شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

روانپریشی ناشی از مواد و دارو

روانپریشی ناشی از مواد و دارو . تا زمانی که داروهای تجویزی، داروهای تفریحی، یا الکل بیش از حد علائم روان پریشی را تحریک می کنند، این بیماری به عنوان اختلال روانی ناشی از مواد/ دارو تشخیص داده می شود . هرکسی که مشکل سلامت روانی ثابت داشته باشد یا مستعد روان پریشی باشد ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال روان پریشی ناشی از مسمومیت بیش از حد، سوء استفاده یا از یک ماده قانونی یا غیرقانونی است.

علائم

مانند هر شرایط روان پریشی دیگر، علائم اولیه اختلال روانپریشی ناشی از مواد/ دارو ، توهمات و هذیان هایی هستند که شدیدتر از علائم معمول مسمومیت یا ترک هستند. علائم روان پریشی عبارتند از:

  • باورهای غیرعادی و مشکوک
  • توهمات آزار و اذیت که بعید به نظر می رسد درست باشد، مانند “دیگران میخواهند مرا دستگیر کنند” یا “دیگران جاسوسی مرا میکنند”
  • توهم، یا شنیدن یا دیدن چیزهایی که در واقع وجود ندارند

این علائم اغلب با علائم جسمی و روانی دیگر همراه است. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیخوابی
  • رفتار پرخاشگرانه
  • تحریک
  • نوسانات خلقی، معمولاً از سرخوشی تا ترس عمیق متغیر است
  • افکار خودکشی

علائم اختلال روانپریشی ناشی از مواد/داروها عموماً حاد هستند و فقط تا زمانی که ماده یا دارو از بدن پاک شود ادامه می‌یابد. با این حال، در برخی موارد، بسته به نوع ماده یا داروی درگیر، علائم سایکوتیک ممکن است تا چند هفته ادامه یابد.

روانپریشی ناشی از مواد و دارو.

علل

اختلال روان‌پریشی ناشی از مواد/دارو می‌تواند با استفاده یا در حین ترک الکل ، داروهای تفریحی و حتی داروهای تجویزی مانند اپیوئیدها و آرام‌بخش‌ها/ خواب‌آورها رخ دهد. سایر موادی که می توانند باعث ایجاد یک رویداد روانی شوند عبارتند از کوکائین، آمفتامین ها، فن سیکلیدین (PCP) و الکل. روان پریشی ناشی از مصرف آمفتامین ها، PCP یا کوکائین ممکن است چند هفته طول بکشد. بیش از نیمی از مصرف کنندگان متامفتامین، روان پریشی کوتاه مدت یا بلندمدت را تجربه کرده اند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مزمن حشیش می‌تواند باعث ایجاد روان‌پریشی در برخی افراد شود.

روانپریشی ناشی از مواد و دارو.

رفتار

حوادث روان پریشی ناشی از مواد/دارو اغلب در اورژانس بیمارستان ها و مراکز مداخله در بحران سلامت روان دیده می شود. از آنجایی که بیماران مبتلا به اختلالات سلامت روان ممکن است مشکلات مصرف بیش از حد دارو یا سوء مصرف مواد نیز داشته باشند ، پزشک ابتدا باید مشخص کند که آیا علائم روان پریشی ناشی از شرایطی مانند اسکیزوفرنی است یا خود ماده.

داروهای ضد روان پریشی یا ضد اضطراب ، مانند بنزودیازپین، اغلب برای کاهش علائم تجویز می شود، به ویژه در مورد روان پریشی ناشی از آمفتامین ها یا سایر داروهای تحریک کننده دوپامین . بسته به نوع ماده ای که باعث بروز رویداد روان پریشی شده است، درمان ممکن است به سادگی شامل نظارت بر بیمار در یک محیط آرام و ساکت باشد. پیامد به طور کلی برای کسانی که دارای اختلالات روانی روان پریشی هستند و همچنین روان پریشی ناشی از مواد را تجربه می کنند، بدتر است.

دیگر مطالب

منبع

2 دیدگاه ‌ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button