شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

محرکهای عود افسردگی و راههای پیشگیری از آنها

محرکهای عود افسردگی و راههای پیشگیری از آنها.

احساس گاه به گاه طبیعی است. با این حال ، هنگامی که غم و اندوه ادامه می یابد ، ممکن است به این فکر کنید که آیا چیز بیشتری در جریان است؟

شما قبلاً با افسردگی زندگی کرده اید – آیا ممکن است دوباره آن را تجربه کنید؟

همه در طول زندگی خود فراز و نشیب را پشت سر می گذارند. برخی از روزها روزهای خوبی هستند و برخی روزها نمی توانید منتظر بمانید تا به خانه برسید و در زیر پرده ها پنهان شوید.

اما وقتی با موفقیت بر افسردگی غلبه کرده اید ، ممکن است همیشه با خود فکر کنید که آیا آن “روزهای بد” شروع چیزی جدی تر است.

در حالی که افسردگی یکی از قابل درمان ترین بیماری های روانی است ، شانس عود بعد از اولین دوره افسردگی عمده شما غیر معمول نیست.

در حقیقت ، افرادی که یک دوره افسردگی عمده داشته اند ، دچار این بیماری هستند 60٪ شانس عود دارند. اگر شما دو دوره افسردگی داشته اید ، این شانس تا حدود 70 درصد افزایش می یابد. سه یا چند قسمت افسردگی و این تعداد به حدود 90 درصد می رسد.

اما لازم نیست هر روز در این فکر باشید که چه موقع افسردگی رخ می دهد.

درک آنچه ممکن است باعث عود شود و دانستن اینکه در صورت وقوع آن چه باید بکنید به شما کمک می کند تا از افسردگی عبور کنید.

 

علائم عود

نگرانی در مورد عود می تواند تشخیص اینکه چه زمانی از یک واکنش احساسی سالم برخوردار هستید را دشوار کند. اگر دائماً به دنبال علائم افسردگی هستید ، می توان به راحتی تصور کرد که هر احساس منفی در این مسیر منجر خواهد شد.

علائم عود افسردگی همان علائم مرتبط با اختلال افسردگی اساسی است اما هنگامی که علائم افسردگی قبلی حداقل برای چند ماه بهبود یافته است ، عود می کند.

محرکهای عود افسردگی و راههای پیشگیری از آنها.

علائمی که در طول عود مشاهده می کنید ممکن است هر بار متفاوت باشد. این شامل:

 

  • حالت افسردگی

  • از دست دادن قابل توجه علاقه به فعالیت یا لذت

  • کاهش وزن یا افزایش وزن بدون ارتباط با رژیم غذایی ؛ تغییر در اشتها

  • مشکل در تمرکز ، فکر کردن یا مشکل در تصمیم گیری

  • احساس گناه یا بی ارزشی

  • از دست دادن قابل توجه علاقه به فعالیت یا لذت

  • تغییر در عادات خواب

  • افزایش خستگی یا از دست دادن انرژی

  • کندی گفتار و حرکات که برای دیگران قابل مشاهده است

  • بی قراری را افزایش داد

  • تحریک پذیری

  • دردها و دردهای جسمانی

  • افکار مرگ یا خودکشی یا تلاش برای خودکشی

 

این علائم معمولاً در طول روز ، تقریباً هر روز ، به مدت حداقل 2 هفته وجود دارد. اگر علائم نادیده گرفته شوند یا درمان نشوند ، می توانند مشکلاتی در محل کار ، خانه و مدرسه ایجاد کنند.

دانستن اینکه چه علائمی را باید مراقب بود تنها یک قسمت از تشخیص عود افسردگی است. درک عوامل محرک شما ، یا آن چیزها ، لحظات و رویدادهای زندگی که ممکن است باعث عود شود نیز مهم است.

محرک ها می توانند برای همه متفاوت باشند. برای شما ، انزوا ممکن است یک عامل مهم باشد. شاید متوجه شده اید که ترجیح می دهید روی مبل دراز بکشید تا مثل گذشته فعال باشید. یا شاید شما با یک بحران خانوادگی جدید روبرو هستید.

در برخی موارد ، حتی ممکن است یک محرک واضح وجود نداشته باشد. یک روز ممکن است به سادگی متوجه شوید که احساس خودتان را ندارید.

در اینجا برخی از عوامل محرک عود وجود دارد.

تغییرات خانوادگی

طلاق ، مرگ یکی از عزیزان یا مستقل شدن فرزندان همه می تواند تغییرات استرس زای خانواده باشد.

