شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

افراد سمی چه کسانی هستند و چگونه با آنها برخورد کنیم؟

افراد سمی چه کسانی هستند و چگونه با آنها برخورد کنیم؟

آیا کسی در زندگی شما مدام شما را دچار سردرگمی، ناامیدی یا گناه می کند؟ اگر چنین است، ممکن است با یک فرد سمی سر و کار داشته باشید. در اینجا نحوه کنار آمدن آورده شده است.

کلمه “سمی” برای توصیف بی شماری از مسائل بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی استفاده می شود. از زباله‌های سمی گرفته تا محل‌های کار سمی، این کلمه رایج به قدری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در سال 2018 واژه‌نامه سال آکسفورد نام گرفت.

در رفتار انسان، سم برای توصیف کسی که از طریق کلمات و اعمال منفی باعث ناراحتی دیگران می شود استفاده می شود. با این حال، شناسایی یک فرد سمی همیشه آسان نیست، زیرا رفتارهای آنها می تواند ظریف باشد.

به عنوان مثال، ممکن است فردی در زندگی خود داشته باشید که به طور مکرر باعث سردرگمی، اضطراب و استرس شما می شود، اما مطمئن نیستید که چرا.

افراد سمی چه کسانی هستند و چگونه با آنها برخورد کنیم؟

بنابراین، چگونه متوجه می شوید که فردی “سمی” است؟ و چگونه می توانید کنار بیایید؟ در اینجا نکاتی در مورد شناخت رفتار سمی و نحوه مقابله با آنها وجود دارد.

آدم سمی چیست؟

کلمه سمی برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. از نظر علمی، سمی برچسبی است که بر روی موادی مانند مواد شیمیایی سمی که می تواند باعث آسیب شود، قرار می گیرد. با این حال، این اصطلاح برای تعریف رفتاری است که نسبت به دیگران ناخوشایند یا بدخواهانه است.

اغلب از عبارت “شخص سمی” برای توصیف شخصی استفاده می شود که به طور ظریف یا ظاهراً دستکاری، خود محور، نیازمند یا کنترل کننده است.

این رفتارها ممکن است از احساس اساسی عزت نفس پایین و شرایط سلامت روانی مانند اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) ، آسیب های دوران کودکی یا سایر مسائل شخصی عمیقاً ریشه دار ظاهر شوند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از افرادی که به شیوه‌های سمی رفتار می‌کنند، ممکن است ویژگی‌های شخصیتی «هسته‌ای تاریک» داشته باشند. این ویژگی ها به صورت تمایل به قرار دادن اهداف و علایق خود بر همه چیز ظاهر می شود و در عین حال رفتار خود را برای اجتناب از گناه یا شرم توجیه می کنند.

با این حال، فقط به این دلیل که ممکن است دلیلی در پشت این رفتار سمی وجود داشته باشد، تاثیر آن را کم نمی کند. و اگر این را از طرف شخص دیگری تجربه می کنید، می تواند گیج کننده، آسیب زا باشد و حتی ممکن است باعث شود احساس کنید مقصر هستید.

چندین نشانه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید که ممکن است نشان دهند که شما با فردی سر و کار دارید که رفتارهای او می تواند سمی تلقی شود.

چگونه رفتارهای سمی را تشخیص می دهید؟

تشخیص یک ” فرد سمی ” ممکن است بیشتر به شناسایی احساسی که در شما ایجاد می کند باشد تا اینکه چه کاری انجام می دهد یا می گوید.

اگر با فردی با رفتارهای سمی در تعامل هستید، ممکن است:

  • احساس سردرگمی و عدم اطمینان نسبت به خود کنید

  • احساس تخلیه، عصبانیت یا پر از اضطراب را در تعامل بگذارید

  • به نوعی نسبت به خود احساس بدی داشته باشید

  • به طور مداوم نیاز به کمک به آنها را احساس کنید

  • توجه داشته باشید که مرزهای شما رعایت نمی شود.

