شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

چگونه با والدین خود در مورد مشاوره صحبت کنید

چگونه با والدین خود در مورد مشاوره صحبت کنید

اگر والدین شما نمی فهمند که چرا می خواهید مشاوره کنید ، این مطلب را بخوانید.

بسیاری از والدین نمی دانند چرا می خواهید با یک مشاور صحبت کنید. ممکن است آنها فکر کنند که باید به اندازه کافی از شما حمایت کنند ، یا ممکن است باور نکنند که مشاوره می تواند کمک کننده باشد. دلایل بی شماری وجود دارد که صحبت با والدین (مادران) شما در مورد مشاوره دشوار است ، و امیدوارم در اینجا توصیه هایی برای بهتر شدن گفتگو پیدا کنید.

اهمیت مشاوره روانشناسی در زندگی چیست؟ چرا و چه زمانی باید به یک مشاور مراجعه کنیم؟

مشاوره اگر توسط متخصصین آموزش دیده در این امر صورت بگیرد می تواند تاثیر عمیقی بر افراد، خانواده ها و به طور کل سلامت جوامع داشته باشد. خدمات مشاوره به افراد کمک می کند تا در موقعیت های دشوار زندگی مانند مرگ عزیزان، طلاق، استرس شغلی، مواجه شدن با مشکلات روحی و… بتوانند بحران ها را مدیریت کنند و در بهترین مسیر حرکت کنند.

رشته های مشاوره و روانشناسی چه کمکی به ما می کنند؟

روانشناسی و مشاوره دو رشته مجزا هستند که در زمینه سلامت روان فعالیت می کنند. مشاوران معمولا در زمینه مشکلات رایج زندگی نظیر مسائل تحصیلی، کاری و ازدواج راهنمایی های علمی به افراد ارائه می دهند. روانشناسان علاوه بر خدمات مرتبط با مشاوره در مسائل عمیق تر و دشوارتری نیز وارد می شوند. درمان اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب، کمک به بهبود مشکلات شخصیتی و انجام تست ها و ارزیابی های روانی از جمله خدمات روانشناسان هستند. شاخه هایی نظیر زوج درمانی، خانواده درمانی و درمانگران بالینی کودک از جمله روانشناسانی هستند که به طور تخصصی در حوزه های مذکور فعالیت می کنند.

اهمیت مشاوره در زندگی

همه افراد در برهه هایی از زندگی خود با مشکلات و بحران هایی رو به رو می شوند. این مشکلات می توانند ناشی از مسائل و استرس های محیطی و یا ناشی از بحران های درون روانی باشند. هنگام برخورد با مشکلاتی که فشار روانی زیادی به بار می آورند مغز درگیر پردازش هیجانات زیادی خواهد شد. این درگیری مانع از این می شود که فرد بتواند از تمام ظرفیت های مغز خود برای حل مشکلات استفاده کند. در این شرایط است که استفاده از خدمات مشاوره اهمیت پیدا می کنند.

روانشناس چه کسی است؟

شاید اگر از شما بپرسم روانشناس چه کسی است، فکر کنید سوال پیش پا افتاده ای است! اما اگر بپرسم تفاوت مشاور و روانشناس و روانپزشک چیست سردرگم شوید! این طور نیست؟!پاسخ را با هم مرور می کنیم:

مشاور: مشاور یکی از فعالان حوزه سلامت روان است که معمولا بیشترین مراجعان را دارد. چون هر یک از ما حداقل یک بار را به سراغ مشاوره رفته ایم! مثل مشاوره انتخاب رشته، مشاوره اجباری قبل از ازدواج و…. مشاور معمولا برای حل مشکلات خفیف در موقعیت های مختلف زندگی انتخاب شده و بیشتر نقش راهنما را دارد.

