شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

تروما در نوجوانان

تروما در نوجوانان: یک مطالعه نشان داده است که تقریباً 16 درصد از پسران و 19 درصد از دختران ممکن است از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، دوره های افسردگی اساسی یا سوء مصرف مواد رنج ببرند. شاهد خشونت، آزار جسمی یا سوء استفاده جنسی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به هر سه اختلال را افزایش می دهد.

محقق اصلی دین کیلپاتریک و همکارانش در مرکز ملی تحقیقات و درمان قربانیان جنایت در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی با 4023 جوان 12 تا 17 ساله از طریق تلفن مصاحبه کردند. محققان طیف وسیعی از اطلاعات را از داوطلبان خود جمع آوری کردند، از جمله اطلاعات جمعیت شناختی و خانوادگی، تاریخچه تروما و علائم مشکلات روانی.

بخش بزرگی از این نوجوانان از نوعی اختلال رنج می بردند. کیلپاتریک و همکارانش دریافتند که 7.4 درصد از پسران و 13.9 درصد از دختران معیارهای افسردگی اساسی را در مقطعی از شش ماه گذشته داشتند. در سال گذشته میزان سوءمصرف یا وابستگی به مواد در پسران 8.2 درصد و در بین دختران 6.2 درصد بوده است.

محققان به ویژه از شیوع PTSD شگفت زده شدند: تقریباً چهار درصد از پسران و بیش از شش درصد از دختران معیارهای تشخیصی این بیماری را داشتند.

حدود چهار نفر از هر ده مصاحبه شونده گزارش دادند که خشونت بین فردی را به صورت دست اول تجربه کرده یا شاهد بوده اند. این نوجوانان در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به این اختلالات بودند.

داده ها این دیدگاه را تقویت می کند که بخش بزرگی از جوانان  با حوادث آسیب زا مواجه می شوند و در نتیجه واکنش های احساسی قابل توجهی را تجربه می کنند. کیلپاتریک می‌گوید: «اینکه این شیوع در میان نوجوانان وجود دارد قطعاً باعث نگرانی است.>

آسیب‌ها ی تروما :

آسیب‌های منجر به تروما در نوجوانان  به خصوص در دوران کودکی عبارتند از سوءاستفاده جسمی، جنسی و هیجانی، غفلت جسمی و هیجانی. سوءاستفاده جسمی عبارت است از ایجاد جراحت عمدی به کودک کمتر از ۱۸ سال توسط فرد بزرگسال به طوریکه احتمال آسیب دیدن یا به خطر افتادن سلامت جسمی کودک و نوجوان وجود داشته باشد. سوءاستفاده هیجانی در کودکان زمانی روی می‌دهد که یک بزرگسال به کودک القا نماید که وی موجودی بی ارزش، حقیر، دارای نقص است که در صورت تکرار، آسیب روانی را برای کودک به دنبال دارد. از سوءاستفاده جنسی از کودک به رفتار جنسی میان یک کودک و یک بزرگسال یاد می‌شود. غفلت جسمی نسبت به کودک از نظر تغذیه، امنیت، تحصیلات، مراقبت پزشکی، پوشاک، سرپناه گفته می‌شود و غفلت هیجانی یعنی کوتاهی در فراهم کردن نیاز‌های عاطفی مورد نیاز کودک و نوجوان و ناتوانی والدین در ارائه و فراهم کردن نیاز‌های روانی و عاطفی نظیر عشق، دلبستگی، حمایت و ….می باشد.

 

تروما در نوجوانان :ترومای دوران کودکی و نوجوانی؛ هشداری که والدین باید آن را جدی بگیرند.

در یک جمع بندی می‌توان گفت تروما‌های دوران کودکی بر مغز در حال رشد کودکان و نوجوانان بسیار اثر مخرب دارد. کودکانی که در معرض تجربه جنسی برای عمل جنسی قبل از هجده سالگی با خویشاوندان یا دیگری؛ ضربه جسمی، لگد زدن، طرد، تحقیر، تهدید، توهین، منزوی کردن و یا نادیده گرفتن پاسخ‌های هیجانی؛ و عدم تامین کافی نیاز‌های اساسی قرار می‌گیرند، در آینده می‌توانند دچار «من دروغین»، «ناکارآمد شدن خود حقیقی»،«اختلال شخصیت»،  «احساس شرم و احساس گناه»، «ترس و تروما»، «اختلال در درک واقعیت»، «ناتوانی در عشق ورزی و دلبستگی  »، «رفتار جنسی و جسمی خطرناک» و «انحرافات اخلاقی و اجتماعی» بشوند.

در نهایت می‌توان گفت تبیین و بررسی تروما‌های دوران کودکی بسیار اهمیت دارد که مشاوران خانواده، مشاوران کودک و درمانگران را برای بهبود کودکان مورد ابتلا اماده می‌سازد. همچنین، اطلاعات مفیدی در اختیار درمانگران قرار می‌دهد تا در صورت بروز تروما، اقدامات حمایتی مناسبی را جهت پیشگیری از آسیب به کودکان و نوجوانان انجام دهند.

اگر نوجوان شما از این موضوع رنج میبرد با ما تماس بگیرید.

منبع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button