  • برای «نه» گفتن احساس گناه می کنند یا احساس می کنند که برای پاسخ نهایی «نه» را نمی پذیرند

  • احساس می کنید که در اطراف آنها “روی پوسته های تخم مرغ راه می روید”.

  • مرتباً رفتار خود را تغییر دهید تا سازگار شوید

چند نشانه

تشخیص افرادی که تمایل به رفتارهای سمی دارند ممکن است آسان نباشد. اما جدای از توجه به احساسی که آنها در شما ایجاد می کنند، چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است فرد سمی باشد.

این علائم شامل موارد زیر است:

  • درام ممکن است آنها را هرجا که می روند دنبال کند، و زندگی آنها ممکن است شبیه یک سریال تلویزیونی باشد.

  • آنها می توانند استاد تخریب باشند، اما ممکن است تا زمانی که شاهد انجام آن با شخص دیگری نباشید متوجه این موضوع نشوید.

  • آنها ممکن است دائماً دیگران از جمله شما را قضاوت کنند.

  • نیاز آنها ممکن است بیشمارباشد، اما وقتی به آنها نیاز دارید، ناپدید می شوند.

  • آنها ممکن است خود را مشکل نبینند – ممکن است تقصیر دیگران باشد.

یا در مورد مثبت بودن سمی ، آن‌ها ممکن است آنقدر در مورد همه چیز مثبت باشند که وقتی چالش‌ها واقعاً وجود دارند، از اعتراف خودداری می‌کنند.

اگر به این نتیجه رسیده اید که با رفتارهای سمی سر و کار دارید، راه هایی وجود دارد که می توانید تأثیر این رفتارها را بر سلامت و رفاه روانی خود کاهش دهید.

حد و مرزی را تعیین کنید حتی اگر احساس گناه ایجاد کند

هنگام برخورد با رفتار سمی، دانستن اینکه کجا باید خط بکشید بسیار مهم است. چالش از بین بردن احساس گناه و اعمال عزم خود برای تعیین مرزهای مناسب و پایبندی به آنهاست.

به عنوان مثال، اگر سمیت از والدین نشات می‌گیرد، اگر با آنها مرزبندی کنید، ممکن است احساس گناه کنید – حتی اگر انجام این کار به نفع شما باشد.

تردید در تعیین مرزها نیز ممکن است ناشی از ترس از واکنش فرد باشد، به خصوص اگر معمولاً از طغیان عصبانیت برای دستکاری نتیجه یک موقعیت استفاده می کند.

با این حال، حفظ محدودیت‌های مشخص در مورد اینکه چه کاری انجام می‌دهید یا نمی‌خواهید انجام دهید، گامی ضروری برای ادامه حرکت و بهبودی از مسمومیت‌هایی است که تجربه کرده‌اید.

حتی اگر این مرحله ممکن است باعث ایجاد احساس گناه شود، یادآوری این نکته مفید است که مهم نیست چقدر برای رابطه تلاش می کنید، ممکن است کافی نباشد.

افراد سمی چه کسانی هستند و چگونه با آنها برخورد کنیم؟

از کشیده شدن به درام خودداری کنید

یک مخرج مشترک در رفتار سمی، نمایشنامه است که به نظر می رسد در تمام جنبه های زندگی آنها نفوذ کند. حتی سفر به خواربارفروشی می تواند منجر به موقعیتی شود که اتفاقات منفی برای آنها بیفتد – و این هرگز تقصیر آنها نیست.

با این حال، برای دیگران آسان است که به دلیل کنجکاوی به درام خود کشیده شوند. پژوهش منبع مورد اعتماد نشان می دهد که این کنجکاوی ممکن است ناشی از شیفتگی بیمارگونه ای باشد که افراد می توانند نسبت به اطلاعات منفی داشته باشند.

به بیان ساده، طبیعت انسانی ممکن است ما را به شنیدن مشکلات دیگران وادار کند. اما هنگام برخورد با رفتار سمی، این می تواند به سرعت به درگیری بیش از حد و دشواری در جدا کردن خود از مشکلات آنها منجر شود.

