شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟ مشاوره قبل از ازدواج شکلی از زوج درمانی است که می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید .

در نظر گرفته شده است که به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا در مورد چندین موضوع مهم، از مسائل مالی گرفته تا کودکان، بحث کنید تا هر دو به نظری مشترک برسید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا تعارض های احتمالی را شناسایی کنید و شما را به ابزارهایی برای هدایت موفقیت آمیز مجهز کند. هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به شما برای ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است .

سابرینا رومانوف ،روانشناس دارای مجوز و متخصص در روابط می گوید: «مشاوره پیش از ازدواج به زوج ها کمک می کند تا طرحی برای زندگی مشترک خود ایجاد کنند .

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

انواع مشاوره قبل از ازدواج

به گفته رومانوف، انواع مختلفی از زوج درمانی وجود دارد و بسیاری از آنها را می توان به طور جهانی در هر مرحله از رابطه زوج ها از جمله مشاوره قبل از ازدواج به کار برد.

رومانوف می‌گوید: «بسیاری از پزشکان در رویکرد خود به زوج‌درمانی یکپارچه خواهند بود و بسته به نیازهای منحصربه‌فرد بیمارانشان از چندین روش درمانی استفاده می‌کنند.

اینها برخی از انواع درمانی هستند که ممکن است مشاور پیش از ازدواج از آن استفاده کند.

روش گاتمن

روش گاتمن که توسط دکتر. جان و جولی گاتمن ابداع شده است شامل انجام یک ارزیابی دقیق از شما و شریک زندگیتان و سپس استفاده از یک چارچوب درمانی برای رسیدگی به تعارض و درگیری است.

این شکل از درمان با هدف بهبود کیفیت دوستی بین شما و شریک زندگی‌تان، افزایش صمیمیت و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله است که می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک کند.

درمان متمرکز بر عاطفه (EFT)

درمان متمرکز بر عاطفه، که توسط دکتر. سو جانسون و لس گرینبرگ توسعه یافته است ، نوعی درمان کوتاه مدت است. هدف آن بهبود وابستگی و پیوند بین شما و همسرتان است که منجر به ارتباط بهتر و یک رابطه قوی تر می شود.

زوج درمانی روان پویشی

زوج‌درمانی روان‌پویشی مسائل اساسی را که چرخه‌های تعامل را برمی‌انگیزد بررسی می‌کند. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند امید به صمیمیت، عشق، و قدردانی و ترس از رها شدن و عدم تایید می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید.

 

 

تکنیک ها

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه و با هم مورد ارزیابی قرار بگیرید. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگی را به اشتراک بگذارید، که می تواند به روشن کردن انتظارات و انگیزه های شما در رابطه کمک کند.

رومانوف می‌گوید: مشاوره پیش از ازدواج همچنین شامل بحث در مورد جنبه‌های مهم ازدواج می‌شود، از جمله برنامه‌ریزی مالی، نقش‌ها در ازدواج، فرآیندهای تصمیم‌گیری، روابط خانوادگی، اینکه آیا شما در آینده فرزندانی خواهید داشت و چگونه می‌خواهید آنها را بزرگ کنید.

ارزیابی شما و شریک زندگی تان

مشاوره قبل از ازدواج اغلب از شما و شریک زندگیتان می خواهد که پرسشنامه ای را جداگانه پر کنید تا مشخص شود که چه احساسی نسبت به یکدیگر دارید و چه انتظاراتی از رابطه خود دارید. این پرسشنامه ها می تواند به مشاور شما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه های سازگاری و زمینه های مشکل بالقوه شما را شناسایی کند .

مشاور شما همچنین پویایی بین شما و همسرتان را در طول جلسات مشاوره ارزیابی می کند و از این بینش ها برای هدایت دوره درمان استفاده می کند.

به اشتراک گذاری رویدادها و تجربیات زندگی

رومانوف می‌گوید: مشاوره پیش از ازدواج همچنین می‌تواند شامل «شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد».

به عنوان مثال، رومانوف توضیح می دهد که شرکا اغلب یکدیگر را به دلایلی انتخاب می کنند که کاملاً از آنها آگاه نیستند. تنها با پردازش بیشتر است که آنها می توانند بفهمند که چگونه جنبه های آشنای شریک زندگی خود با درگیری های حل نشده در گذشته شان مرتبط است.

