شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

خودآزاری و راه های تشخیص آن

خودآزاری و راه های تشخیص آن.خودآزاری یا خودزنی، عمل ایجاد درد و آسیب عمدی به بدن خود است. خودآزاری اغلب به بریدن، سوزش، خراشیدن و سایر اشکال آسیب خارجی اشاره دارد. با این حال، می‌تواند شامل آسیب‌های درونی یا احساسی مانند مصرف مقادیر سمی الکل یا مواد مخدر یا شرکت عمدی در رابطه جنسی ناایمن باشد.

 

فهرست

  • چرا مردم به خود صدمه می زنند
  • نشانه های خودآزاری
  • توقف خودآزاری

چرا مردم به خود صدمه می زنند

arda savasciogullari/ Shutterstock

افرادی که به خود صدمه می زنند ممکن است احساس کنند که انجام این کار به رهایی از احساسات فروخورده اضطراب ، خشم یا غم کمک می کند. اما شواهد نشان می‌دهد که با گذشت زمان، این احساسات خام – همراه با احساس گناه و شرم اضافی – همچنان وجود خواهند داشت و حتی ممکن است بدتر شوند. علاوه بر این، خودآزاری به خودی خود می تواند خطرناک باشد، حتی اگر فرد تمایلی نداشته باشد که به خود آسیب جدی یا طولانی مدت وارد کند.

ریشه‌های رفتار آسیب‌رسان به خود اغلب در آسیب‌های اولیه دوران کودکی ، از جمله آزار فیزیکی، کلامی یا جنسی یافت می‌شود . همچنین ممکن است نشانه‌ای از سایر مشکلات جدی سلامت روانی باشد که مستقل از آسیب هستند، مانند افسردگی ، اضطراب یا اختلال شخصیت مرزی . در برخی موارد، آسیب زدن به خود که به طور ناگهانی ایجاد می‌شود، ممکن است تلاشی برای به دست آوردن مجدد کنترل پس از یک تجربه آزاردهنده خاص، مانند مورد حمله قرار گرفتن یا زنده ماندن از یک رویداد آسیب‌زا دیگر باشد.

 

چه کسانی بیشتر به خود آسیب می زنند؟

خودآزاری اغلب در نوجوانان و جوانان رخ می دهد . داده های اخیر نرخ هایی را بین 6 تا 14 درصد برای پسران نوجوان و 17 تا 30 درصد برای دختران نشان می دهد . با این حال، بزرگسالان می‌توانند به خودآزاری بپردازند و انجام می‌دهند، به‌ویژه آنهایی که شرایط سلامت روانی دارند یا سابقه آسیب‌دیدگی به خود دارند.

 

آیا دختران بیشتر از پسرها به خود آسیب می زنند؟

اگرچه هم پسران و هم دختران خودآزاری می کنند، اما این میزان در دختران بیشتر به نظر می رسد . آنها همچنین تمایل به شروع در سنین پایین تر دارند. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که انواع رفتارهای خودآزاری که پسرها بیشتر در معرض آن هستند – مانند مشت زدن به دیوار هنگام عصبانیت – ممکن است در نظرسنجی های بزرگ به عنوان خودآزاری گزارش نشود.

 

علائم و نشانه های خودآزاری

Sabphoto/ Shutterstock

تشخیص اینکه کسی به خودش صدمه می زند ممکن است دشوار باشد، زیرا خودآزاری اغلب در خلوت انجام می شود و به دلیل شرم و ترس پنهان نگه داشته می شود . بریدگی‌ها و خراش‌های تازه، آثار گزش و سوختگی، همگی می‌توانند هشدارهایی در مورد آسیب‌دیدگی به خود باشند، در صورت بروز مکرر. سایر علائم فیزیکی ممکن است شامل اسکار، کبودی، و لکه های طاس باشد، به ویژه آنهایی که نشان دهنده الگوی مکرر آسیب هستند.

سایر نشانه‌های کمتر آشکار می‌تواند شامل فردی باشد که به‌نظر می‌رسد در معرض تصادف است یا حتی در هوای گرم، آستین‌های بلند یا شلوار بلند می‌پوشد. این رفتارها ممکن است تلاش هایی برای پنهان کردن آسیب به خود باشد. افرادی که به خود آسیب می رسانند همچنین ممکن است نشانه هایی از افسردگی یا غیرقابل پیش بینی عاطفی را نشان دهند، مانند اظهار نظر در مورد احساس ناامیدی یا بی ارزشی خود.

خودآزاری و راه های تشخیص آن

چگونه می توانم بفهمم که نوجوان من در حال بریدن است؟

تشخیص رفتار آسیب‌رسان به خود دشوار است ، زیرا اغلب به صورت مخفیانه یا در مناطقی انجام می‌شود که به راحتی پنهان می‌شوند. علائم ممکن است شامل زخم های غیرقابل توضیح یا خوشه های بریدگی باشد. استفاده زیاد از مچ بند، پیراهن های آستین بلند (حتی در هوای گرم)، یا بانداژ. یا افزایش افسردگی یا اضطراب.

 

آیا خودآزاری باعث درد می شود؟

به طور کلی، بله. اما شواهد نوروبیولوژیکی اخیر نشان می دهد که افرادی که به خود آسیب می زنند آستانه درد بالاتری دارند. علاوه بر این، به جای پاسخ منفی به درد، کسانی که به خود آسیب می زنند معمولاً با آن آرام می شوند .

خودآزاری و راه های تشخیص آن

چگونه کسی را از صدمه زدن به خود باز داریم

fizkes/Shutterstock

هرکسی که با آسیب رساندن به خود دست و پنجه نرم می کند، قبل از هر چیز باید کمک بگیرد. اغلب، این یک درمانگر متخصص در آسیب به خود است، که می تواند به فرد کمک کند تا دلایل اصلی رفتار خود را درک کند و مکانیسم های مقابله سالم تری را اعمال کند.

همچنین می‌تواند از دوستان، شرکا یا سایر عزیزان مورد اعتماد کمک کند. وقتی فردی تمایل به خودآزاری را تجربه می‌کند، صحبت کردن در مورد آن احساسات با یکی دیگر از نزدیکان – حتی اگر خودآزاری مستقیماً مورد بحث قرار نگیرد – می‌تواند به کاهش این میل کمک کند و به درک احساسات دشوار کمک کند.

خودآزاری و راه های تشخیص آن

در صورت آسیب رساندن به یکی از عزیزان چه باید بکنم؟

پاسخ دادن با شفقت – و تشخیص اینکه خودآزاری تلاشی برای مقابله با احساسات دردناک است – اولین قدم است. در مرحله بعد، فرد را تشویق کنید که به دنبال کمک باشد، به او کمک کنید تا راه های دیگری برای احساسات منفی خود پیدا کند (مانند ورزش)، و خود را در دسترس قرار دهید تا در مورد احساسات دشواری که تجربه می کند صحبت کنید.

 

چگونه می توانم میل خود را به خودآزاری کاهش دهم؟

شناسایی محرک‌های خودآزاری – و اجتناب از آنها در صورت امکان – می‌تواند به کاهش رفتار آسیب‌رسان به خود کمک کند. جایگزینی خودآزاری با فعالیت‌های خودآزاردهنده، مانند نقاشی، دوش آب گرم یا ورزش کردن ، می‌تواند به کاهش میل به خودآزاری کمک کند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button