شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

ازدواج و مشاوره

ضرورت مشاوره پیش از ازدواج

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج و تاثیر آن بر زندگی

مشاوره پیش از ازدواج همانطور که گفتیم به زوجین کمک خواهد نمود که بتوانند شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنند .متاسفانه امروزه می توانیم شاهد طلاق های بسیار باشیم که به دلیل عدم تفاهم زوجین با یکدیگر شکل می گیرد. دلیل عمده ازدواج هایی که به طلاق منتهی می شوند، این است که افراد تنها شور و اشتیاق عشق اولیه خود را در نظر می گیرند و مابقی موارد را پشت گوش خواهند انداخت که همین مسئله در آینده گریبانگیر آنها خواهد شد.

اگر می خواهید بدانید که کلاس های مشاوره پیش از ازدواج چگونه است و چگونه برگزار می شود، باید به شما بگویم که به این مسئله زیاد توجه نکنید و توجه خود را بر روی مسائل مهم تری مانند اهمیت کلاس های مشاوره قبل از ازدواج بگذارید.

اگر در این جلسات شرکت کنید، خواهید فهمید که اگر در آینده بچه دار شوید، آیا بچه ای که حاصل شما و همسرتان است به دلیل عوامل ژنتیکی سالم خواهید بود یا خیر و همچنین در این کلاس ها پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج هم به شما ارائه می گردد که با تکمیل این پرسشنامه ها، به مشاور کمک بیشتری می کنید که شناخت بهتری از شما پیدا کند و در نهایت با توجه به شخصیت شما و همسرتان بگوید که آیا مناسب یکدیگر هستید یا خیر.

قطعا اگر در مشاوره پیش از ازدواج شرکت کنید، قبل از اینکه هر منفعتی برای شما به وجود بیاید، حداقل از بروز اتفاقات منفی و ناخواسته در آینده جلوگیری خواهید کرد که همین اتفاقات چه بسیار زندگی هایی را نابود نکرده و چه بسیار افرادی را به مرز خودکشی نرسانده اند

چرا اهمیت مشاوره قبل از ازدواج زیاد است؟

مشاوره قبل از ازدواج به منظور کمک زوجین برای پیشبرد رابطه قبل از ازدواج ارائه می شود. در این روش درمانی سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مهمی مطرح می گردد. پاسخ زوجین به این سوالات و درک نحوه نگرش یکدیگر به مسائل باعث می شود تا آن ها بتوانند در آینده نه تنها از بروز مشکلات خود جلوگیری کنند، بلکه بتوانند مشکلات خود را به بهترین شکل ممکن رفع کنند.
صحبت های قبل از ازدواج و سوالات روانشناسی قبل از ازدواج که توسط درمانگر مطرح می شود پیرامون مسائل زیر خواهد بود:

  • میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی
  • مهارت های ارتباطی
  • امور مالی و مدیریت منابع
  • انتظارت، باورها و ارزش های زوجین
  • نقش کودکان
  • نحوه تصمیم گیری ها و حل اختلاف
  • نحوه برخورد با خشم و عصببایت
  • نحوه بروز و کنترل احساسات
  • چگونگی تقسیم نقش ها و وظایف در آینده

صحبت های قبل از ازدواج یک فرصت بسیار عالی برای زوجین است تا بتوانند توانایی خود را برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر تقویت کنند و و هم چنین توقعات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشند. مشاوره قبل از ازدواج هم چنین روش های بسیار خوبی برای توسعه مهارت های حل تعارض و مساله زوجین است.این نکته را مد نظر داشته باشید که ارزش ها و نظران زوجین نباید لزوما مطابق خواسته های یکدیگر باشند. گاهی دیده می شود که افراد با این عقیده ازدواج می کنند که بتوانند تمامی نیازهای عاطفی، مالی ، جنسی و … طرف مقابل را برآورده کنند. اما واقعیت این است که ممکن است در برخی موارد شرایط به گونه ای که دلخواه ما است پیش نرود.

