شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

راز خوشبختی چیست؟

راز خوشبختی چیست؟

  • محققان معتقدند شادی محرک اصلی رفتار انسان است.
  • به طور متوسط، مطالعات نشان داده است که تنها یک سوم از مردم خوشحال هستند.
    پنجاه درصد شادی از یک نقطه ژنتیکی، ده درصد از شرایط زندگی و 40 درصد از فعالیت های عمدی ناشی می شود.
    پروفسور 25

    راز خوشبختی چیست؟

    وقتی بچه بودم، بزرگ‌سالان خوش‌نیت اغلب من را متوقف می‌کردند و می‌پرسیدند: «وقتی بزرگ شدی می‌خواهی چه کاره شوی؟» و با تمام اعتماد به نفسی که تنها بچه‌ها دارند، پاسخ می‌دهم: «می‌خواهم خوشحال باشم». همه آن سال‌ها پیش خیلی ساده به نظر می‌رسید، اما هر چه سنم بالاتر می‌رفت، اغلب احساس خوشبختی دور از دسترس‌تر می‌کردم .

    من تنها نیستم. محققان معتقدند شادی محرک اصلی رفتار انسان است. به هر حال، معیار یک تصمیم خوب این است که آیا برای شما لذت، شادی، شادی یا رضایت به ارمغان می آورد. و با این حال، به طور متوسط، مطالعات نشان داده است که تنها یک سوم از ما خوشحال هستیم .

    بنابراین، آیا واقعاً خوشبختی هدفی است که باید به دنبال آن باشیم یا این یک کار احمقانه است؟

    رابرت بیسواس-داینر هنگامی که برای بزرگداشت دستاوردهای باورنکردنی پدرش، اد داینر، که یکی از محققین برجسته شادی در جهان بود، با او مصاحبه کردم ، توضیح داد: “خوشبختی برای شما و جهان خوب است .” برای مثال، شادی تأثیر مستقیم و علتی بر سلامتی شما دارد. همچنین باعث می شود در کار بهتر عمل کنید، با دیگران رفتار مثبت تری داشته باشید، تمایل بیشتری به کمک یا داوطلب شدن داشته باشید و پول را به اهداف شایسته اهدا کنید.

    خبر خوب این است که دهه‌ها تحقیق توسط اد و همکارانش نشان می‌دهد که علیرغم میزان گزارش‌شده بیماری‌های روانی و سایر چالش‌های اجتماعی، اکثر (و البته نه همه) مردم حداقل تا حدودی خوشحال هستند.

    چالش این است که هر یک از ما یک “نقطه تعیین شده” ژنتیکی برای شادی داریم که “محل فرود” طبیعی ماست. بر اساس تجربیات مختلف در زندگی ما، شرایطی که در آن قرار می گیریم و انتخاب هایی که انجام می دهیم، شادی ما با گسترش زندگی در این محدوده کاهش می یابد و جریان می یابد.

    رابرت توضیح داد: «در حالی که رویدادهای مهم ممکن است محدوده نقطه تنظیم شما را تغییر دهند، اما برای اکثر مردم، نسبتاً ثابت است. «پس از تجربیات شدید منفی، ما به نقطه تنظیم شادی خود برمی گردیم، که ما را قادر می سازد انعطاف پذیر باشیم . و به همین ترتیب، پس از تجارب بسیار مثبت، سطوح شادی ما تمایل به تطبیق مجدد دارد.

    راز خوشبختی چیست؟

    پس چگونه می‌توانیم از شادی‌هایی که داریم نهایت استفاده را ببریم؟

    بر اساس تحقیقات اد، رابرت پیشنهاد کرد:

    • از خود بپرسید: “آیا به اندازه کافی خوشحال هستم؟” – به جای هدف داشتن حالتی عالی از شادی، سعی کنید از شادی که در حال حاضر دارید قدردانی کنید. به سؤالات «آیا به اندازه کافی خوشحال هستم؟» فکر کنید. “در کدام زمینه ها احساس رضایت می کنم؟” و “از چه چیزی لذت می برم؟”

    ناراحتی در یک زمینه از زندگی لزوماً به این معنا نیست که شما به معنایی جهانی ناراضی هستید. در نظر گرفتن اینکه چقدر در زندگی تان برای قدردانی دارید به جای اینکه چقدر باید تغییر دهید، بسیار قدرتمند است.

    • « پای خوشبختی » که اغلب به آن اشاره می‌شود، نشان می‌دهد که 50 درصد از شادی ما ناشی از نقطه تنظیم ژنتیکی است، ده درصد از شرایط زندگی ما و 40 درصد به فعالیت‌های عمدی ما مربوط می‌شود.

    با این حال شادی واقعی پیچیده تر از این است. در حالی که درست است که این عوامل همگی بر شادی ما تأثیر می گذارند، اما آنها دائماً با یکدیگر در تعامل هستند و قابل تفکیک نیستند. ما باید از ساده سازی بیش از حد تحقیقات در مورد شادی محتاط باشیم.

    • ایجاد فضا برای شادی شما – هر یک از ما در مورد شادی خود نیازهای منحصر به فردی داریم. چه کاری می توانید انجام دهید تا فضایی برای خوشبختی در زندگی خود ایجاد کنید؟ آیا هوس ارتباط اجتماعی با دیگران را دارید، اما برنامه مطالعه یا کاری شما این اجازه را نمی دهد؟ انکار چیزی که برای خوشحالی برای رسیدن به آن هدف نیاز دارید، چه تأثیری دارد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوانید آنچه را که برای شاد بودن نیاز دارید و در عین حال به هدفتان دست یابید را در خود بگنجانید؟نجاه درصد شادی از یک نقطه ژنتیکی، ده درصد از شرایط زندگی و 40 درصد از فعالیت های عمدی ناشی می شود.
    راز خوشبختی چیست؟

    یا ممکن است فردی باشید که هوس تنهایی دارد اما خانواده بزرگی دارد. در حالی که ممکن است نتوانید هر روز زمانی را اختصاص دهید، اما این را در اولویت قرار دهید که در اینجا و آنجا زمان کمی برای تنهایی پیدا کنید تا در مواقعی که احساس خستگی می کنید، شما را حفظ کند.

    آیا به اندازه کافی خوشحال هستید؟

    مطالب مرتبط

  • منبع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button