شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

چگونه بخشش می تواند به روند سوگ در طلاق کمک کند؟

چگونه بخشش می تواند به روند سوگ در طلاق کمک کند: سوگواری و بخشش، اساسی برای شفا است.

طلاق

“طلاق خاکستری” اصطلاحی است برای جدایی که در زوج های 50 ساله و بالاتر رخ می دهد.

تحقیقات طلاق نشان می‌دهد که حتی زمانی که بزرگسالان lمرگ عزیزان، اختلالات جسمی و روانی و غم و اندوه را تجربه کرده‌اند، در نهایت، بیشتر آنها بهبود می‌یابند و با موفقیت با طلاق کنار می‌آیند. همانطور که دزموند توتو، الهی‌دان آفریقای جنوبی و فعال ضد آپارتاید گفت، آنها می‌توانند نور را با وجود تاریکی ببینند و به آینده‌ای بهتر امیدوار باشند.

سوگواری

سوگواری برای  شفا اساسی است. بازه زمانی سوگواری  مانند طلاق می تواند از ماه ها تا سال ها متفاوت باشد و مراحلی که بسیاری از نظریه پردازان سوگ توصیف می کنند خطی نیستند.

“ضعیف هرگز نمی تواند ببخشد. بخشش صفت قوی است.” مهاتما گاندی، وکیل و فعال هندی

بخشش

بخشش برای شفای واقعی ضروری است. تعداد کمی از مردم واقعا بخشش را درک می کنند. روانشناس فرد لوسکین، یکی از بنیانگذاران و مدیر پروژه، روشی برای آموزش بخشش ایجاد کرد. شش مطالعه تحقیقاتی که پروژه‌های بخشش استنفورد انجام دادند روش‌های او را تأیید می‌کنند. در زیر، از کتاب او ببخشید: نسخه ای اثبات شده برای سلامتی و شادی ، نکات مهمی برای والدینی است که طلاق خاکستری را تجربه می کنند.

قدرت خود را پس بگیرید؛ مسئولیت احساس خود را بپذیرید؛ در مورد شفای شما و نه در مورد افرادی که شما را آزار می دهند. یک انتخاب؛ و یک مهارت قابل آموزش بخشش به شما کمک می کند تا بر احساسات خود کنترل داشته باشید و می تواند سلامت روحی و جسمی شما را بهبود بخشد.”

او همچنین می نویسد: «در مطالعات علمی دقیق، نشان داده شده است که آموزش بخشش باعث کاهش افسردگی ، افزایش امیدواری، کاهش خشم ، بهبود ارتباط معنوی ، افزایش اعتماد به نفس عاطفی و کمک به بهبود روابط می شود. یادگیری بخشش هم برای سلامت روحی و جسمی و هم برای روابط شما مفید است.

آموزش بخشش  به او می آموزد که وقتی مردم ابزار و مهارت لازم برای مقابله با درد عاطفی خود را ندارند که اتفاقات آن طور که می خواهند پیش نمی رود، آنچه را که او داستان های شکایت می نامد ایجاد می کنند. اگر به هر یک از چهار سؤال زیر پاسخ «بله» بدهید، احتمالاً یک داستان شکایت درباره طلاق خاکستری خود یا طلاق خاکستری والدینتان ایجاد کرده‌اید.

آیا بیشتر از اینکه به چیزهای خوب زندگی خود فکر کنید به این موقعیت دردناک فکر می کنید؟

وقتی به این موقعیت دردناک فکر می کنید، آیا از نظر جسمی ناراحت می شوید یا از نظر عاطفی ناراحت می شوید؟

وقتی به این وضعیت فکر می کنید، با همان افکار تکراری قدیمی این کار را انجام می دهید؟

آیا احساس می‌کنید که در مورد آنچه بارها و بارها در ذهنتان اتفاق افتاده است، داستان را تعریف می‌کنید؟

چگونه بخشش می تواند به روند سوگ در طلاق کمک کند؟

دونالد هب، روانشناس اعصاب، اولین بار در سال 1949 از این عبارت استفاده کرد تا توضیح دهد که چگونه مسیرهای عصبی در مغز هنگامی که از طریق تکرار تحریک می شوند، شکل می گیرند و قوی تر می شوند. به همین دلیل است که تمرین تمرکز حواس، فواید بسیاری دارد. ذهن آگاهی شامل تنفس از دیافراگم (شکم)، شل کردن عضلات و کل بدن، آگاهی بدون قضاوت از آنچه در لحظه کنونی تجربه می کنید و تصویرسازی ذهنی است . تمرین ذهن آگاهی مسیرهای عصبی را تحریک می کند تا با تصاویر و احساسات مثبت، نه منفی، قوی تر شوند.

لوسکین فرآیندی را تجویز می کند که او آن را تکنیک تمرکز مجدد احساسات مثبت (PERT) می نامد، که یک تمرین ذهن آگاهی است. او می نویسد: هنگامی که اثرات یک شکایت حل نشده یا مشکل مداوم رابطه را احساس می کنید:

در حالی که به آرامی دو نفس عمیق را به داخل و خارج می کنید، توجه خود را کاملاً به معده خود جلب کنید. در حین دم، اجازه دهید هوا به آرامی شکم شما را به بیرون هل دهد. هنگام بازدم، آگاهانه شکم خود را شل کنید تا احساس نرمی کنید.

در سومین دم کامل و عمیق، تصویری از کسی که دوستش دارید یا منظره ای زیبا در طبیعت که شما را مملو از هیبت و شگفتی می کند به ذهن خود بیاورید. اغلب افراد وقتی تصور می کنند احساسات مثبتشان در ناحیه اطراف قلبشان متمرکز است، واکنش قوی تری نشان می دهند.

در حین تمرین، تنفس نرم با شکم را ادامه دهید.

از بخش آرام و آرام خود بپرسید که برای حل مشکل خود چه کاری می توانید انجام دهید.

 

منبع

سایرمقالات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button