شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

افسردگی

افسردگی چیست؟

ویلیام استایرون ، نویسنده ، “باران خاکستری وحشت” افسردگی را به یاد ماندنی خواند. اختلال خلقی ممکن است ظاهراً از بین برود ، یا ممکن است پس از شکست یا از دست دادن شخصی ایجاد شود ، که باعث ایجاد احساسات دائمی غم ، بی ارزشی ، ناامیدی ، درماندگی ، بدبینی یا احساس گناه می شود. همچنین تمرکز ، انگیزه و سایر جنبه های عملکرد روزمره را مختل می کند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. در سطح جهان ، بیش از 300 میلیون نفر در هر سنی از این اختلال رنج می برند. و شیوع این اختلال در همه جا در حال افزایش است. آمریکایی ها بسیار نگران شادی هستند ، اما به طور فزاینده ای افسرده هستند: حدود 15 میلیون آمریکایی با این اختلال مبارزه می کنند و تعداد فزاینده ای از آنها جوانان هستند.

این تختلال به اشکال مختلف از افسردگی اساسی گرفته تا دیستیمیا و اختلال عاطفی فصلی ایجاد می شود. دوره های افسردگی نیز از ویژگی های اختلال دوقطبی است.

افسردگی یک وضعیت پیچیده است که بسیاری از سیستم های بدن از جمله سیستم ایمنی بدن را به عنوان علت یا معلول درگیر می کند. خواب را مختل کرده و اشتها را مختل می کند. در برخی موارد ، باعث کاهش وزن می شود. در برخی دیگر ، به افزایش وزن کمک می کند. این اختلال نیز اغلب با اضطراب همراه است. تحقیقات نشان می دهد که نه تنها این دو حالت همزمان اتفاق می افتند بلکه در الگوهای آسیب پذیری همپوشانی دارند.

به دلیل پیچیدگی آن ، درک کامل این اختلال گریزان بوده است. شواهد فزاینده ای وجود دارد که افسردگی ممکن است در واقع یک استراتژی دفاعی ضروری بدن باشد ، نوعی خاموش شدن یا بی حرکتی در پاسخ به خطر یا شکست ، که در واقع به منظور حفظ انرژی و کمک به زنده ماندن است.

محققان شواهدی در دست دارند که نشان می دهد حساسیت به افسردگی به طور مستقیم-از طریق مصرف ناکافی مواد مغذی مانند چربی های امگا 3-و به طور غیر مستقیم ، از طریق انواع باکتری های موجود در روده ارتباط دارد. اما افسردگی شامل خلق و خو و افکار و همچنین بدن است و هم برای کسانی که با این اختلال زندگی می کنند و هم کسانی که به آنها اهمیت می دهند درد ایجاد می کند. این اختلال نیز به طور فزاینده ای در کودکان شایع است.

حتی در شدیدترین موارد ، افسردگی بسیار قابل درمان است. این بیماری اغلب چرخه ای است و درمان زودهنگام ممکن است از عودهای مکرر جلوگیری کند. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که موثرترین درمان ، درمان رفتاری شناختی است که الگوهای فکری مشکل ساز را با یا بدون استفاده از داروهای ضد افسردگی برطرف می کند. علاوه بر این ، شواهد به سرعت در حال جمع آوری است که مدیتیشن منظم ذهن آگاهی ، به تنهایی یا همراه با درمان شناختی ، می تواند این بیماری را قبل از شروع با کاهش واکنش پذیری به تجربیات ناراحت کننده متوقف کند و به طور موثری توجه را از افکار منفی تکراری که اغلب مارپیچ رو به پایین را ایجاد می کند ، متوقف کند.

علائم افسردگی چیست؟

همه افراد افسرده هر علامتی را تجربه نمی کنند. برخی از افراد علائم کمی را تجربه می کنند. شدت علائم در افراد مختلف و در طول زمان متفاوت است.