بحث در مورد مسائل مهم

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می کند، از جمله:

  • امور مالی: پول می تواند یک موضوع استرس زا و بحث برانگیز برای زوج های متاهل باشد، بنابراین تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت مالی از قبل می تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند.
  • باورها، ارزش‌ها و مذهب: به اشتراک گذاشتن عقاید، ارزش‌ها و احساسات مذهبی با شریک زندگی‌تان می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند. شما همچنین می توانید در مورد پیامدهای این جنبه ها در زندگی روزمره خود صحبت کنید.
  • نقش‌ها در ازدواج: مهم است که درباره نقش‌هایی که از خود و شریک زندگی‌تان انتظار دارید در ازدواجتان صحبت کنید تا از درگیری‌ها احتمالی در آینده جلوگیری کنید.
  • فعالیت‌ها و زمان صرف شده با هم: شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با هم و همچنین اینکه از انجام چه فعالیت‌هایی لذت می‌برید صحبت کنید.
  • بچه‌ها: زوج‌ها گاهی بعد از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد تمایلشان به بچه‌دار شدن یا نشدن با هم توافق ندارند. تصمیم گیری قبلی در مورد اینکه آیا می خواهید بچه داشته باشید یا نه و چگونه می خواهید آنها را بزرگ کنید مهم است.
  • روابط خانوادگی: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد روابط خود با خانواده خود و همچنین هرگونه نگرانی در مورد خانواده شریک زندگی خود صادق باشید

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج چه کمکی به شما می کند؟

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای زندگی مشترک آماده شوید . در زیر برخی از جنبه هایی که مشاوره قبل از ازدواج می تواند کمک کنده باشد آورده شده است.

– سابرینا رومانوف، روانپزشک میگوید:

مشاوره قبل از ازدواج به شناسایی باورهای اصلی، تعیین انتظارات واقع بینانه از ازدواج، برنامه ریزی برای آینده و تصمیم گیری در مورد راه هایی که در آن زندگی شما ادغام می شود کمک می کند.

  • درک شریک زندگی خود: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از شریک زندگی خود داشته باشید. به ویژه، می تواند به شما در درک باورها، ارزش ها، انتظارات، انگیزه ها، اولویت ها و روال شریک زندگیتان کمک کند.
  • تعیین انتظارات واقع بینانه: این شکل از مشاوره به شما این امکان را می دهد که در مورد تمام جنبه های مهم زندگی زناشویی با شریک زندگی خود صحبت کنید تا هر دو بدانید که چه انتظاراتی دارید. همچنین به شناسایی نقاط قوت و ضعف شما به عنوان یک فرد و زوج کمک می کند .
  • برنامه ریزی برای آینده: همانطور که شما و شریک زندگیتان که برای برنامه ریزی روز عروسی خود با یک برنامه ریز عروسی ملاقات می کنید، دیدن یک مشاور پیش از ازدواج می تواند به شما در برنامه ریزی ازدواج و زندگی مشترکتان کمک کند.

 

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مزایای مشاوره قبل از ازدواج 

مشاوره پیش از ازدواج به گونه ای طراحی شده است که شما و شریک زندگی تان را با ابزارهایی برای هدایت زندگی زناشویی تجهیز می کند. اینها برخی از مزایای این درمان هستند:

  • ارتباط سازنده را بیاموزید: یکی از جنبه های اصلی مشاوره قبل از ازدواج، ارتباط است ، زیرا رومانوف می گوید: «شریک های زندگی می آموزند که مواضع خود را به وضوح بیان کنند، بدون اینکه به درگیری بینجامد.
  • مهارت های حل تعارض را توسعه دهید: مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگی تان مهارت های حل مشکل و حل تعارض را می آموزد. رومانوف می‌گوید: «در ابتدا، ارتباط اغلب به درگیری منجر می‌شود، اما با گذشت زمان، زوج‌ها می‌توانند بحث‌های سازنده‌تری داشته باشند.
  • روی جنبه های مثبت تمرکز کنید: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بر جنبه های مثبت رابطه خود تمرکز کنید تا جنبه های منفی .
  • رفتارهای ناکارآمد را از بین ببرید : مشاوره قبل از ازدواج می تواند رفتارها و الگوهای ناسالم در یک رابطه را شناسایی کرده و به شما در اصلاح آنها کمک کند.
  • ایجاد فرآیندهای تصمیم گیری: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا فرآیندهای تصمیم گیری سالم و عادلانه ای را توسعه دهید.
  • ترس های مربوط به ازدواج را کاهش دهید: اگر شما یا شریک زندگی تان در مورد زندگی زناشویی مضطرب هستید، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائل مهم بحث کنید و به شفافیت برسید.