گاهی اوقات ، افزودن اعضای خانواده می تواند زندگی روزمره را تحت فشار قرار دهد. برای مثال ، داشتن یک فرد مسن برای مراقبت از خانه ممکن است از نظر احساسی و جسمی بسیار سخت باشد.

تغییرات هورمونی

بلوغ ، بارداری و یائسگی می توانند استرس زا ترین لحظات تغییر دهنده زندگی باشند.

این مراحل نه تنها تغییرات هورمونی قابل توجهی را در بدن نشان می دهند ، بلکه مشکلات اطراف آن می تواند از نظر روحی بر شما تأثیر بگذارد.

استرس شغلی یا مالی

از دست دادن شغل یا ناتوانی در پرداخت قبوض استرس هایی است که بسیاری از مردم می دانند. تغییرات شغلی ، انتقادات سرپرست و مسئولیت های جدید ممکن است باعث ایجاد استرس در شما شود.

مسائل پزشکی

بسیاری از بیماری های مزمن استرس را بر بدن و ذهن افزایش می دهند ، از جمله دیابت ، چاقی و بیماری های قلبی. این شرایط مستلزم تغییر شیوه زندگی است که سازگاری با آن دشوار است.

حتی زمانی که از حالت فعال به نیاز به بهبودی طولانی مدت یا سازگاری با یک تغییر کامل روتین می رسید ، حتی آسیب ها می توانند محرک عود باشند.

اختلالات خواب

خواب یک عملکرد حیاتی بدن انسان است و اختلالات خواب در طول زمان می تواند باعث افزایش سطح استرس شود.

ممکن است شما یک حیوان خانگی جدید ، یک نوزاد جدید در خانه داشته باشید ، یا شاید همسایگان شما خواب شما را مختل کنند.

بهبودی ناقص

درمان کامل اولین قسمت افسردگی شما کلید جلوگیری از عود است. یک مطالعه 2020 نشان می دهد که عدم تکمیل درمان بین دوره ها ممکن است عود افسردگی را بیشتر کند.

قطع درمان زود هنگام افسردگی

این که بعد از 3 هفته درمان احساس بهتری دارید به این معنا نیست که باید درمان خود را متوقف کنید. هرچه بیشتر روی درمان خود سرمایه گذاری کنید ، شانس بیشتری برای جلوگیری از عود بیماری دارید.

عدم آگاهی از عوامل محرک

اگر از عوامل محرک شخصی خود بی خبر هستید ، تشخیص عود افسردگی ممکن است یک چالش باشد.

سعی کنید پیگیری کنید که چه چیزی ، چه موقع و چه کسانی باعث بروز علائم شما می شوند. توجه به تاریخ ها ، مانند تعطیلات ، جایی که استرس به طور طبیعی برای خانواده ها و افراد بیشتر است ، می تواند مفید باشد.

تمرکز منفی بر خود

برای تجربه عزت نفس ضعیف ، نیازی به افسردگی ندارید. با این وجود ، دائماً خود را زیر پا گذاشتن میتواند باعث عود علائم  افسردگی شود.

محرکهای عود افسردگی و راههای پیشگیری از آنها.

چگونه عود افسردگی را مدیریت کنیم

گاهی اوقات ، با صرف نظر از کاری که انجام می دهید ، عود افسردگی اتفاق می افتد. ممکن است خلق و خوی شما روزها افت کرده باشد ، حتی اگر مراقب محرک ها باشید و با درمان همراه باشید.

هنگامی که افسردگی عود می کند ، شناختن آن و جستجوی سریع درمان می تواند تفاوت زیادی در میزان تأثیر این دوره بر زندگی روزمره شما ایجاد کند.

اگر فکر می کنید ممکن است علائم عود را تجربه کنید ، سعی کنید بلافاصله درمان را شروع کنید. برای دستیابی به برنامه ای مناسب ، با متخصص بهداشت روانی خود تماس بگیرید.

گزینه های درمانی برای عود همانند اولین تجربه شما با افسردگی است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شروع مجدد داروها ، مانند داروهای ضد افسردگی

  • شروع مجدد یا تنظیم برنامه های درمانی بین فردی

  • شروع مجدد یا تنظیم برنامه درمان شناختی رفتاری

  • درمان الکتروشوک

  • توجه به خواب کافی

  • تمرکز بر رژیم غذایی سالم

  • ورزش کافی

از آنجایی که علائمی که در طول عود افسردگی تجربه می کنید می تواند هر بار متفاوت باشد ، انواع و فرکانس گزینه های درمانی ممکن است تغییر کند.

اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از عود افسردگی انجام دهید

فعال بودن در مورد عود افسردگی می تواند به شما کمک کند که در حالت نگرانی مداوم زندگی نکنید. در حالی که ممکن است نتوانید از هر قسمت جلوگیری کنید ، اما می توانید بهترین فرصت را برای جلوگیری از عود به خود بدهید.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

محرکهای عود افسردگی و راههای پیشگیری از آنها.

نگه داشتن یک مجله

پیگیری روال و احساسات روزانه شما راهی عالی برای شناسایی الگوها است. ممکن است بتوانید رویدادهای محرک را انتخاب کنید ، یا ممکن است زمان های خاصی را در طول روز احساس ناراحتی کنید.

نگه داشتن یک مجله به شما این امکان را می دهد که به علائم توجه کنید و می تواند به شما در تشخیص زودهنگام آنها کمک کند.

تقویم را علامت گذاری کنید

مشابه نگه داشتن مجله ، علامت گذاری در تقویم زمانی که احساس ناراحتی می کنید ممکن است به تعیین تاریخهایی که استرس زا هستند کمک کند.

شاید روزهای دوشنبه هنگام بازگشت به سر کار احساس بدتری داشته باشید ، یا شاید تعطیلات استرس زا باشد.

دوستان و خانواده مراقب شما باشند

به راحتی می توانید احساسات خود را درگیر کنید و متوجه نشوید چه مدت است که احساس خاصی دارید. خانواده و دوستان ممکن است بتوانند تغییراتی را در رفتارهای شما قبل از شما مشاهده کنند و به شما در تشخیص علائم قبل از پیشرفت کمک کنند.

درمان های خانگی

مراقبت از خود برای سلامت کلی روان مهم است و درمان های خانگی مانند تکنیک های تنفس و مدیتیشن ممکن است به شما در آگاهی بیشتر از علائم کمک کند.

درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی خطر عود را در افرادی که سه یا چند دوره افسردگی قبلی داشته اند کاهش می دهد.

روال خواب را رعایت کنید

مشکلات خواب مانند بی خوابی می تواند خطر ابتلای دوباره به افسردگی را افزایش دهد. خواب با سلامت کلی ارتباط تنگاتنگی دارد ، بنابراین ایجاد یک روال خواب می تواند از نظر جسمی و روحی برای شما مفید باشد ، نه تنها در پیشگیری از عود.

محرکهای عود افسردگی و راههای پیشگیری از آنها.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

افسردگی ممکن است شما را وادار به غذاهای ناسالم کند ، اما نحوه خوردن قبل از عود اهمیت دارد.

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله بین المللی تحقیقات محیط زیست و بهداشت عمومی نشان میدهد که رژیم غذایی سالم تر ممکن است به کاهش خطر عود کمک کند.

در حقیقت ، زنانی که عادات غذایی خود را بهبود بخشیدند – از بین بردن چربی ترانس و خوردن میوه و سبزیجات بیشتر ، کمتر احتمال عود بیماری نسبت به زنانی که این کار را انجام ندادند را داشتند.

به طور منظم تمرین کن

فواید ورزش بر افسردگی به خوبی ثبت شده است. شما به احتمال زیاد بهتر می خوابید ، اشتهای خود را تنظیم کرده ، احساس خلق و خوی خود را افزایش می دهید و برخی از اثرات منفی سایر مسائل مزمن سلامتی را نفی می کنید.

یک بررسی 2020 نشان داد که 3 جلسه ورزش در هفته به مدت 12-24 هفته منجر به کاهش متوسط ​​تا شدید شدت افسردگی برای شرکت کنندگان در مطالعه شد.

درمان خود را ادامه دهید

اگر برای دوره های قبلی افسردگی تحت درمان قرار گرفته اید ، رعایت برنامه پزشک ممکن است تفاوت زیادی در پیشگیری از عود ایجاد کند.

به خاطر داشته باشید: اینکه احساس بهتری دارید به این معنا نیست که باید هرگونه درمان را زودتر متوقف کنید.

بیایید خلاصه کنیم

عود افسردگی در بیش از نیمی از افرادی که مبتلا به اختلال افسردگی اتفاق می افتد.

در طول عود ، ممکن است علائم افسردگی متعددی را تجربه کنید و این علائم با هر عود بیماری متفاوت است.

اگر عود اتفاق بیفتد ، برنامه های زیادی برای موفقیت و غلبه به آن خواهید داشت.

مشاورین ما اماده ارائه خدمات به شما در این زمینه هستند.

 

اگر میخواهید در مورد محرک های عود افسردگی بدانید به این مقاله مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button