شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

چگونه ترس از صمیمت پارتنرمان را از بین ببریم؟

چگونه ترس از صمیمت پارتنرمان را از بین ببریم؟ آیا می توانید به کسی که مشکل صمیمیت دارد نزدیک شوید؟ اگر فردی را می شناسید که از ایجاد روابط عاطفی اجتناب می کند، چندین استراتژی وجود دارد که باید آنها را امتحان کنید.

صمیمیت در قلب ارتباط انسانی قرار دارد. خانواده ها، دوستان و زوج ها صمیمیت مشترکی دارند که روابط را غنی می کند و پیوندها را تقویت می کند.

اما اگر کسی در زندگی خود دارید که با صمیمیت مشکل دارد، ممکن است آرزو کنید که همه چیز متفاوت باشد – و فکر کنید که آیا کاری برای کمک به شما وجود دارد یا خیر.

افرادی که از صمیمیت می ترسند (که گاهی به آن فوبیای صمیمیت می گویند) قصد ایجاد فاصله ندارند. آنها هم مانند شما خواهان ارتباط هستند، اما اضطراب شدیدی را از برخوردهای صمیمی تجربه می کنند.

اگرچه ممکن است اضطراب آنها برای شما منطقی نباشد، اما یادگیری بیشتر در مورد اینکه چرا آنها ممکن است از صمیمیت بترسند می تواند به شما در درک محبوب خود و نحوه کمک شما کمک کند.

چگونه ترس از صمیمت پارتنرمان را از بین ببریم؟

راهکارهایی برای نزدیک شدن به فردی که از صمیمیت می ترسد

افرادی که با فوبیای صمیمیت زندگی می کنند، در صورتی سود می برند که عزیزانشان به آنها کمک کنند احساس امنیت کنند. فقط به خاطر داشته باشید که انزوای خودخواسته آنها از اضطراب ناشی می شود.

شما می توانید اضطراب آنها را با صبر و حمایت برطرف کنید . اگر تعاملات خود را با حساسیت مدیریت کنید، می تواند به شما در ایجاد یک رابطه عاطفی ایمن کمک کند .

این استراتژی‌ها را برای ایجاد نزدیکی در نظر بگیرید:

ارتباط

افکار و احساسات خود را به روشی بدون تقابل در میان بگذارید. هنگام برقراری ارتباط:

  • اگر تحت استرس هستید ، مطمئن شوید که آنها می دانند که این تقصیر آنها نیست. شما می توانید به طور خاص منبع خلق و خوی خود را بیان کنید، مانند خستگی یا ناامیدی ناشی از کار.

  • اگر جرات به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات خود را پیدا کردند، در برابر اصرار برای واکنش با اصلاح، انتقاد یا قضاوت مقاومت کنید. در عوض، زمینه مشترکی برای پیوستن به گفتگو پیدا کنید.

یکدلی

وقتی همدل هستید، دیدگاه شخص دیگری را درک می کنید یا حس می کنید. این می تواند به آنها کمک کند که احساس کنند دیده می شوند.

برخی از راه هایی که می توانید همدلی را تمرین کنید عبارتند از:

  • فعالانه گوش کنید

  • هنگام نصب دیوار از عقب نشینی خودداری کنید. در عوض بدون تجاوز به فضای شخصی آنها حضور داشته باشید.

  • به یاد داشته باشید که چالش های آنها با صمیمیت تقصیر شما نیست، بنابراین آن را شخصی نگیرید یا تدافعی نکنید.

  • از به کار بردن استراتژی های دستکاری خودداری کنید ، مهم نیست که چقدر نیت خوبی داشته باشید.

  • توجه داشته باشید که آیا به آنها فشار می آورید یا خیر، و اگر چنین است، رویکرد خود را تنظیم کنید.

درمان

ممکن است بخواهید موضوع درمان را با فردی که دارای اضطراب صمیمیت است مطرح کنید.

آنها ممکن است برای انجام این مرحله آماده نباشند، بنابراین شما می خواهید بدون فشار این پیشنهاد را ارائه دهید. اگر شریک زندگی شماست، پیشنهاد شرکت در زوج درمانی را بدهید. اگر از والدین، خواهر و برادر یا فرزند حمایت می کنید، می توانید خانواده درمانی را امتحان کنید.

هدف از درمان شناسایی ریشه اضطراب،و پس از آن شکل  دهی راهبردهای مقابله. گاهی اوقات، مسائل صمیمیت ناشی از عوامل پیچیده ای است که رمزگشایی درمانگر زمان می برد.

برچسب زدن به احساسات ابزاری است که متخصصان سلامت روان به افرادی که با اضطراب زندگی می کنند آموزش می دهند. به جای تلاش برای سرکوب یا نادیده گرفتن ترس، مواجهه و شناسایی آن می تواند قدرت آن را کاهش دهد.

چگونه ترس از صمیمت پارتنرمان را از بین ببریم؟

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی همچنین می تواند به کاهش اضطراب و فوبیا کمک کند. مدیتیشن یکی از راه هایی است که می توانید ذهن آگاهی را تمرین کنید.

هنگامی که مدیتیشن می کنید، به لحظه حال و ورودی حواس خود توجه می کنید. ممکن است چشمان خود را ببندید و روی نفس خود تمرکز کنید. همانطور که افکار به وجود می آیند، اجازه دهید عبور کنند. تمرکز خود را به چیزهایی که می توانید بشنوید، احساس کنید و بو کنید برگردانید.

می‌توانید توجه‌آگاهی را به‌عنوان فعالیتی که با هم انجام می‌دهید به عزیزتان پیشنهاد کنید.