 

اثربخشی

هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که زوج‌هایی که در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می‌کنند سطوح بالاتری از رضایت را در رابطه خود گزارش می‌کنند.

مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگیتان اجازه می دهد ، در مورد جنبه های مهم رابطه تصمیم بگیرید قبل از اینکه آنها به یک مسیله تبدیل شوند.

زوج‌ها زمانی که در بحران هستند و رابطه محدود می‌شود، تمایل دارند به دنبال درمان باشند. رومانوف می‌گوید: «این بدان معناست که زوج‌ها از قبل قطبی شده‌اند و هر یک از طرفین حالت دفاعی دارند، که برقراری ارتباط و پیشرفت مؤثر را دشوارتر می‌کند.»

به گفته رومانوف، در حالی که زوج درمانی می تواند در صورت بروز مشکلات ازدواج مفید باشد ، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا بدون اینکه تحت تأثیر فوری مشکل قرار بگیرید، در مورد موضوعات مهم برای رابطه صحبت کنید. این کار می‌تواند کار شما و شریکتان را برای حل مشکلاتتان آسان‌تر کند.

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

اگر در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می کنید، ممکن است متوجه شوید که می خواهید به طور جداگانه به یک مشاور یا درمانگر مراجعه کنید تا با مسائلی که در جلسات مشترک خود با آن مواجه می شوید، صحبت کنید و کنار بیایید.

زوج‌درمانی اغلب واکنش‌ها و تجربیات شخصی غیرمنتظره‌ای را آشکار می‌کند که به خوبی مدفون شده‌اند. اغلب، زوج‌ها تصمیم می‌گیرند که درمان فردی را شروع کنند تا فضای مخصوص به خود را داشته باشند تا در مورد مسایل خودشان صحبت کنند.

همچنین شایان ذکر است که در حالی که هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به تقویت پیوند بین شما و همسرتان است، می‌تواند تفاوت‌های ناسارگارانه در شخصیت یا انتظارات شما را نیز آشکار کند . به عنوان مثال، عدم تمایل به بچه دار شدن می تواند برای یکی از شما مشکل ساز باشد.در این صورت، احتمالاً شما و همسرتان بهتر است قبل از ازدواج، این مسائل را کشف کرده و در مورد آن بحث کنید.

چه طور باید شروع کرد

مشاوره قبل از ازدواج مستلزم مشارکت شما و شریک زندگیتان است، بنابراین هر دوی شما باید آن را امتحان کنید. اگر شریک زندگی تان بی میل است، توضیح دهید که چرا برای شما مهم است و امید دارید چه چیزی از آن به دست آورید.

می توانید از طریق دوستان، خانواده، محل کار، ارائه دهنده بیمه یا مؤسسه مذهبی خود یک مشاور پیش از ازدواج پیدا کنید . اگر به دلایل دیگری به یک پزشک بهداشت روان مراجعه می کنید، ممکن است بتواند توصیه ای نیز ارائه دهد. آژانس های بهداشت روان محلی و دولتی نیز اغلب منابعی دارند که می توانید به آنها مراجعه کنید.شما باید جلسات مشاوره خود را در زمان و مکانی برنامه ریزی کنید که هم شما و هم همسرتان بتوانید در آن شرکت کنید.

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟ 

نتیجه گیری

مشاوره قبل از ازدواج، فضایی خنثی را برای شما و شریک زندگیتان فراهم می کند تا در مورد جنبه های مهم ازدواج خود بحث و برنامه ریزی کنید. یک مشاور می تواند شما را در این بحث ها راهنمایی کند تا مفید باشد.

علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج شما را با ابزارهایی مجهز می کند که می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و تعارضات را به طور سازنده حل کنید .

رومانوف می‌گوید: «یکی از مؤثرترین جنبه‌های مشاوره قبل از ازدواج، فرصتی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی با القای استراتژی‌ها، ابزارهای آموزشی و حل کردن درگیری‌های مکرر در رابطه است.

دیگر مطالب درباره مشاوره ازدواج

منبع

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button