روان شناس: روان‌شناسی یکی از رشته های علوم انسانی است که در آن ذهن و رفتار انسان مطالعه و بررسی می شود. روانشناس فارغ التحصیل رشته روانشناسی بوده، با بررسی و درک ریشه رفتار، اختلالات و مشکلات احتمالی را رفع می کند. روانشناسی با توجه به گروه های مختلف جامعه و جنبه های متنوع رفتارها به شاخه های مختلفی تقسیم می شود. مانند روانشناسی بالینی، روانشناسی خانواده ،روانشناسی شغلی،روانشناسی ورزشی و ….

روان پزشک: روان پزشک دانش آموخته رشته پزشکی بوده که پس از اتمام دوره عمومی پزشکی، تخصص اعصاب و روان را انتخاب کرده است. روانپزشک پزشکی است که بیماری های روانی اعم از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی را پیشگیری، سنجش و درمان می نماید. روانپزشکان امکان تجویز دارو برای درمان بیماری های روانی را دارند و معمولا از روش های درمان دارویی استفاده می کنند.

البته مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان معمولا با یکدیگر در ارتباط هستند. آن ها ممکن است مراجعان خود را با توجه به شرایط هر شخص به یکدیگر ارجاع دهند. یا در هر مرحله از کار، از یکدیگر کمک بگیرند.

چیزی در زندگی شما خوب نیست؟

به والدین خود بگویید که می خواهید با یک مشاور صحبت کنید به این معنی است که به آنها اطلاع دهید که چیزی در زندگی شما خوب نیست. این می تواند واقعاً ترسناک باشد ، به خصوص اگر به آن اطمینان ندارید که واکنش خوبی نشان می دهند.

اگر آنها واکنش نشان میدهند و به شما میگویندکه شما نباید همچین احساسی داشته باشید، یا مشکلات شما واقعی نیستند، این امر نامعتبر نامیده می شود. این برعکس پذیرش احساسی است که دارید یا در حال گذراندن آن هستید.اولین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که احساسات شما همیشه معتبر است. پس از صحبت با یک مشاور ، ممکن است متوجه شوید که تفکر و احساسات شما تغییر می کند. با این حال ، هنگامی که فردی در ناراحتی است ، این فقط یک سیگنال است که به مراقبت و حمایت نیاز دارد. این احساس بد یک هدف دارد ، یعنی اطلاع رسانی برای دریافت کمک.

اگر والدین شما اینگونه واکنش نشان می دهند ، ممکن است با گفتن این جمله به آنها پاسخ دهید: “ای کاش من هم چنین احساسی نداشتم. دقیقاً به همین دلیل است که می خواهم با یک مشاور صحبت کنم.”

اگر والدین شما فکر می کنند همه آنها پشتیبانی مورد نیاز شما هستند

برخی از والدین واقعاً آرزو می کنند که بتوانند به شما کمک کنند و ممکن است نگران این باشند که شما از بزرگسال دیگری حمایت می خواهید. آنها ممکن است فکر کنند این بدان معناست که آنها به عنوان والدین شکست می خورند ، یا این که رابطه شما با آنها را تضعیف می کند.در واقع ، برخی از افراد دارای والدینی هستند که فوق العاده گرم ، باز و همدل هستند. با این حال ، اکثر ما خوش شانس نیستیم. ما والدینی داریم که اگر مشکلات ما را بشنوند ممکن است دفاعی ، عصبانی یا عصبانی شوند.نکته خوب این است که نیازی نیست به والدین خود بگویید که آنها شنونده های بدی هستند و توضیح می دهند که چرا می خواهید به مشاور مراجعه کنید. حقیقت به همین سادگی است: حمایت بیشتر بهتر است. با صحبت با یک مشاور ، دیدگاه جدیدی یا نوع دیگری از گوش دادن به دست خواهید آورد. فرقی نمی کند که والدین شما در این کار عالی هستند یا افتضاح. همه ما گاهی با هم دست و پنجه نرم می کنیم و دریافت کمک اضافی هرگز ایده بدی نیست.