درک تفاوت خواسته ها و تطابق آن با توانایی افراد، موجب کاهش استرس قبل از ازدواج زوجین می گردد. پس هرچه صحبت های قبل از ازدواج کامل تر و جامع تر باشد، می توانیم امیدوار باشیم که مشکلات آینده کم رنگ تر خواهد شد و خطر طلاق زودهنگام نیز کاهش خواهد یافت. این نکته خود دلیل دیگری برای درک اهمیت مشاوره قبل از ازدواج است.

 واقعاً به مشاوره قبل از ازدواج نیاز دارید

شما تاریخ را تعیین کرده اید شما حلقه ها را خریده اید شما تاکسیدو اجاره کرده اید. شما مکان را رزرو کرده اید (و شاید حتی در مورد اینکه کجا عمه گرترود را در جدول صندلی قرار دهید نزاع کنید). شما دو نفر زمان ، پول و تلاش زیادی را برای برنامه ریزی عروسی ایده آل خود صرف کرده اید – اما چقدر برای برنامه ریزی ازدواج ایده آل خود هزینه می کنید؟

برای بسیاری ، لیست به ظاهر پایان ناپذیر وظایفی که باید قبل از ازدواج انجام دهید ، می تواند شما را از آنچه مهم است منحرف کند: ایجاد یک پایه مطمئن برای سفری که قرار است با کسی که بیشتر دوستش دارید شروع کنید. روز عروسی شما می آید و می رود. اما اگر به خوبی انجام شود ، ازدواج شما یک عمر طول خواهد کشید. مشاوره قبل از ازدواج می تواند راهی قدرتمند برای شما و همسرتان باشد تا خود را برای زندگی و خانواده ای که با هم ایجاد می کنید آماده کنید.

مطالعات نشان می دهد که مشاوره قبل از ازدواج یک ابزار موثر برای شروع زندگی زناشویی است. محققان دریافته اند که این یک راه مفید برای بهبود مهارت های ارتباطی و مدیریت تعارض و افزایش کیفیت و رضایت کلی روابط است. زن و شوهرهایی که به مشاوره قبل از ازدواج می پردازند ، دیدگاه واقع بینانه تری نسبت به ازدواج و تعهد عمیق تری نسبت به یکدیگر دارند. این زوج ها گزارش کردند که نسبت به افرادی که در مشاوره قبل از ازدواج شرکت نکرده اند ، با زندگی زناشویی سازگاری بیشتری دارند

اگرچه مشاوران ، درمانگران ازدواج و خانواده ، مربیان و برخی از اعضای روحانیت ممکن است رویکردهای متفاوتی برای آماده سازی زوج هایی که با آنها ازدواج می کنند داشته باشند ، اما هدف از مشاوره قبل از ازدواج یکسان است: کمک به شما و شریک زندگی خود برای گفتگو و ایجاد مهارت ها قبل از انجام تعهد ازدواج مادام العمر به شما نیاز دارید. در اینجا چندین راه برای مشاوره قبل از ازدواج وجود دارد که می تواند به پیشرفت روابط شما کمک کند

1)بهبود مهارت های ارتباطی و مدیریت تعارض: مشکلات در برقراری ارتباط ممکن است اولین دلیلی باشد که زوج ها به دنبال مشاوره ازدواج هستند. اغلب ، راهکارهایی که ما به طور طبیعی برای شنیدن صدای خود در هنگام درگیری یا مدیریت شدت احساسی مکالمات خود استفاده می کنیم ، می تواند مضر و حتی آسیب رسان باشد. مشاوره قبل از ازدواج می تواند مهارت های خاصی را که برای برقراری مکالمات پربارتر و مقابله بهتر با درگیری های زناشویی نیاز دارید ، به شما ارائه دهد و به طور بالقوه از برخی از چالش هایی که ممکن است در این راه با آنها روبرو شوید جلوگیری کند.