برای جلوگیری از غرق شدن در هرج و مرج، کنجکاوی خود را در صورت لزوم نادیده بگیرید و فقط بر اساس نیاز به دانستن با آنها در مورد مشکلاتشان ارتباط برقرار کنید.

افراد سمی چه کسانی هستند و چگونه با آنها برخورد کنیم؟

با آنها در مورد آن صحبت کنید

گاهی اوقات فردی که رفتار سمی از خود نشان می دهد ممکن است نداند که کاری که انجام می دهد یا می گوید به شما آسیب می رساند. اگر اینطور است، گفتگوی صمیمانه در مورد آنچه تجربه می کنید در نظر بگیرید.

با این حال، برخی از افراد ممکن است یک اختلال شخصیتی زمینه‌ای یا وضعیت سلامت روانی بدون توجه داشته باشند که ممکن است ارتباط موثر را به چالش بکشد. در این صورت، تشویق آنها به صحبت با یک متخصص سلامت روان در مورد نگرانی های شما ممکن است سودمندتر باشد.

افراد سمی چه کسانی هستند و چگونه با آنها برخورد کنیم؟

در تلاش برای اصلاح چیزها مقاومت کنید

میل به کمک به افراد دیگر در هنگام بروز مشکلات می تواند بسیار زیاد باشد. این به ویژه زمانی صادق است که احساس می کنید توصیه های خوبی دارید که ممکن است به رفع این وضعیت کمک کند.

با این حال، تلاش برای کمک کردن ممکن است به یک چرخه خسته کننده از گوش دادن و مشاوره تبدیل شود که هیچ راه حلی به دست نیامده است. برای جلوگیری از این امر، ممکن است یادآوری عبارت “نه سیرک من، نه میمون های من” را به خاطر بسپارید و سعی کنید تا حد امکان درگیر نباشید.

افراد سمی چه کسانی هستند و چگونه با آنها برخورد کنیم؟

زمان خود را در اطراف آنها محدود کنید

اگر این رابطه استرس و آسیب زیادی به شما وارد می کند، ممکن است بخواهید روابط خود را قطع کنید و ادامه دهید.

با این حال، این ممکن است در صورتی امکان پذیر نباشد که در یک محل کار مشترک یا والدین مشترک با آنها باشید. در این صورت، اشکالی ندارد که تمام تلاش خود را برای اجتناب از تماس انجام دهید، و فقط در صورت لزوم خود را محدود به برخورد با آنها کنید.

مهمتر از همه، تقصیر را کنار بگذارید

به یاد داشته باشید: شما مقصر نیستید، مهم نیست که چقدر سعی می کند شما را متقاعد کند.

احساسات منفی مانند خشم، گناه یا اضطرابی که ممکن است تجربه کنید، مال شما نیست. در عوض، این احساسات متعلق به شخصی است که آنها را به شما فرافکنی می کند تا به او کمک کند نیازهای برآورده نشده را برآورده کند.

مراحل بعدی

اگر متوجه این رفتارها در اطرافیان خود شده اید، ممکن است با یک “فرد سمی” روبرو باشید.

درک اینکه چرا این شخص به شما این احساس را می دهد که می توانید به شما کمک کند بر مسمومیت غلبه کنید و به روشی سالم از آن عبور کنید.

با این حال، اگر مطمئن نیستید که فرد مورد نظر رفتار سمی دارد، جستجوی نظر دیگری از یک متخصص سلامت روان ممکن است ایده بدی نباشد. صحبت کردن با کسی در مورد موقعیت ممکن است به شما کمک کند تا وضوح مورد نیاز خود را پیدا کنید.

هنگامی که متوجه شدید که ممکن است با رفتارهای سمی سر و کار داشته باشید، حد و مرزهای سالمی را تعیین کنید، راه هایی را برای کاهش زمان خود در اطراف آنها شناسایی کنید، و برای بهبود آسیب هایی که رفتار آنها ایجاد کرده است، تلاش کنید.

مطالب مرتبط

منبع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button