شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

شادی چیست؟

شادی چیست ؟


شادی يك احساس هيجان آور و يك حالت فرّار است . فیلسوفان ، متکلمان ، روانشناسان و حتی اقتصاددانان مدتهاست که به دنبال تعریف آن هستند. و از دهه 1990 ، شاخه ای کامل از روانشناسی – روانشناسی مثبت – به پرداختن آن اختصاص داده شده است. شادی بیش از یک خلق و خوی مثبت است، حالتی از رفاه که شامل یک زندگی خوب ، دارای حس معنا و رضایت عمیق می باشد

 احساس شادي ، براي سلامتي نيز مزايايي دارد. تحقیقات گسترده ای نشان می دهد که شادی می تواند سلامت جسمانی شما را بهبود بخشد. به نظر می رسد احساس مثبت داشتن و رضایت برای سلامت قلب و عروق ، سیستم ایمنی بدن ، سطح التهاب و فشار خون و سایر موارد مفید است. شادی حتی با طول عمر بیشتر و همچنین کیفیت زندگی و رفاه بالاتر مرتبط است. دستیابی به شادی یک تلاش جهانی است . محققان دریافتند که افراد از هر گوشه ای از جهان شادی را مهم تر از سایر نتایج مطلوب شخصی مانند بدست آوردن ثروت ، بدست آوردن کالاهای مادی و ورود به بهشت میدانند.

چگونه شاد باشیم؟

شادی نتیجه این نیست که از لذت به لذتی دیگر بپرید. محققان دریافتند که .دستيابي به شادي، شامل تايم هاي بسيار زيادي از ناكامي ها و ناملايمت هاست. ترکیب ژنتیکی ، شرایط زندگی ، دستاوردها ، وضعیت تأهل ، روابط اجتماعی ، حتی همسایگان ، همه بر میزان شادی شما تأثیر می گذارد. یا می تواند تأثیر گذار باشد. بنابراین شیوه های تفکر و بیان احساسات فردی اثرگذار هستند . تحقیقات نشان می دهد که بیشتر شادی تحت کنترل شخصی است .

لذت بردن منظم از لذتهای کوچک ، جذب فعالیتهای چالش برانگیز شدن، تعیین و دستیابی به اهداف ، حفظ روابط اجتماعی نزدیک و یافتن هدفی فراتر از خود ، رضایت از زندگی را افزایش می دهد. این شادی به خودی خود نیست که باعث ارتقاء رفاه می شود بلکه  این جستجوی واقعی است که کلیدی است.

نشانه های یک فرد شاد

افراد شاد با هدف زندگی میکنند.آنها شادی را در روابط پایدار ،تلاش برای اهداف شان و زندگی بر اساس ارزش های شان پیدا میکنند فرد شاد علاقه ای به کالاهای مادی یا تعطیلات لوکس ندارد.حال این شخص با لذت های ساده زندگی خوب است مثل نوازش سگ ، نشستن زیر درخت و لذت بردن از یک فنجان چای. در اینجا چند مورد از نشانه های ظاهری راضی بودن شخص ذکر شده است.

  • پذیرای یادگیری چیزهای جدید است
  • تواضع و حوصله بالایی دارد لبخند می زند و به راحتی می خندد
  • با جریان پیش می رود
  • شفقت را تمرین می کند
  • اغلب سپاسگزار است
  • مراقبت از خود را تمرین می کند
  • از روابط سالم لذت می برد
  • برای دیگران خوشحال است
  • بدون رنج میبخشد و دریافت میکند
  • با معنا و هدف زندگی می کند
  • احساس حق بجانب نمی کند و انتظارات کمتری دارد
  • کینه توزانه و توهین آمیز رفتار نمیکند
  • کینه ای در خود نگه نمی دارد
  • دلخوری های کوچک را ثبت نمی کند
  • از دیروز و فردا عصبانی نمی شود
  • کسی را بازی نمیدهد
  • قربانی نمیشود
  • به خوشبختی دیگران بخل نمی ورزد
 

