شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

7راه برای ایجاد امنیت عاطفی

7راه برای ایجاد امنیت عاطفی

درک چگونگی ایجاد امنیت عاطفی کلیدی برای تقویت ارتباطات معنادار و روابط سالم است.

امنیت عاطفی پایه و اساس یک رابطه عاشقانه و سالم است. این در مورد ایجاد اعتماد با شخص دیگر و احساس امنیت به اندازه کافی برای باز بودن و آسیب پذیر بودن با آنها است.

به بیان ساده، امنیت عاطفی یعنی احساس امنیت به اندازه کافی برای ابراز واقعی خود با کسی و نشان دادن واقعی ترین خود.

ایمنی عاطفی نیز به هر دو صورت پیش می رود. وقتی از نظر عاطفی احساس امنیت می کنید و خود واقعی خود را آشکار می کنید، در را برای شریک زندگی تان باز می کند تا همین کار را انجام دهد. و هنگامی که هر دو نفر در یک رابطه احساس امنیت می کنند، محیط امنی را فراهم می کند که در آن یک ارتباط عمیق تر و عاشقانه تر می تواند شکل بگیرد.

7راه برای ایجاد امنیت عاطفی

ایمنی مهم است

ایمنی عاطفی در مورد روابط توهین آمیز صدق نمی کند . اگر در حال تجربه آزار و اذیت، چه فیزیکی و چه احساسی هستید، چندین گزینه برای کمک گرفتن دارید. سعی کنید با یک دوست قابل اعتماد، یکی از اعضای خانواده یا درمانگر تماس بگیرید یا با خط تلفن خشونت خانگی تماس بگیرید.

مزایای یک رابطه عاطفی ایمن چیست؟

هنگامی که خود را در یک رابطه عاطفی امن می بینید، به احتمال زیاد مزایای بسیاری را در نتیجه تجربه خواهید کرد. مزایای روابط عاطفی ایمن عبارتند از:

  • شما احساس ارزشمندی و ارزشمندی می کنید.

  • شما واقعاً می توانید بدون خطر قضاوت، خودتان باشید.

  • شما می توانید نقاط ضعف خود را بدون سوء استفاده نشان دهید.

  • شما می توانید با جسارت به اشتراک بگذارید و خود را آزادانه بیان کنید.

  • شما احساس می کنید دیده می شوید، شنیده می شوید و درک می شوید.

مهمتر از آن، یک رابطه احساسی ایمن، ارتباط قوی تری ایجاد می کند.

اتصال، Brené براون ، نویسنده و پژوهش استاد کار اجتماعی در دانشگاه هوستون، گفت بهترین: “اتصال را به عنوان انرژی ای بین مردم زمانی که آنها دیده احساس، شنیده می شوند، واحساس با ارزش بودن میکنند تعریف می کنم. وقتی می توانند بدون قضاوت بگویند وبشنوند. و زمانی که از این رابطه رزق و روزی و نیرو می گیرند.»

7 راه برای ایجاد امنیت عاطفی در رابطه

آیا نمی دانید چگونه امنیت عاطفی ایجاد کنید یا مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید؟ ما هفت راه مفید برای پرورش اعتماد و آسیب پذیری در هر رابطه ای را تفکیک کرده ایم.

به مرزها و رضایت احترام بگذارید

تعیین و رعایت مرزها می تواند با ایجاد محدودیت های شخصی، ایمنی و امنیت را در یک رابطه افزایش دهد. با بیان یک محدودیت، به شریک زندگی خود اجازه می دهید ترجیحات خود را به اشتراک بگذارد و از او دعوت می کنید تا ترجیحات خود را به اشتراک بگذارد. به مرزها فکر کنید که نه تنها از خود محافظت می کنند، بلکه از رابطه شما نیز محافظت می کنند.

مرزها می تواند فیزیکی، جنسی، فکری، عاطفی یا مالی باشند – همه برای پرورش احترام در یک رابطه سالم حیاتی هستند. هنگامی که یک مرز تعیین کردید، بسیار مهم است که شما و شریک زندگیتان به آن احترام بگذارید. چند نمونه از مرزهایی که امنیت عاطفی را ارتقا می دهند عبارتند از:

  • احترام به آنچه برای شما مهم است

  • به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی به تدریج

  • با تعهد نکردن از زمان خود محافظت کنید

  • زمانی که به زمان تنهایی نیاز دارید، درخواست فضا کنید

  • ارتباط سطح راحتی خود را در صمیمیت

به ارتباطات غیرکلامی خود توجه کنید

زبان بدن برای امنیت عاطفی ضروری است.

لحن صدا، شکل چشم، وضعیت بدن و سایر عبارات خرد به طور مداوم توسط شما و همسرتان تفسیر می شود، چه متوجه شوید یا نه. دکتر جیک پورتر ، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز مستقر در هیوستون ، می‌گوید: «اگر با چشمان سخت، لب‌های فشرده و کلمات کوتاه به شرکای خود نزدیک شوید، ممکن است احساس امنیت نکنند .

او می افزاید: «کلید اینجا این است که بدانیم هر یک از ما نه تنها در قبال کلماتی که می گوییم بلکه همچنین در مورد نحوه ارسال آنها مسئول هستیم.

این ایده خوبی است که توجه به آن را تمرین کنید که قبل از نزدیک شدن به شریک زندگی خود، ارتباط غیرکلامی که با خود دارید، کنید. از خود بپرسید: “زبان بدن من در حال حاضر با چه چیزی ارتباط برقرار می کند؟”

7راه برای ایجاد امنیت عاطفی

شنونده فعالی باشید

گوش دادن فعال یک مؤلفه حیاتی برای یک رابطه سالم است زیرا افراد برای احساس امنیت و اعتبار نیاز دارند که احساس کنند شنیده شده و درک شوند. دکتر ایزابل مورلی توضیح می دهد: “گوش دادن فعال زمانی است که شما دفاع و حواس پرتی خود را کنار بگذارید و واقعاً آنچه را که همسرتان به شما می گوید قبول کنید.” ، روانشناس بالینی دارای مجوز مستقر در ماساچوست .

