شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

آیا می توانید از تروما رهایی یابید؟

آیا می توانید از تروما رهایی یابید؟

  • انواع تروما
  • درمان متمرکز بر تروما
  • کدام روش بهتر است؟
  • ضربه چیست؟

انواع زیادی از تروما وجود دارد و هیچ رویکردی برای درمان وجود ندارد. با این حال ، درمان متمرکز بر تروما ممکن است بتواند به شما در مسیر بهبودی کمک کند.

از قلب شکسته گرفته تا تصادف رانندگی ، بسیاری از ما می توانیم رویدادهایی را در زندگی خود به یاد آوریم که درد زیادی برای ما ایجاد کرده اند. اما وقتی تجربه ای باعث می شود سیستم عصبی ما با استرس جوش بیاید ، می تواند نوعی زخم روانی ایجاد کند. به این می گویند تروما.

طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا (APA) ، از هر 2 نفر 1 نفر در طول زندگی خود یک رویداد آسیب زا را تجربه می کند.

تروما تبعیض قائل نمی شود. این می تواند افراد از هر نژاد ، قومیت ، جنس ، سن ، گرایش جنسی ، هویت جنسیتی و پیشینه را تحت تأثیر قرار دهد.

علیرغم اینکه علائم تروما می تواند بسیار زیاد به نظر برسد ، ممکن است بهبود یافته و احساس بهتری داشته باشید. تروما درمانی یک گزینه برای دستیابی به این هدف است.

ضربه چیست؟

به طور خلاصه ، تروما همان چیزی است که هنگام اضافه بار سیستم رخ می دهد.

این یک واکنش احساسی به تجربه یا مشاهده یک رویداد بسیار ناراحت کننده یا مجموعه ای از رویدادها است. این با احساس مداوم و شدید درماندگی ، وحشت و ترس برای امنیت شخصی شما یا شخص دیگر مشخص می شود.

علائم ضربه بسیار گسترده است. آنها از عوارض احساسی گرفته تا تأثیرات جسمی متغیر هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اضطراب

  • افسردگی

  • ناامیدی

  • بیش هوشیاری

  • مشکل خواب

  • سردرد

  • خستگی

  • مسائل گوارشی

انواع تروما

شما می توانید ضربه را به طرق مختلف تجربه کنید:

ضربه حاد

ممکن است بلافاصله پس از گذراندن یک رویداد تروماتیک ، ضربه حاد یا ترومای نوع 1 را تجربه کنید . به عنوان مثال ، ممکن است ترومای حاد پس از تصادف رانندگی رخ دهد.

علائم ممکن است از 3 روز تا 1 ماه طول بکشد.

سایر عوامل تحریک کننده ضربه حاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جنگ

  • تروریسم

  • زایمان

  • بلایای طبیعی

  • حوادث حمل و نقل

  • رویدادهای جدی پزشکی

  • خشونت فیزیکی

  • تجاوز جنسی

 

برخی از افراد می توانند تجربه ای آسیب زا داشته باشند و در مدت زمان کوتاهی بهبود یابند. با این حال ، دیگران ممکن است علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را نشان دهند .

ترومای مزمن

تروما همچنین می تواند از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حوادث ناراحت کننده مانند سوء استفاده ، قلدری یا خشونت خانگی ایجاد شود. اما این فقط به همین جا ختم نمی شود – رویدادهای جهان نیز ممکن است تأثیر زیادی داشته باشند.

مثلا، پژوهش منبع معتبر نشان می دهد که شما می توانید آسیب های نژادی را از قرار گرفتن مکرر در معرض نژادپرستی یا سوگیری نژادی ، و مشاهده تصاویر رسانه ای از خشونت علیه اعضای یک جامعه یا گروهی که متعلق به آن هستید مشاهده کنید.

بیماری همه گیر COVID-19 نمونه دیگری از نحوه تأثیر رویدادهای جهان بر شما است. تحقیق علمی منبع معتبر و اظهارات مقامات جهانی نشان می دهد که این همه گیری باعث آسیب های بی سابقه ای در مقیاس جهانی برای بزرگسالان و کودکان شده است.

ترومای پیچیده

ترومای پیچیده با قرار گرفتن در معرض چندین رویداد آسیب زا ، معمولاً طی چند ماه یا سال ، همراه است. تصور می شود که این نوع ضربه در اثر استرس مداوم در شرایط غیرقابل اجتناب ایجاد می شود ، مانند اسیر نگه داشتن یا تجربه سوء استفاده مکرر در دوران کودکی.