چگونه ترس از صمیمت پارتنرمان را از بین ببریم؟

تاثیر ترس از صمیمیت چیست؟

ترس از صمیمیت می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد. به هر حال، ارسطو فیلسوف انسان ها را به عنوان «حیوانات اجتماعی» توصیف می کند، بیانی که نیاز ما را به ارتباط تشخیص می دهد.

ارتباط عاطفی آنقدر قدرتمند است که وجود یا نبود آن می تواند باعث تغییرات فیزیکی شود.

تحقیق در سال 2018منبع مورد اعتماد دریافت که لمس – مانند گرفتن دست بین افرادی که صمیمیت عاطفی مشترک دارند – می تواند درد فیزیکی را کاهش دهد.

از سوی دیگر، افرادی که منزوی هستند در برابر اثرات هورمون استرس، کورتیزول، آسیب پذیرتر هستند. سطوح بالای کورتیزول می تواند منجر به بیماری مزمن، تغییر سیستم ایمنی و اختلال در خواب شود.

هنگامی که فردی فوبیای صمیمیت دارد، استرس می تواند ناشی از انزوا و تنهایی باشد که در معاشرت و ایجاد روابط دوستانه اختلال ایجاد کند.

ترس از صمیمیت به دلیل تأثیر بر چندین بخش صمیمیت – مانند احساسی، جسمی و جنسی، بیشترین تأثیر را روی زوج ها می گذارد. گاهی اوقات، ترس از نزدیکی عاطفی می تواند گسترش یابد و شامل بی میلی نسبت به صمیمیت جنسی شود .

چگونه ترس از صمیمت پارتنرمان را از بین ببریم؟

چگونه می توان تشخیص داد که کسی از صمیمیت می ترسد؟

این کمک می کند که بدانید آیا صمیمیت رابطه شما به دلیل ناسازگاری عمومی یا یک فوبی واقعی متوقف شده است.

در اینجا چند نشانه بالقوه وجود دارد که نشان می دهد اضطراب صمیمیت مقصر است:

  • خرابکاری رابطه

  • سابقه رابطه ناپایدار

  • تمایل به “معتاد به کار” بودن

  • ترس از رها شدن

  • اجتناب از تماس فیزیکی

  • بی میلی به بحث درباره عواطف یا احساسات

  • مسائل مربوط به تنظیم هیجانی

  • عدم اعتماد

  • انزوای اجتماعی خود تحمیلی

  • دفاع از خود را به چالش می کشد

  • حساسیت مضاعف به انتقاد

 

در حالی که این علائم ممکن است منطقی باشد، برخی دیگر وجود دارد که ممکن است به طور معمول آنها را در نظر نگیرید.

به عنوان مثال، کمال گراها ممکن است احساس نکنند که سزاوار صمیمیت هستند اگر نتوانند استانداردهای بالای خود را رعایت کنند. در همین حال، افراد بیش از حد مثبت اندیش از فرصت‌هایی برای پیوند با سختی‌ها اجتناب می‌کنند و در عوض به شدت شاداب می‌مانند.

ویژگی های کمتر شناخته شده و پنهانی وجود دارد که اغلب توسط افرادی که از صمیمیت می ترسند مشترک هستند. چیزهای زیادی در زیر سطح رفتارهایی وجود دارد که به راحتی می توانید ببینید.

کسانی که گاهی فوبیای صمیمیت را تجربه می کنند:

  • فکر میکنند شما به آنچه آنها تصور میکنند واکنش نشان میدهید زیرا آنها اضطراب زیادی برای برقراری ارتباط موثر دارند.

  • هنکام اشتراک گذاری افکار و نظرات خود از قضاوت شدن میترسند.

  • نمی توانند به خود اعتماد کنند.

  • آنقدر از خود انتقاد میکنند که عزت نفس خود را پایین بیاورند.

  • ترس از دست دادن در صورت بازگو کردن مسائل.

  • نگران هستند که احساساتی که آنها به اشتراک می گذارند علیه آنها استفاده شود

  • رد شدن را پیش بینی میکنند

  • آسیب های قبلی که به اعتماد آن ها آسیب وارد کرده است، مانند سوء استفاده یا مرگ یا جدایی والدین

چگونه ترس از صمیمت پارتنرمان را از بین ببریم؟

مراحل بعدی

هر چه بیشتر در مورد مسائل صمیمیت بیاموزید، کنار آمدن و ارائه استراتژی های مفید آسان تر است.

می توانید یک سرگرمی مشترک جدید را امتحان کنید یا به طور منظم برای ایجاد یک ارتباط برنامه ریزی کنید. اگر شریک زندگی شماست، یک شب قرار ملاقات معمولی را بدون برنامه ای به جز سرگرمی ساده پیشنهاد کنید.

بیاموزید که چگونه با بررسی و ارتباط با آنها به آنها کمک کنید – نه تنها با متخصصان سلامت روان، بلکه همچنین به افرادی که با مشکلات صمیمیت زندگی می کنند، اگر بتوانند به اشتراک بگذارند. می توانید با گروه های پشتیبانی ارتباط برقرار کنید، وبلاگ ها را بخوانید و به پادکست گوش دهید.

داشتن فوبیای صمیمیت، یا داشتن رابطه با کسی که اینطور است، به این معنی نیست که هرگز رابطه نزدیکی نخواهید داشت. ممکن است صبر، زمان و حساسیت از طرف شما نیاز باشد، اما در نهایت، ممکن است ارتباطی را پیدا کنید که برای شما و عزیزتان مفید باشد.

کلینیک مشاوره و روان شناختی رامش روان آماده مشاوره و خدمات رسانی در این زمینه به شما عزیزان است.

شنبه تا پنج شنبه 22-10

ستارخان-باقرخان -پلاک 116-واحد 6

021-66595903

09028741021

7 راه برای ایجاد امنیت عاطفی.

منبع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button