چگونه می توان یک مشاور خوب پیدا کرد

مهمترین نکته ای که در مورد یافتن یک مشاور خوب باید بدانید این است که تطابق مناسب مهم است. برخی از مشاوران بسیار بهتر از دیگران هستند. برخی از آنها می توانند برای یک فرد خوب باشند ، اما برای فرد دیگر خوب نیست. تحقیقات خوبی وجود دارد که نشان می دهد شما می توانید پیش بینی کنید که آیا مشاور بعد از یک یا دو جلسه برای شما مناسب است یا خیر. اگر کسی برای شما خوب نیست ، باید احساس کنید که می توانید با شخص دیگری صحبت کنید.یک مشاور خوب کسی است که فکر می کنید می تواند به شما کمک کند. آنها معمولاً گرم ، معتبر هستند و شما احساس می کنید که آنها شما را درک می کنند.

7نکته برای این که بهترین روانشناس را انتخاب کنیم؟

1)از افراد با تجربه تحقیق کنید!

اگر جزو آن دسته افرادی  هستیدکه اهل مخفی کاری نیستید، تحقیق از اطرافیان می تواند روش خوبی باشد. احتمال اینکه خانواده، دوستان، همکاران و نزدیکان، مشکلات مشابه شما را پشت سرگذاشته باشند زیاد است. بنابراین می توانید از تجربه ایشان استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید راهکار های زیر را به کار ببندید.

2)وب گردی کنید!

جستجو در گوگل و مطالعه وبسایت های معتبرمی تواند گزینه های خوبی را پیش روی شما قرار دهد. این روش مخصوصا در کلانشهرها کاربرد بیشتری دارد. ممکن است شما در کلانشهر شیراز زندگی کنید و در این شهر هزاران مرکز سلامت روان وجود داشته باشد. شما با فشردن چند کلید به راحتی می توانید به کاملترین لیست روانشناسان شیراز دسترسی پیدا کنید که در یک فهرست جامع هر روانشناس شیراز که می شناسد را به شما معرفی نماید.

3)صفحات مجازی را دنبال کنید.

بیشتر متخصصان صفحاتی را در شبکه های اجتماعی طراحی کرده و به مخاطبان مجازی کمک می کنند. می توانید از طریق این صفحات اطلاعات بیشتری از روانشناسان شهر خودتان دریافت کنید.

4)از نظرات و گفتگوی کاربران استفاده کنید.

معمولا کاربران اینترنت تجربه هایشان را در فضاهای اینترنتی با یکدیگر به اشتراک می گذارند. عضویت در این فضاهای گفتگومحور و مطالعه نظرات کاربران می تواند شما را راهنمایی کند.

5)حوزه تخصصی روانشناس را بشناسید.

منظور ما این است که اگر مشکلات شما ریشه خانوادگی دارند به سراغ روانشناس ورزشی نروید! مسلما روانشناسی که به صورت تخصصی در حوزه مشکل شخصی شما فعالیت می کند، بهتر می تواند به شما کمک کند. البته این امکان نیز وجود دارد که یک روانشناس همچون دکتر  اسحاقی همزمان در حوزه های مختلفی فعالیت داشته باشد.

6)مدرک تحصیلی روانشناس را بررسی کنید.

رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل روانشناس می تواند در میزان مهارت او تاثیرگذار باشد. بنابراین از بررسی این موارد غافل نشوید.

7)بینید و باور کنید!

از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن! در آخر باید بگویم با در نظر گرفتن تمام نکات مذکور، بهتر است در اولین جلسه مشاوره دقت بالایی داشته باشید تا بتوانید از روی سوالات درمانگر و کیفیت ارتباطی که با او برقرار می کنید از انتخابتان مطمئن شوید.

منبع

مقاله های دیگر

1 نظر

  • […] توجه در بسیاری از چیزهای دیگر مبارزه کنند. معمولا برای والدین آسان است که این کودکان را درک نکنند یا از اهمیت آن‌ها و […]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button