این بیماری معمولاً با اختلال استرس پیچیده پس از سانحه (C-PTSD) مرتبط است ، وضعیتی که در جامعه بهداشت روانی به عنوان زیرگونه جداگانه ای از PTSD به طور گسترده ای شناخته می شود.

آیا می توانید از تروما رهایی یابید؟

ضربه جانبی

انسانها طبیعتاً همدل هستند. تحقیقات نشان می دهد وقتی در تماس نزدیک با فردی هستیم که آسیب دیده است ، ممکن است برخی از احساسات و علائم او را به عنوان احساس خود در نظر بگیریم.

افرادی که به عنوان متخصصان بهداشت روان یا اولین پاسخ دهندگان کار می کنند ، یا کسانی که شاهد این هستند که یکی از عزیزان خود دچار علائم تروما شده است ، ممکن است علائمی شبیه به PTSD داشته باشند.

آیا می توانید از تروما رهایی یابید؟

مدل بهبودی ضربه هرمان

وجود دارد مدل سه مرحله ایمنی معتبر بهبود تروما به طور گسترده ای توسط متخصصان تروما پذیرفته شده است. این توسط دکتر جودیت هرمان در کتاب کلاسیک ” ضربه و بهبودی ” معرفی شد.

این مدل مبتنی بر این ایده است که بهبود آسیب به تنهایی نمی تواند اتفاق بیفتد – فقط در زمینه ارتباط با افراد دیگر رخ می دهد.

بر اساس این رویکرد ، مراحل بهبود آسیب عبارتند از:

  • پایدارسازی. این امر به تعیین اهداف درمان ، توسعه مهارت های مقابله ای و ایجاد ایمنی در خود و سایر زمینه های زندگی اشاره دارد.
  • پردازش مجدد این به یاد آوردن و عزاداری از ضربه در یک محیط امن و کار در کنار غم و اندوه است.
  • برنامه ریزی مجدد این ادغام آنچه رخ داده است و ایجاد ارتباط مجدد با زندگی عادی است.

مراقبت های آگاه از تروما

درمان متمرکز بر ضربه با درمان متفاوت است مراقبت های آگاه از آسیب (TIC)منبع معتبر ، که یک چارچوب ساختاری برای تغییر سازمانی است.

در این مدل سه عنصر اصلی وجود دارد:

  • متوجه شیوع تروما شوید. این مورد را در نظر می گیرد که اکثر افراد به نوعی یا به نوعی دچار نوعی ضربه شده اند.
  • تشخیص دهید که ضربه چگونه بر همه افراد تأثیر می گذارد. این بدان معناست که چگونه آسیب بر هر سطح از یک سازمان و سیستم به طور کلی تأثیر می گذارد.
  • با عملی کردن این دانش پاسخ دهید. این به پرداختن به سیاست های سازمانی که ممکن است بازآسیب زا باشد ، اشاره دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و منابع ، از پروژه مراقبت آگاهانه به آسیب دیدن کنید .

آیا می توانید از تروما رهایی یابید؟

“بهترین” درمان تروما چیست

هر کس به ضربه و در نتیجه به درمان واکنش متفاوتی نشان می دهد. آنچه برای یک نفر کار می کند ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد. به عبارت دیگر ، هیچ رویکردی برای درمان و بهبود آسیب ها وجود ندارد.

با این اوصاف ، علاوه بر رویکردهای متمرکز بر آسیب ، “معیارهای طلایی” خاصی برای درمان علائم تروما وجود دارد. این درمانها نیز توسط APA پشتیبانی می شوند. این بدان معناست که هم تحقیقات و هم شواهد بالینی وجود دارد که این رویکردها برای بسیاری از افرادی که رویدادهای آسیب زا را تجربه کرده اند ، کار می کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT اغلب اولین خط دفاعی در برابر ضربه محسوب می شود. پژوهش منبع معتبر نشان می دهد که می تواند در تسکین علائم PTSD مثر باشد.

بر اساس گزارش APA ، این روش با کمک به شما در شناسایی الگوهای فکری غیر مفید ، یادگیری مهارت های مقابله ای برای مقابله با شرایط دشوار و درک بهتر از چرایی رفتار افراد دیگر ، کمک می کند .