او می افزاید: «توانایی گوش دادن فعالانه به این معناست که هر زمان که ترس یا مشکلی پیش می آید، شریک زندگی شما احساس راحتی می کند که به شما بگوید. “به جای اینکه مشکل بزرگ شود یا شریک زندگی تان عصبانی شود، می توانید به سرعت و به راحتی به آن رسیدگی کنید.”

برخی از راه‌های تمرین گوش دادن فعال عبارتند از:

  • علائم غیرکلامی گوش دادن مانند لبخند زدن، تکان دادن سر و حفظ تماس چشمی

  • از شریک زندگی خود سوال بپرسید یا توضیح بخواهید

  • خلاصه کردن یا تأمل در مورد آنچه گفته شد

شفافیت را تمرین کنید

شفافیت بخش مهمی از ایجاد اعتماد و امنیت عاطفی است. وقتی شفافیت را تمرین می کنید، این احساس بالقوه را از بین می برید که شما یا همسرتان چیزی را از یکدیگر پنهان می کنید.

مورلی می‌گوید: در حالی که نیازی نیست همه بخش‌های زندگی خود را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید، اما مورلی می‌گوید: «باز بودن عمومی در مورد افکار، احساسات و فعالیت‌های خود راه خوبی برای ایجاد اعتماد، ارتباطات و امنیت است.

به شریک خود اطمینان بدهید

دادن اطمینان به شریک زندگی خود به معنای حذف قضاوت و در عوض کنجکاوی در مورد انگیزه رفتار اوست. خاخام شلومو اسلاتکین، درمانگر رابطه ایماگوی معتبر مستقر در بالتیمور، می گوید: “انگیزه های بیشتر مردم ناخودآگاه است و اغلب به اعتماد های خود آنها مرتبط است.” .

او می‌افزاید: «وقتی از قضاوت و داستان‌سازی درباره اینکه چرا شریکمان کاری را انجام داده است دست می‌کشیم، شروع می‌کنیم به نگاه مثبت از جایی که دلسوزانه و درک می‌کنیم.» ما ممکن است با آنها مخالف باشیم، اما حداقل می‌توانیم یک محیط امن بدون درگیری ایجاد کنیم.»

7راه برای ایجاد امنیت عاطفی

مسئولیت پذیری را تقویت کنید و آن را دنبال کنید

پیگیری به شریک زندگی خود نشان می دهد که شما قابل اعتماد هستید و برای رابطه ارزش قائل هستید. وقتی به چیزی متعهد می شوید و آن را دنبال می کنید، با نشان دادن وفاداری خود به شریک زندگی خود، به طور فعال اعتماد ایجاد می کنید. با این حال لزومی ندارد که دنبال کردن یک شبه اتفاق بیفتد.

حتی زمانی که قدم‌های کوچکی برمی‌دارید، این که شریک زندگی‌تان تلاش مداوم شما را ببیند، تعهد شما را به رابطه نشان می‌دهد. سعی کنید شریک زندگی خود را در جریان نگه دارید، زیرا این به شما کمک می کند خود را نیز مسئول نگه دارید.

7راه برای ایجاد امنیت عاطفی

زوج یا رابطه درمانی را در نظر بگیرید

دیدگاه یک متخصص سلامت روان می تواند به افراد در روابط کمک کند تا با تمرکز بر رویارویی با تعارض به جای تمرکز بر خود تعارض، امنیت عاطفی ایجاد کنند.

” زوج درمانی پرورش ایمنی عاطفی با کمک به زوج درک اینکه چگونه آنها با هم به عنوان یک سیستم کار می کنند،” توضیح می دهد پورتر. وقتی با زوج‌ها کار می‌کنم، به محتوای چیزی که آنها در مورد آن دعوا می‌کنند کمتر علاقه‌مندم تا روند دعوایشان.»

او می افزاید: «تمرکز روی محتوا ممکن است در لحظه به آنها کمک کند، زیرا من میانجی یک اختلاف هستم، اما دفعه بعد که نمی توانند به توافق برسند، بلافاصله در مطب درمان قرار می گیرند. درعوض، با کمک به آنها برای ایجاد یک فرآیند جدید برای نحوه برخورد آنها با تعارض، آنها را برای موفقیت آماده می کند، زیرا زندگی همچنان چالش هایی را برای آنها ایجاد می کند.”

7راه برای ایجاد امنیت عاطفی

بیایید خلاصه کنیم

امنیت عاطفی کلید یک رابطه سالم و شاد است. راه های بی شماری برای ایجاد امنیت عاطفی وجود دارد و برخی ممکن است بهتر از دیگران برای شما کار کنند. چند روشی را که ما شناسایی کرده‌ایم امتحان کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما و شریک زندگی‌تان بهتر است.

در حالی که ایجاد امنیت عاطفی ممکن است زمان بر باشد، نتیجه آن رابطه ای است که بر پایه اعتماد متقابل، احترام و حمایت بی قید و شرط بنا شده است. نه تنها خود را دیده، شنیده و درک خواهید کرد، بلکه احساس می کنید که بیشتر با خود و شریک زندگی خود ارتباط برقرار می کنید. سعی کنید با یکدیگر صبور باشید و سپس مزایای باز بودن و آسیب پذیر بودن را مشاهده کنید.

درباره زبان بدن بیشتر بدانید.

منبع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button