شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

کودک دوقطبی

کودک دوقطبی

اختلال دو قطبی در کودکان و هر آنچه لازم است والدین و پرستار کودک بدانند

اختلال دو قطبی در کودکا یکی از انواع بیماری های روانی می باشد که لازم است سریعا مورد درمان قرار گیرد.

65٪ بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی قبل از سن 18 سالگی علائمی را تجربه کرده اند. بنابراین در حالی که این بیماری غالباً مربوط به بزرگسالان است ، کودکان در هر سنی می توانند دارای اختلال دو قطبی باشند.

تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان

اختلال دوقطبی در دوران کودکی در مقایسه با افرادی که علائم را تا بزرگسالی تجربه نمی کنند ، با سیر شدیدتری همراه است. مداخله زودرس می تواند کلید کنترل علائم این بیماری باشد. اگر یک بزرگسال با علایم اختلال دو قطبی را می شناسید باید بدانید که علایم می تواند در یک نوجوان اندکی متفاوت باشد .

نوجوانان در دوره های سرخوشی این بیماری ، بیشتر از احساس شادی دچار احساس تحریک پذیری می شوند و ممکن است در دوره های افسردگی بیشتر از غم و اندوه از علائم جسمی شکایت داشته باشد

برخی از علائم آن در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اضطراب جدایی،خشم و عصبانیت مزاج (تا چند ساعت طول می کشد)،تحریک پذیری،رفتارهای متضاد،نوسانات مکرر خلقی،حواس پرتی،بیش فعالی

،درگیر شدن در یک زمان در بسیاری از پروژه ها یا فعالیت ها،انرژی بیشتر از حد طبیعی،نیاز کمتری به خواب،تکانشگری،بی قراری / ناخوشی،شوخی

،افکار مسابقه ای و رقابتی،رفتار خشونت آمیز،بزرگ نمایی،رفتارهای مخاطره آمیز،حالت افسردگی،بی حالی،عزت نفس پایین،مشکل بیدار شدن از خواب صبح،وحشت شبانه،گفتار سریع یا تحت فشار،افکار مرگ یا خودکشی

در یک مطالعه یک نوع درمان خاص ، درمان با محوریت خانواده (FFT) ، علائم را برای نوجوانانی که از اختلال دوقطبی رنج می برند به شدت کاهش می دهد. این مطالعه 58 نوجوان را در یک دوره دو ساله مورد بررسی قرار داد. به طور خلاصه ، FFT کل خانواده را با این ایده درگیر می کند که واکنش خانواده نسبت به این اختلال بسیار مهم است.

اختلال دوقطبی یک جنگنده است. این یکی از شدیدترین اختلالات روانی است که یک فرد می تواند داشته باشد و زندگی افراد مبتلا به آن را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که سایر اختلالات مانند افسردگی و اضطراب ممکن است دیرتر از بین بروند ، اختلال دوقطبی اغلب یک بیماری مادام العمر است که نیاز به مدیریت مداوم و هوشیار دارد.

علامت تجاری دوقطبی عدم تعادل خلقی عمده است. ممکن است فرد از شرایط افسرده به اوج سرخوشی برسد یا تغییرات خلقی دیگری را تجربه کند که به شدت بر عملکرد فرد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، افرادی که به این اختلال مبتلا هستند ، در حفظ برنامه منظم خواب با مشکلات زیادی روبرو هستند. این امر غیرعادی نیست که مبتلایان ، که تحت درمان دارویی نیستند ، دو یا سه روز مستقیم بیدار باشند ، زیرا ذهن و بدن به سادگی به آنها اجازه خواب نمی دهند.

خطرات مربوط به نوجوانان

نوجوانان عادی به خاطر هیجانات روحی مستعد رفتارهای پرخطر هستند ، اما وقتی نوجوان دارای اختلال دو قطبی باشد ، این خطر چند برابر می شود. مراقب سو مصرف مواد مانند نوشیدن یا مصرف مواد مخدر و همچنین رفتار خودکشی باشید.خطر خودکشی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بیشترین نگرانی به خود اختصاص داده است .

اختلال دوقطبی در نوجوانان

مطالعات نشان می دهد که بین 25 تا 60 درصد بزرگسالان دارای دو قطبی حداقل یک بار اقدام به خودکشی در طول زندگی خود می کنند و بین 8 تا 19 درصد از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در اثر خودکشی می میرند.

مطالعات نشان داده است که 72 درصد از نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی تصور می کنند که در یک نقطه از زندگی درباره خودکشی فکر می کنند. تحقیقات نشان می دهد نوجوانان با دو قطبی I و دو قطبی II در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

اگر نوجوان شما به اختلال دو قطبی مبتلا شده است ، خطر خودکشی را جدی بگیرید. برای ارزیابی خطرات خودکشی نوجوان و تهیه یک طرح ایمنی برای پیشگیری از خودکشی با پزشک نوجوان خود مشورت نمایید.

شرایط مشترک اختلال دو قطبی در کودکان

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی دارای یک بیماری روانی اضافی ، اعتیاد یا اختلال رفتاری هستند. برخی تحقیقات تخمین زده اند که بین 60 تا 90٪ از جوانان مبتلا به اختلال دوقطبی نیز ممکن است دارای اختلال بیش فعالی با کمبود توجه باشند.

اختلالات اضطرابی ، مصرف مواد مخدر و اختلالات رفتاری مختل کننده از دیگر موارد رایجی است که کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی می توانند تجربه کنند.