اسطوره های خوشبختی

تصورات غلط در مورد آنچه فکر می کنیم ما را خوشحال می کند فراوان است. مردم اغلب بر این باورند که خوشبختی زمانی به دست می آید که به نقطه عطفی دست پیدا کنند ، مانند یافتن شریک مناسب یا دریافت حقوق مشخص. با این حال ، انسانها در سازگاری با شرایط جدید بسیار عالی هستند ، به این معنی که مردم به رابطه یا ثروت جدید خود عادت می کنند ، به سطح اولیه شادی باز می گردند و نقطه عطف بعدی را جستجو می کنند. خوشبختانه ، همین اصل در مورد شکست نیز صدق می کند – ما مقاوم هستیم و به احتمال زیاد شادی را دوباره خواهیم یافت.در مورد امور مالی به طور خاص ، تحقیقات نشان می دهد که نقطه شیرین درآمد سالانه بین 60 تا95 دلار است ،نه یک میلیون دلار و درآمد بالای 95000 دلار معادل افزایش رفاه نیست. فردی که سالانه 150،000 دلار درآمد دارد لزوماً به اندازه فردی که درآمد بسیار کمتری دارد خوشحال نخواهد بود.نوع افکار زیر نمونه ای از این تصورات غلط در مورد شادی است:

“وقتی ثروتمند و موفق شوم خوشحال می شوم.” “وقتی با شخص مناسب ازدواج کنم خوشحال می شوم.” رسیدن به شغل رویایی من را خوشحال خواهد کرد. ” وقتی رابطه ام خراب شود نمی توانم خوشحال باشم. ” “من هرگز از این تشخیص بهبود نخواهم یافت.” “بهترین سالهای زندگی من به پایان رسیده است.”

روانشناسی مثبت

روانشناسی مثبت شاخه ای از روانشناسی است که شکوفایی انسان را بررسی می کند.پرسش این است که چگونه افراد می توانند احساسات مثبت را تجربه کنند ، روابط معتبر ایجاد کنند ، جریان پیدا کنند ، به اهداف خود برسند و یک زندگی معنادار بسازند.
این جنبش که  توسط مارتین سلیگمان ، روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد ، از تمایل به تغییر اساسی در روانشناسی ناشی شد – از حول بیماری و ناراحتی تا کسب دانش و مهارت در نهایت به سمت  رشد ، تکامل
 

شادی در طول عمر

هر فردی تجربیات زندگی منحصر به فردی دارد و بنابراین تجربیات منحصر به فردی از شادی دارد.با این اوصاف ، وقتی دانشمندان میانگین مسیر خوشبختی را در طول عمر بررسی می کنند ، برخی الگوها تمایل به ظهور پیدا می کنند.شادی و رضایت با سطح نسبتاً بالا شروع می شود و از نوجوانی به میانسالی کاهش می یابد و در بزرگسالی بیشتر افزایش میابد. چیزی که باعث خوشحالی در 20 سالگی می شود ممکن است در 80 سالگی شادی ایجاد نکند و شادی در 80 سالگی ممکن است در 20 سالگی بی ربط به نظر برسد . برای مردم ارزشمند است که به مشاهده و بازبینی آنچه در زمان معینی آنها را خوشحال می کند ادامه دهند تا در طول زندگی به تلاش خود برای تحقق بخشیدن ادامه دهند.
 

شادی و سلامتی

سلامتی و شادی کاملاً در هم آمیخته است .این بدان معنا نیست که افراد مبتلا به بیماری نمی توانند خوشحال باشند ، اما مراقبت از سلامتی یکی از اجزای مهم رفاه است-و شاید نادیده گرفته شود.محققان پیوندهای زیادی بین سلامت و شادی – از جمله طول عمر بیشتر – شناسایی کرده اند ، اما تشخیص این که کدام عامل سبب عامل دیگر است ، دشوار است. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی ، ورزش ، خواب و موارد دیگر می تواند به همه کمک کند احساس رضایت بیشتری کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button