افسردگی اغلب شامل خلق غم انگیز ، مضطرب یا خالی است. احساس ناامیدی یا بدبینی ؛ و احساس گناه ، بی ارزشی یا درماندگی. همچنین می تواند از دست دادن علاقه یا لذت در مورد سرگرمی ها و فعالیتهایی که قبلاً از آن لذت می بردند ، از جمله رابطه جنسی ، همراه باشد. کاهش انرژی ، خستگی یا احساس “کند شدن” نیز معمول است ، مانند بیقراری ، تحریک پذیری و مشکل در تمرکز ، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال به مرگ یا خودکشی فکر می کنند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است در خواب (بی خوابی ، بیداری صبح زود یا خواب بیش از حد) و در رفتار خوردن (تغییر اشتها ، کاهش وزن یا افزایش وزن) اختلال ایجاد کنند. علائم جسمی مداوم ممکن است شامل سردرد ، اختلالات گوارشی و درد مزمن باشد.

چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

هیچ دلیل شناخته شده ای برای افسردگی وجود ندارد. بلکه به احتمال زیاد ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی ، بیولوژیکی ، محیطی و روانی است. تجربیات منفی عمده – ضربه ، از دست دادن یکی از عزیزان ، یک رابطه دشوار یا هر موقعیت استرس زایی که توانایی مقابله با آن را از بین ببرد – ممکن است یک دوره افسردگی را ایجاد کند. دوره های بعدی افسردگی ممکن است با یا بدون یک محرک واضح رخ دهد.

افسردگی پیامد اجتناب ناپذیر رویدادهای منفی زندگی نیست. تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که تنها زمانی که چنین رویدادهایی نشخوار فکری و الگوهای منفی تفکر ، به ویژه در مورد خود را ایجاد می کند ، خلق و خوی وارد مارپیچ نزولی می شود.

تحقیقات انجام شده با استفاده از فناوری های تصویربرداری مغز مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نشان می دهد که مغز افراد مبتلا به افسردگی متفاوت از افرادی است که اینگونه نیستند. به طور خاص ، قسمتهایی از مغز که مسئول تنظیم خلق و خو ، تفکر ، خواب ، اشتها و رفتار هستند به نظر می رسد عملکرد غیر طبیعی دارند. مشخص نیست کدام تغییراتی که در مغز مشاهده می شود ممکن است علت افسردگی باشد و کدام یک ممکن است.

برخی از انواع افسردگی در خانواده ها مشاهده می شود و نشان می دهد که ممکن است آسیب پذیری ژنتیکی در برابر این اختلال وجود داشته باشد.

افسردگی چگونه درمان می شود؟

افسردگی ، حتی شدیدترین موارد ، یک اختلال بسیار قابل درمان است. همانند بسیاری از بیماریها ، هرچه درمان زودتر شروع شود ، موثرتر است و می توان از عود جلوگیری کرد.

درمان مناسب افسردگی با معاینه پزشک آغاز می شود. برخی از داروها و همچنین برخی شرایط پزشکی مانند عفونت های ویروسی یا اختلال تیروئید می توانند علائم مشابه افسردگی را ایجاد کنند و باید آنها را رد کرد. پزشک باید در مورد مصرف الکل و مواد مخدر و اینکه آیا بیمار در مورد مرگ یا خودکشی فکر می کند ، سوال کند.

به محض تشخیص ، فرد مبتلا به افسردگی می تواند به روش های مختلفی درمان شود. رایج ترین روش های درمانی دارویی و روان درمانی است. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که روان درمانی رفتاری شناختی ، به تنهایی یا همراه با درمان دارویی بسیار موثر است.

روان درمانی به الگوهای فکری که باعث ایجاد این بیماری می شود می پردازد و مطالعات نشان می دهد که از عود جلوگیری می کند. درمان دارویی اغلب در تسکین علائم مانند اضطراب شدید مفید است تا افراد بتوانند در روان درمانی معنی دار شرکت کنند.

