شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

غم و اندوه و فرایند سوگواری

غم و اندوه و فرایند سوگواری . غم و اندوه درد حادی است که همراه با فقدان است. از آنجا که انعکاسی از چیزی است که ما دوست داریم، می تواند همه چیز را فراگیر کند. غم و اندوه تنها به از دست دادن افراد محدود نمی شود، اما زمانی که به دنبال از دست دادن یکی از عزیزان رخ می دهد، ممکن است با احساس گناه و سردرگمی همراه شود، به خصوص اگر رابطه سختی باشد.

فهرست

  • فرآیند غم و اندوه
  • حمایت از یک غمگین
  • آنچه ما عزاداری می کنیم

فرآیند غم و اندوه

SandervanderWerf/Shutterstock

از آنجا که غم و اندوه از مسیر خود تبعیت می کند، هیچ جدول زمانی برای احساس درد پس از از دست دادن وجود ندارد. همچنین نمی توان به طور کلی از رنج اجتناب کرد. در واقع، تلاش برای سرکوب یا انکار غم و اندوه به همان اندازه احتمال دارد که روند را طولانی کند، در حالی که تلاش عاطفی بیشتری را نیز می طلبد.

به طور مشابه، این تصور نادرست که غم و اندوه “بیشتر” بهتر است یا اینکه روش مناسبی برای سوگواری وجود دارد، می تواند روند را دشوارتر کند.

برای برخی افراد، غم و اندوه یک پدیده کوتاه مدت است که به عنوان غم حاد نیز شناخته می شود، اگرچه درد ممکن است در زمان بعدی به طور غیرمنتظره ای عود کند. اما افراد دیگر ممکن است غم و اندوه طولانی مدت را تجربه کنند که به عنوان غم پیچیده نیز شناخته می شود، ماه ها یا سال ها طول می کشد. بدون کمک و حمایت، چنین اندوهی می تواند منجر به انزوا و تنهایی مزمن شود .

غم و اندوه و فرایند سوگواری

آیا همه پنج مرحله غم و اندوه را دنبال می کنند؟

بسیاری از مردم انتظار دارند انکار ، خشم ، چانه زنی، افسردگی و پذیرش را به همین ترتیب، به دلیل تأثیر مستمر کتاب « در مرگ و مردن» ، کتاب 1969 روانپزشک الیزابت کوبلر راس، تجربه کنند. با این حال، ثابت شده است که بسیاری از افراد، اگر نه بیشتر، در این مراحل پیشرفت نخواهند کرد. در حالی که برخی از افراد مراحل را تجربه می‌کنند و در نهایت پس از از دست دادن به پذیرش می‌رسند، اکنون اندوه کاملا فردی و غیرقابل پیش‌بینی است.

 

تفاوت غم و افسردگی چیست؟

بسیاری از علائم غم و اندوه با علائم افسردگی همپوشانی دارند. غم و اندوه، و اغلب از دست دادن ظرفیت برای لذت وجود دارد. بی خوابی ؛ و از دست دادن علاقه به خوردن یا مراقبت از خود. اما علائم غم و اندوه به مرور زمان کاهش می یابد، اگرچه ممکن است به طور موقت در سالگردها یا زمانی که یادآوری های دیگری از فقدان به وجود می آید دوباره فعال شوند. در حالی که افکار منفی مانند “زندگی ناعادلانه است” و “من هرگز بر این موضوع غلبه نمی کنم” بخشی از روند عادی سوگواری هستند ، مهم است که از هدایت اعمال شما توسط آنها جلوگیری کنید.

حمایت از یک غمگین

Photographee.eu/Shutterstock

از آنجایی که غم و اندوه به طرق مختلف تجربه می شود، کارشناسان پیشنهاد می کنند که کسانی که از دوست یا عزیزی در زمان سوگواری حمایت می کنند، از او پیروی کنند و در برابر قضاوت در مورد اینکه آیا به نظر می رسد به اندازه کافی غمگین هستند یا برای مدت طولانی در غم و اندوه به سر می برند، مقاومت کنند. و به طور کلی تشویق به پیگیری «بستن» مفید نیست.

ارائه کمک عملی و اعتراف به ضرر هر دو اقدامات مثبتی هستند. بسیاری از عزاداران از اطرافیان خود می خواهند که گوش کنند، سوال بپرسند و خاطرات خود را با هم به اشتراک بگذارند و بدین وسیله عمق و اعتبار احساسات سوگوار را تایید کنند و به بهبودی آنها کمک کنند.

آنچه ما عزاداری می کنیم

پشت لنز / شاتر استوک

انتظار می رود که کسی پس از از دست دادن والدین، خواهر و برادر ، شریک زندگی، فرزند یا بهترین دوست خود غمگین شود . اما این تنها ضررهایی نیست که منجر به غم و اندوه می شود. مردم ممکن است از دست دادن یک حیوان خانگی ارزشمند، یک شغل یا نقش مهم دیگر در زندگی، یا خانه یا سایر دارایی های مهم احساسی غمگین باشند. و اغلب بعد از طلاق اتفاق می افتد .

متأسفانه، بسیاری متوجه می‌شوند که اطرافیانشان این اشکال غم و اندوه را نمی‌پذیرند، به همین دلیل است که به آنها برچسب محرومیت زده می‌شود: درد با احساس این که به فرد «اجازه» تجربه آن داده نشده است، تشدید می‌شود. اما چارچوب عزاداری می‌تواند به فرد کمک کند تا در چنین لحظات آشفتگی کار کند، به‌ویژه اگر اطرافیانش با شفقت پاسخ دهند و تشخیص دهند که فرد مستحق خشم، بی‌حسی و شفای غیرخطی است.

لینیک مشاوره و روان شناختی رامش روان آماده مشاوره و خدمات رسانی در این زمینه به شما عزیزان است.

شنبه تا پنج شنبه 22-10

ستارخان-باقرخان -پلاک 116-واحد 6

021-66595903

09028741021

ramesh_ravaan@ :صفحه اینستاگرام ما

مطالب مرتبط

منبع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button