شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

اختلال علائم جسمانی چیست؟

اختلال علائم جسمانی چیست؟

اختلال علائم جسمانی

اختلال علائم جسمانی، وضعیتی است که در آن فرد نسبت به احساسات فیزیکی مانند درد یا خستگی، احساس اضطراب شدید می کند. این درگیری ذهنی نسبت به علائم جسمانی، باعث ناراحتی قابل توجهی می شود و زندگی روزمره فرد را مختل می کند. علائم جسمانی ممکن است به دلیل یک وضعیت پزشکی قابل تشخیص ایجاد شده باشد یا نباشد، اما واکنش شدید به این علائم و نگرانی افراطی در مورد آن ها، همان چیزی است که اختلال علائم جسمانی را مشخص می کند.

شیوع اختلال علائم جسمانی ناشناخته است، اما تخمین زده می شود که 5 تا 7 درصد از افراد ممکن است به این بیماری مبتلا باشند. زنان تمایل به گزارش علائم جسمانی بیشتری نسبت به مردان دارند، بنابراین احتمال دارد که شیوع اختلال علائم جسمی در زنان بیشتر باشد.

اختلال علائم جسمانی چیست؟

علائم

افراد مبتلا به اختلال علائم جسمانی، دارای علائم جسمی متعددی هستند که باعث ناراحتی قابل توجهی می شود. این علائم می توانند مربوط به یک ناحیه خاص بدن (درد در یک ناحیه خاص) یا به صورت عمومی تر و به طور مثال خستگی باشند. افراد مبتلا به اختلال علائم جسمانی، زمان و انرژی زیادی را صرف گلایه کردن و نگرانی در مورد بیماری خود می کنند. آنها تصور می کنند که احساسات فیزیکی در بدنشان، تهدیدکننده یا مضر است. آن ها اغلب در مورد علائم خود، صرف نظر از هر گونه شواهدی بر خلاف آن، بدترین فکر را می کنند. نگرانی‌های مربوط به سلامتی ممکن است آنقدر شدید شود که ویژگی اصلی هویت یک فرد باشد و بر روابط او با دیگران تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به اختلال علائم جسمانی، به صورت مکرر به پزشکان و بیمارستان ها مراجعه میکنند، هر چند مراقبت های پزشکی به ندرت باعث بهبودی ناراحتی آنها می شود. چه بتوان شکایات جسمانی را از نظر پزشکی توضیح داد یا نه، رنجی که این افراد میکشند، واقعی است و در زندگی روزمره آن ها، اختلال ایجاد می کند.

علائم اختلال علائم جسمی براساس DSM-5  :

  1. یک یا چند علامت جسمانی که آزاردهنده هستند یا منجر به اختلال قابل توجهی در زندگی روزمره فرد می شوند.
  2. افکار، احساسات یا رفتارهای بیش از حد مرتبط با علائم جسمانی یا نگرانی های مرتبط با سلامتی که حداقل با یکی از موارد زیر آشکار می شود:
  • افکار نامتناسب و مداوم در مورد جدی بودن علائم فرد.
  • سطح بالایی از اضطراب در مورد سلامتی یا علائم.
  • صرف زمان و انرژی بیش از حد برای این علائم یا نگرانی های سلامتی.

علل

عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است در ایجاد اختلال علائم جسمانی نقش داشته باشد. استرس های زندگی ممکن است در برخی موارد موجب بروز علائم شود. افرادی که دارای دیدگاه یا شخصیت منفی هستند و همچنین افرادی که سابقه خانوادگی اختلال علائم جسمی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این وضعیت همچنین در افرادی که حساسیت بالایی به درد دارند یا سابقه مصرف الکل و مواد دارند نیز، بیشتر دیده می شود .

اختلال علائم جسمانی چیست؟

درمان

درمان اختلال علائم جسمانی، چند وجهی است و باید متناسب با نیازهای هر بیمار – با آگاهی از عوامل فرهنگی که بر علائم جسمی آنها تأثیر می گذارد- تنظیم شود. راهبردهای درمانی شامل داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی برای رفع هر گونه اضطراب یا افسردگی زمینه ای است. گزینه های درمانی موثر دیگر نیز، شامل درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی است.

اختلال علائم جسمانی به طور کلی یک بیماری مزمن است، اما تحقیقات نشان داده است که افراد می توانند بهبود یابند و راهبردهایی را برای به حداقل رساندن ناراحتی خود بیاموزند.

مقالات دیگر

منبع

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button