رویکردهای طبیعی افسردگی

افسردگی نیاز به درمان فعال دارد ، زیرا این اختلال می تواند اثرات ماندگاری بر عملکرد مغز داشته باشد که احتمال بروز دوره های بعدی را بیشتر می کند. هرچه یک دوره افسردگی بیشتر طول بکشد ، احتمال وجود دارد که یک قسمت آینده بیشتر شود.

با این حال ، راه های زیادی برای درمان این اختلال وجود دارد و برخی از موثرترین آنها ، به ویژه در موارد اختلال خفیف تا متوسط ​​، نیازی به نسخه یا مداخله پزشکی ندارند.

افسردگی را می توان نوعی غار دانست و برای بیرون آمدن از غار به زمان و تلاش زیادی نیاز است. اما این امر معمولاً با یادگیری الگوهای جدید تفکر و انجام امکان پذیر است. تغذیه نیز نقش دارد.

افسردگی و سلامت شما

ناراحتی های روحی بر سلامتی شما تأثیر می گذارد: افرادی که از این اختلال رنج می برند ، سه برابر بیشتر در معرض تجربه یک رویداد قلبی هستند. در واقع افسردگی بر کل بدن تأثیر می گذارد. این سیستم ایمنی را تضعیف می کند ، مستعد ابتلا به عفونت های ویروسی و در طول زمان ، احتمالاً حتی برخی از انواع سرطان – استدلالی قوی برای درمان زودهنگام است. همچنین با خواب تداخل دارد ، بر احساس بی حالی می افزاید ، مشکلات تمرکز و تمرکز را تشدید می کند و به طور کلی سلامت را تضعیف می کند.

افرادی که از افسردگی رنج می برند همچنین میزان بیشتری از دیابت و پوکی استخوان را تجربه می کنند. گاهی اوقات این بیماری به عنوان یک خلق و خوی مداوم ظاهر می شود ، وضعیتی که به آن دیستیمیا می گویند که معمولاً با دوره های طولانی انرژی ، اعتماد به نفس پایین و توانایی کمی برای لذت بردن مشخص می شود.

زندگی با افسردگی

همه افراد گاه و بیگاه حال و هوای آبی را تجربه می کنند. با این حال افسردگی بالینی یک تجربه فراگیر از نشخوار منفی مکرر ، چشم انداز تیره و کمبود انرژی است. این نشانه ضعف شخصی یا شرایطی نیست که بتوان آن را اراده کرد یا خواست. افراد مبتلا به افسردگی نمی توانند فقط “خود را جمع کنند” تا بهتر شوند.

این بدان معنا نیست که زندگی امروزی فشارهای فزاینده ای را تحمل می کند. تأکید بر دستاوردهای اولیه کودکی به قیمت بازی آزاد ، تغییر فرهنگ از تماس مستقیم اجتماعی به نفع ارتباط الکترونیکی و تمرکز بر ثروت مادی به قیمت تجربیات غنی و تماس اجتماعی است. همه نقش بازی می کنند

با این حال ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ، افسردگی هرچقدر هم دردناک باشد ، ممکن است هدف مثبتی داشته باشد و طرز تفکری را با خود به همراه داشته باشد که افرادی را که رنج می برند مجبور می کند به عنوان مقدمه ای برای حل آنها بر مشکلات تمرکز کنند. در واقع ، برخی از محققان فرض می کنند که افسردگی می تواند به آگاهی فرد از خود کمک کند.

اشکال عمده افسردگی

منظور اکثر مردم وقتی از افسردگی صحبت می کنند افسردگی تک قطبی است – حالت بی وقفه غم ، بی تفاوتی ، ناامیدی و از دست دادن انرژی. به آن افسردگی اساسی نیز می گویند.

