌کننده‌ترین علائم فرسودگی شغلی والدین، احساس گریز از ایده‌پردازی است – مثلا والدین از مسئولیت های خانوادگی دور شوند که این امر باعث بدرفتاری، غفلت یا رها شدن والدین می شود و سبب می شود کودک نسبت به والدین خود بی مهر شود.

چگونه والدین می توانند از فرسودگی شغلی جلوگیری کنند؟

اغلب این والدین هستند که بیش از همه به نقش خود متعهد هستند و  در معرض خطر فرسودگی شغلی هستند. فشارهایی که برخی از مادران و پدران برای دستیابی به کمال گرایی بر خود وارد می کنند، می تواند آنها را در معرض این خطر قرار دهد که هرگز به اندازه کافی خوب نباشند. کاهش کمال‌گرایی، ایجاد برنامه‌های روتین ثابت‌تر برای روز والدین، تعهد به مراقبت از خود، حتی برای دوره‌های کوتاه مدت و یافتن حمایت می‌تواند به والدین کمک کند تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنند.

چگونه والدین می توانند فرسودگی شغلی را مدیریت کنند؟

تحقیقات نشان می‌دهد وقتی والدین فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند، می‌توانند کارهای روزمره را کاهش دهند و از خانواده، دوستان یا کمک‌های پولی کمک بگیرند. توجه کمتری به انتظارات والدین برای نقاط عطف رشد کودک یا اهداف تغذیه یا زمان تماشای صفحه نمایش داشته باشند و برای شناسایی مسائلی که بیشترین استرس را برای آنها ایجاد می کند، وقت بگذارند.

تازه مادران چگونه می توانند از سلامت روان خود محافظت کنند؟

مادران جدید باید مراقبت از خود از جمله تغذیه، ورزش، خواب، حمایت اجتماعی و زمان را در  اولویت قرار دهند. حفظ آب بدن، پیاده‌روی منظم، کاهش کافئین، یافتن زمان تنهایی، و درخواست از خانواده و دوستان برای کمک به کارهای خاص، همگی می‌توانند به سلامت روحی و روانی آن‌ها کمک کنند.

اضطراب پس از زایمان چیست؟

والدین جدیدی که علائم ناراحت کننده و فراگیر اضطراب را تجربه می کنند اما علائم افسردگی را تجربه نمی کنند. ممکن است دارای اضطراب پس از زایمان باشند.  اضطراب پس از زایمان ممکن است به صورت حملات پانیک یا اضطراب عمومی یا با برخی علائم OCD یا PTSD ظاهر شود. افرادی که دارای سابقه شخصی یا خانوادگی اضطراب هستند ممکن است به ویژه در معرض اضطراب پس از زایمان باشند. اما هر والدین جدیدی که علائم مخرب را تجربه می کنند باید از یک درمانگر کمک بگیرند.

کم خوابی چه تاثیری بر والدین دارد؟

همه والدین می دانند که نوزاد تازه متولد شده چقدر می تواند خواب آنها را مختل کند. و باعث شود که از نظر ذهنی کمتر احساس تیزبینی و تحریک پذیری بیشتری داشته باشند. اما هنوز هم ممکن است اثرات گسترده  از دست دادن خواب را دست کم بگیرند. مطالعات انجام شده بر روی والدینی که به تازگی دچار کمبود خواب هستند، نشان داده است که آنها ممکن است توانایی کمتری برای ابراز شادی  از جمله تغییر در حالت چهره و لحن صدایشان داشته باشند و ممکن است برای دیگران غمگین‌تر به نظر برسند که همه اینها می‌تواند بر ایجاد یک ارتباط عاطفی با نوزادانشان تأثیر بگذارد.

مواجهه با افسردگی پس از زایمان

حدود 60 درصد از تازه مادران احساس افسردگی پس از زایمان (PPD) را تجربه می کنند. این احساسات اضطراب، تحریک‌پذیری و سردرگمی که در لحظه‌ای که قرار است یکی از شادترین لحظات زندگی باشد، به وجود می‌آیند، می‌توانند باعث سردرگمی و بی‌حوصلگی شوند و به طلسم گریه، مشکلات خواب و اشتها و در موارد شدید، افکار خشونت‌آمیز یا خودکشی منجر شوند. هنگامی که چنین احساساتی فقط دو یا سه روز پس از تولد کودک ادامه می‌یابد – معمولاً از نظر بالینی جدی تلقی نمی‌شوند اما اگر این احساسات برای دو هفته یا بیشتر طول بکشد، باید با مراقبت حرفه‌ای درمان شوند.

عوامل خطر افسردگی پس از زایمان چیست؟

هر پدر و مادر تازه واردی می توانند این علائم را تجربه کنند. اما تحقیقات چندین عامل خطر بالقوه را برای افسردگی پس از زایمان شناسایی کرده است. از جمله استرس زناشویی، حمایت اجتماعی ضعیف، مرگ اخیر یکی از عزیزان، عدم تعادل هورمونی، سیگار کشیدن و سابقه اضطراب یا افسردگی. آگاهی از عوامل خطر و تمایل به کمک گرفتن در هنگام بروز علائم می تواند منجر به درمان موثر و محدود کردن تأثیر بالقوه بر رشد کودک و روابط خانوادگی شود.

پدران جدید چگونه می توانند از سلامت روان خود محافظت کنند؟

پدران جدید در برابر افسردگی آسیب پذیر هستند و پدران افسرده کمتر با فرزندان خود درگیر هستند. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ممکن است در واقع عدم تعامل با نوزادانشان باشد که باعث افسردگی در برخی از پدران جدید می‌شود. پدرانی که زمان بیشتری را با نوزادان خود می‌گذرانند ، یک سال بعد کمتر دچار افسردگی می‌شوند. این یک مزیت آشکار برای خانواده‌ها و یک استدلال قوی برای سیاست‌های مرخصی پدری است.

 

مجموعه ی رامش روان سعی دارد برای مراجعین  محیطی فراهم آورد تا دنیای جدیدی را لمس کنند.

جهت دریافت وقت مشاوره به ما پیام دهید.

منبع

سایر مقالات

آدرس اینستاگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button