مدت زمان مشخصی برای مدت زمان این روش وجود ندارد. بسته به پیشرفت می تواند چند ماه تا چند سال طول بکشد.

درمان با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت (PE)

به گفته APA ، از آنجا که اکثر مردم می خواهند از هر چیزی که مربوط به ضربه است اجتناب کنند ، این روش به شما می آموزد که چگونه می توانید به تدریج با احساسات مرتبط با محرک در یک محیط امن مقابله کنید .

با یک جلسه در هفته ، معمولاً طی یک دوره 3 ماهه اتفاق می افتد. تحقیقات نشان می دهد که این روش ممکن است برای مبتلایان به PTSD مزمن یا تکرار شونده مفید باشد.

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR)

برخلاف سایر روشهای تمرکز بر الگوهای فکری ، این روش مستقیماً با حافظه کار می کند.

پس از انتخاب حافظه یا رویدادی که می خواهید روی آن کار کنید ، یک پزشک متخصص آموزش دیده به شما توصیه می کند که هنگام استفاده از یک سری صدای ملایم یا ضربه های ملایم و متناوب روی حافظه تمرکز کنید. با ظهور افکار در مورد این رویداد ، فرصتی برای پردازش آنها به روشی جدید خواهید داشت.

جلسات EMDR را می توان یک یا دو بار در هفته برنامه ریزی کرد. تعداد کل جلسات بین 6 تا 12 متغیر است ، اما برخی افراد ممکن است به این تعداد نیازی نداشته باشند.

پژوهشمنبع معتبر نشان می دهد که EMDR برای PTSD م effectiveثر است و می تواند اضطراب ، افسردگی و پارانویا را کاهش دهد.

آیا می توانید از تروما رهایی یابید؟

درمان های جایگزین برای تروما

داروهای مکمل و جایگزین (CAM) در مدل پزشکی غربی به طور گسترده ای پذیرفته شده است.

متاآنالیز اخیر نشان داد که تعدادی از رویکردهای درمانی برای درمان ضربه امیدوارکننده به نظر می رسد ، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری در هر یک از این زمینه ها مورد نیاز است.

برخی از درمان های رایگان عبارتند از:

  • طب سوزنی

  • تمرینات تنفس عمیق

  • مراقبه

  • تکنیک های آرام سازی پیشرونده

  • تایچی

  • یوگا

تمرینات هوازی نیز یک گزینه در دسترس است. پژوهش  منبع معتبر نشان می دهد که می تواند سیستم عصبی را آرام کرده و علائم PTSD را تسکین دهد ، در حالی که سلامت قلب و عروق و مدیریت وزن را بهبود می بخشد و مزایای دیگری را نیز ارائه می دهد.

در کنار روشهای مکمل ، حفظ شیوه زندگی متعادل را در نظر بگیرید. اگر می توانید ، هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید و رژیم غذایی را که حاوی مقدار زیادی غذاهای غنی از مواد مغذی است ، در نظر بگیرید. در صورت امکان ، ممکن است ایده خوبی باشد که مدتی را برای استراحت و ارتباط با عزیزان خود صرف کنید.

مراحل بعدی

زندگی با تروما می تواند یک تجربه دردناک و منزوی باشد ، اما نیازی نیست که این را به تنهایی پشت سر بگذارید. درمان در دسترس است و بهبود امکان پذیر است.

داشتن مکانی امن برای صحبت در مورد احساسات شما می تواند در روند بهبودی شما تفاوت ایجاد کند.

اگر قصد خودزنی یا خودکشی دارید ، تنها نیستید. کمک در حال حاضر در دسترس است:
  • مرکز رامش روان آماده دادن مشاوره به شما در این زمینه است .
  • شنبه تا پنج شنبه 22-10
  • 021-66595903

همچنین برخی کتابهای توصیه شده در مورد درمان آسیب ها وجود دارد. اینها مکانی عالی برای شروع هستند:

آخرین و مهمترین نکته این است که سعی کنید با خیال راحت به خودتان عمل کنید. بالاخره شما مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته اید. تمام وقت خود را در نظر بگیرید تا احساس خود را احساس کنید. شما می توانید هر روز یکبار مسیر درمانی را طی کنید و بدانید که همیشه به فردای بهتر امید وجود دارد.

اگر اطلاعات بیشتری در باره تروما میخواهید این مقاله کمکتان میکند.

منبع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button