هنگامی که ما در مورد مبتلایان نوجوان صحبت می کنیم ، مسائل مربوط به آن در نوع خود است. تأثیر این اختلال بر زندگی و خانواده نوجوانان چندان زیبا نیست – به عنوان یک قاعده ، مدیریت نوجوانان گاهی اوقات بدون پیچیدگی های اضافی این اختلال دشوار است.

این وضعیت اغلب برای اعضای خانواده دشوار است زیرا آنها علائم لحظه به لحظه فرد مبتلا را از نزدیک تجربه می کنند. از آنجا که نوجوان دوقطبی دوره های خلقی عمده ای را پشت سر می گذارد و معمولاً کنترل خود را از دست می دهد ، تغییرات خلقی اغلب لحن را برای کل خانواده تعیین می کند. والدین و خواهران و برادرها اغلب روی پوسته تخم مرغ قدم می زنند زیرا هرگز نمی دانند در آینده چه انتظاری دارند.

علاوه بر این ، وقتی فرد مبتلا به چرخه شیدایی می رود ، ناتوانی در خواب می تواند همه را مختل کند. فرد مبتلا می تواند در تمام ساعات شب سر و صدا کند و خوابیدن برای دیگران در خانه مشکل باشد. اگر شوهر شما این اختلال را داشت ، شما ساعت 4 صبح بیدار می شدید و او را غایب می دیدید. این حتی در شرایط عادی باعث نگرانی می شود. اگر با نوجوان دوقطبی سر و کار دارید ، نگرانی به سطح کاملاً جدیدی می رسد.

همه والدین نگران فرزندان خود هستند – می گویند آنها در گروه اجتماعی اشتباه قرار می گیرند یا مواد مخدر را آزمایش می کنند. اما والدینی که دارای یک نوجوان دوقطبی هستند ، نگرانی های بیشتری دارند. چنین والدینی باید در نظر بگیرند که آیا نوجوانشان عصیان می کند یا از داروهای خود استفاده نمی کند. آیا نوجوان در دراز مدت به مدرسه خود آسیب می زند یا خیر. و اینکه آیا عصبانیت عادی نوجوانان می تواند به افکار خودکشی تبدیل شود؟ یک چرخه شیدایی نگرانی های والدین را هزاران بار تشدید می کند ، زیرا نوجوان دارای دوقطبی دارای انرژی زیادی است – متأسفانه آسمان محدود است. اگر فرد مبتلا برادر یا خواهر شما است ، ممکن است احساس ترس یا نگرانی نیز داشته باشید. از سوی دیگر ، ممکن است در مسائل خود پیچیده شده و نسبت به فرد مبتلا و علائم او بی حوصله واکنش نشان دهید. به زبان ساده ، شیوع علائم شدید ممکن است با انتظارات شما یا برنامه روزانه شما تداخل نداشته باشد ، بنابراین ممکن است فرد مبتلا را بکوبید و به او حمله کنید. واقعیت سرد این است که خواهر و برادرهای جوان ممکن است نسبت به فرد مبتلا احساس تلخی کنند و ممکن است او را یک “عجیب و غریب” بدانند.

از آنجا که تمام اعضای خانواده تحت تأثیر موج جزر و مدی دوقطبی قرار می گیرند ، خانواده هنگام توجه به مفهوم بهترین درمان برای مبتلایان نوجوان نیاز به توجه دارند. اگر خانواده از این اختلال اطلاع داشته باشند و از آن حمایت کنند ، مبتلایان نوجوان اغلب از آن سود خواهند برد. بر اساس تحقیقات اخیر در مورد FFT ، مدیریت صحیح این اختلال توسط خانواده می تواند پیش آگهی کودک را بهبود بخشد. فایده نهایی برای خانواده غیرمستقیم است: وقتی اعضای خانواده به بیمارانی این چنین کمک می کنند ، علائم کاهش می یابد و زندگی در داخل خانه وقفه های کمتری را تحمل می کند.

درمان اختلال دو قطبی :

اختلال دو قطبی باید در طول زندگی فرد کنترل شود. در طی درمان ممکن است به مرور زمان نیاز به اعمال تغییراتی در روش درمان وجود داشته باشد.

تیم درمانی نوجوان مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

دارو درمانی در اختلال دو قطبی در کودکان:

ممکن است یک روانپزشک برای تثبیت خلق و خوی کودک شما دارو تجویز کند. مهم است که عوارض داروی کودک خود را کنترل کنید و مراقب عوارض جانبی باشید.

یافتن داروی مناسب و دوز مناسب برای کودک شما ، ممکن است مدتی طول بکشد زیرا دارویی وجود ندارد که برای همه مبتلایان به اختلال دوقطبی مناسب باشد .

گفتاردرمانی در اختلال دو قطبی در کودکان:

یک گفتار درمانگر ممکن است به کودک شما در مورد عوارض اختلال دو قطبی آموزش دهد و ممکن است راهکارهای مقابله ای را برای کمک به مدیریت علائم ارائه دهد.

مراحل درمان اغلب شامل مشارکت اعضای خانواده است. خانواده درمانی ممکن است مسائل مربوط به روابط ، مشکلات مدیریت رفتار یا راهکارهایی برای کمک به کل خانواده برای کنار آمدن با بیماری روانی کودک را برطرف کند.

 

 

منبع

مقالات دیگر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button