دوره های افسردگی نیز در اختلال دوقطبی رخ می دهد ، وضعیتی که با دوره های افسردگی همراه با دوره های شیدایی با انرژی بالا مشخص می شود. افراد بین دو قطب حالات خلقی در حال چرخش هستند ، گاهی در طول روزها و گاهی در طول سالها ، اغلب با دوره های ثابتی در این بین.

تولد نوزاد می تواند باعث تغییر خلق و خو یا گریه در روزها یا هفته های بعد شود ، به اصطلاح بچه بلوز. هنگامی که واکنش شدیدتر و طولانی تر می شود ، افسردگی پس از زایمان در نظر گرفته می شود ، شرایطی که نیاز به درمان دارد زیرا می تواند توانایی والدین در مراقبت از نوزاد را مختل کند.

این اختلال همچنین می تواند فصلی رخ دهد ، عمدتا در ماه های زمستان که نور خورشید کم است. به عنوان اختلال عاطفی فصلی یا SAD شناخته می شود ، اغلب با قرار گرفتن روزانه در معرض انواع خاصی از نور مصنوعی بهبود می یابد.

زیست شناسی افسردگی

این اختلال با ورود بیولوژیکی به بسیاری از علائم افسردگی ، از اختلال خواب و ناتوانی در تجربه لذت گرفته تا بی انگیزگی و احساس گناه ایجاد می کند. به دلیل پیچیدگی آن – و به دلیل این که این اختلال در رنج انسان بسیار نقش دارد – زیست شناسی افسردگی موضوع اصلی تحقیقات جاری است.

تحریک پذیری بیش از حد سیستم پاسخ به استرس ، تغییر فعالیت در مواد شیمیایی مختلف عصبی در مغز ، کاهش کارایی مدارهای عصبی و ایجاد عصب ، اختلال در مصرف انرژی در سلول های عصبی ، نفوذ مواد التهابی در مغز ، ناراحتی های 24 ساعته مغز ساعت (شبانه روزی) – همه در شروع یا پیشرفت افسردگی نقش دارند و بر نوع و شدت علائم تأثیر می گذارند.

افسردگی و خودکشی

بیشتر خودکشی ها با نوعی بیماری روانی ، به ویژه افسردگی مرتبط هستند و هرچه افسردگی شدیدتر باشد ، خطر بیشتر است. با این حال ، اکثر افراد مبتلا به افسردگی شدید به دست خود نمی میرند.

مطالعات نشان می دهد که حدود 5 درصد از افراد افسرده ممکن است در مورد خودکشی فکر کنند – افکار خودکشی. تنها درصد کمی از آنها به طور فعال برنامه هایی برای پایان دادن به زندگی خود دارند.

واضح ترین علامت هشداردهنده خودکشی صحبت از تمایل به مرگ است. و بهترین راه برای تعیین خطرناک بودن خودکشی ، پرسیدن است.

کودکان و افسردگی

شرایط بهداشت روانی مانند افسردگی به طور فزاینده ای جوانان ، از جمله کودکان پیش دبستانی را تحت تأثیر قرار می دهد. به ویژه در جوانان ، افسردگی نیاز به درمان فعال دارد – می تواند در رشد طبیعی اختلال ایجاد کند.

افسردگی می تواند در کودکان همانطور که در بزرگسالان ظاهر می شود ، نشان دهنده غم ، بی حالی و بی علاقگی باشد. اما به ویژه در کودکان به عنوان تحریک پذیری ظاهر می شود. در موارد دیگر به صورت عصبانیت و عمل کردن ظاهر می شود.

افسردگی در کودکان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. می تواند پاسخی برای قلدری باشد. شواهد زیادی وجود دارد که رسانه های اجتماعی در افسردگی جوانان نقش دارند. منبع دیگر ممکن است کاهش بازی رایگان باشد ، عرصه ای که در آن کودکان به طور سنتی نگرانی های خود را برطرف می کنند و منبع خوبی برای لذت است

منبع

مقاله های دیگر

1 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button