2)درک بهتر ارزشها و تفاوتهای اصلی: وقتی متوجه می شوید که رویای شما در یک زندگی آرام در روستا با خواسته شریک خود برای شلوغی و شلوغی یک شهر بزرگ مغایرت دارد ، چگونه پیش می روید؟ اگر به آنها اجازه دهید به طور مخفیانه با شما تماس بگیرند ، ممکن است اختلافات شما تهدیدآمیز یا غیرممکن باشد. اگرچه لازم نیست که باشند: اگر بدانیم چگونه با صراحت و صداقت با آنها برخورد کنیم ، تفاوت های ما می تواند روابط ما را غنی و زنده کند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و شریک زندگی شما کمک کند مهارت های مورد نیاز خود را برای سازش و همکاری موثر در ایجاد زندگی مشترک توسعه دهید.

3)درک بهتر از شیوه ها و نیازهای ارتباطی: وقتی استرس دارد به فضا احتیاج دارد. وقتی استرس دارد ، باید صحبت کند. اگر وقتی استرس دارد به او فضا می دهد زیرا این همان چیزی است که او نیاز دارد ، ممکن است در نهایت احساس تنفر و تنهایی کند. گاهی اوقات ، ازدواج می تواند شبیه دو نفر باشد که به زبان های کاملاً متفاوتی صحبت می کنند و در یک سقف زندگی می کنند. مشاوره قبل از ازدواج فرصتی عالی برای عمیق تر کردن درک شما از شیوه ارتباطی و نیازهای شریک زندگی شما ، از جمله نحوه ارائه و دریافت عشق ، نحوه مدیریت استرس و آنچه از یکدیگر در هنگام درگیری نیاز دارید ، است.

4)تجربه کار مشترک به صورت تیمی برای موفقیت :ازدواج مستلزم توانایی کار گروهی در طول زندگی است. جستجوی کمک هنگام شروع زندگی مشترک ، یک پیش زمینه قوی برای چگونگی گذراندن دوران سخت در آینده است. مشاوره قبل از ازدواج یک هدف و تعهد مشترک است که شما هر دو با هم انجام می دهید – و می تواند به شما در توسعه مهارت ها و گفتگوهای مورد نیاز برای ایجاد یک پایه قوی برای تیمی که ایجاد می کنید ، کمک کند.

 

5) ایجاد حس عمیق تر از معنی مشترک: ازدواج فراتر از داشتن یک خانه ، پس انداز برای بازنشستگی ، داشتن 2.5 فرزند و حذف موارد از لیست کارهای شما تا زمان مرگ است. ازدواج این است که با هم بهتر از تنها باشید. ازدواج این است که یک خانواده کاملاً جدید ایجاد کنید. ازدواج این است که کسی را در کنار خود داشته باشید که عاشق شما باشد حتی اگر او را در بدترین حالت دیده باشید. وقتی زندگی مشترک خود را آغاز می کنید ، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما در ایجاد حس عمیق تری از عشق کمک کند

مزایای صحبت های قبل از ازدواج:

مشاوره قبل از ازدواج دارای مزایای بسیار زیادی است. در روند مشاوره قبل از ازدواج:
بینش شما نسبت به یکدیگر افزایش پیدا می کند : بگذارید حقیقت مهمی را با هم مرور کنیم، وقتی دو نفر عاشق یکدیگر می شوند غالبا از مواجه شدن با مشکلاتی که نهایتا ممکن است برای آن ها پیش بیاید غافل می شوند. مشاوره قبل از ازدواج به زوج ها کمک می کند تا بتوانند خود را برای موقیعت های بحرانی آینده آماده کنند.شما از یک درمانگر حرفه ای کمک می گیرید : ممکن است شما در رابطه قبل از ازدواج خود دچار مشکلاتی شده باشید و برای حل آن به اشخاص مختلفی مراجعه کرده باشید. جلسات مشاوره در کلینیک به شما این فرصت را می دهد تا در مقابل یک مشاور حرفه ای قرار داشته باشید که بتواند بی طرفانه مشکلات و روابط شما را بررسی کند و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد. هم چنین شاید لازم باشد به تشخیص او تست های روانشناسی قبل از ازدواج نیز درمورد طرفین انجام شود.

منبع

مقاله های دیگر در این زمینه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button