شنبه تا پنجشنبه (12 تا 8شب)

مشاوره حضوری وآنلاین

تهران، شهرک غرب، خیابان درختی

مشاوره ازدواج پیش از طلاق

مشاوره ازدواج و تصمیم به طلاق

مشاوره قبل از طلاق

مشاوره قبل از طلاق ، مشاوره ای است که بطور خاص بر روی مقابله با مشکلات طلاق تمرکز دارد. اگر تصمیم گرفته اید که طلاق، بهترین گزینه برای شما و همسرتان است، ممکن است در زمان جنجالی که برای طلاق اقدام می کنید به یک مشاور ارجاع داده شوید. شاید مراجعه به درمانگر یا مشاور در این مدت بسیار مفید باشد. بیشتر افراد در هنگام تصمیم برای ازدواج به فکر مشاوره میفتند. این در حالی است که باید توجه کنیم که، طلاق و تصمیم گیری برای آن هم نیاز به مشاوره دارد.

بسیاری از احساسات ممکن است هنگام طلاق بروز کند. بر همین اساس شما برای گذراندن روند دردناک به یک حامی نیاز داشته باشید. وقتی صحبت از عزت نفس می شود، تصمیم گیری بر پایه صمیمیت و احساسات می تواند درست نباشد. شما در این شرایط نمی توانید احساسی تصمیم بگیرید. مشکلات شما ممکن است خیلی بزرگ باشد و به تنهایی نمی توانید آنها را حل کنید.

انتظارات در طول طلاق

از آغاز روند طلاق تا پایان، شما باید نه تنها با مشکلات جدایی بلکه با مسایل عاطفی نیز کنار بیایید. به احتمال زیاد، شما باید در مورد حضانت فرزند، توزیع دارایی و امور مالی تصمیمات سختی بگیرید. شما ممکن است در برابر اطرافیان خود احساس فشار کنید. برخی از افراد شاید در تصمیم گیری شما دخالت کنند و بخواهند از جزئیات طلاق شما آگاه شوند. بسیاری از افرادی که طلاق می گیرند یا بهتر بگوییم زندگی پس از طلاق با یک روند غمگینی روبرو می شوند که شامل پنج مرحله انکار، عصبانیت، چانه زنی، افسردگی و پذیرش است. در بخشی از روند طلاق، فرد ممکن است احساس بی حسی کند که این مرحله می تواند گیج کننده و چالش برانگیز باشد.

ضرورت مشاوره پیش از طلاق

80% طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از طلاق، بهترین راه استفاده از مشاوره طولانی مدت و هدف دار برای زوجین قبل از ازدواج است و در صورتی كه به هر دلیل زوجین تصمیم به طلاق گرفتند بهتر است از مشاوره طلاق استفاده كنند. طلاق (توافقی) سریع و بدون بررسی كافی ریشه بسیاری از صدمات روحی و جمسی است. بنابراین در مورد تصمیم به این مهمی حداقل یک ماه به خود فرصت دهید و در این مدت، بسیار خوب است كه از مشاوره‌ی مستمر و متخصصان مجرب بهره مند شوید. همواره به افراد توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از مسائل و مشکلاتی از جمله طلاق حتما پیش از ازدواج در جلسات مشاوره ازدواج شرکت کنند.

 مشاوره ازدواج می تواند کمک کند

بسیار معمول است افرادی که در راه طلاق هستند یک یا دو دور مشاوره ازدواج را امتحان کنند. بسیاری از مردم فکر نمی کنند که آنها به اندازه کافی برای نجات ازدواج “تلاش” کرده اند مگر آنکه برای نجات ازدواج ، موفق به مشاوره ازدواج نشده باشند. آنچه در اینجا مورد بحث قرار می گیرد استفاده از مشاوره ازدواج پس از تصمیم گیری یکی از طرفین در مورد پایان ازدواج است. سناریوی زیر را در نظر بگیرید:

“مریم و امیر پانزده سال است که ازدواج کرده اند و پنج سال است که ازدواجشان ناخوشایند است. مریم ، مانند بسیاری دیگر از زنان مطلقه ، از فقدان ارتباط صمیمی یا ارتباط بین او و امیر ناامید شده است. در موارد متعدد ، او از امیر التماس کرده است. برای مشاوره با او اما او همیشه قبول نمی کند و اصرار می کند که آنها می توانند خودشان این کار را انجام دهند. بنابراین مریم دو سال تحت درمان انفرادی است و سرانجام تصمیم گرفت که هیچ چیز در ازدواج باقی نمانده است. او به امیر گفته است و او شکه شد. او طلاق نمی خواهد و اکنون از او درخواست می کند تا مشاوره ازدواج را امتحان کند. اما اکنون او احساس می کند که دیگر دیر شده است. ”

این یک سناریوی بسیار متداول است و می تواند مسیرهای مختلفی را طی کند. ابتدا ، مریم، آغازگر طلاق ممکن است با آزمایش مشاوره موافقت کند. او امیدی به حل ازدواج ندارد و در واقع می خواهد هرچه سریعتر از خانه خارج شود. اما او با این تلاش نادرست در مورد آنچه امیر به عنوان آشتی احتمالی برای “اثبات” به امیر می داند موافق است که ازدواج زخمی مرگبار است و نمی تواند زنده بماند. او امیدوار است که اگر امیر خودش این را ببیند ، تمایل بیشتری برای همکاری با او برای طلاق مشارکتی خواهد داشت. او همچنین مخفیانه امیدوار است که اگر امیر از هم بپاشد بتواند او را با یک درمانگر که به او کمک می کند تا این روند را پشت سر بگذارد آشنا کند. گاهی اوقات همه چیز طبق برنامه مریم پیش می رود و امیر با او موافقت می کند که بهتر است طلاق بگیرند اما گاهی اوقات این استراتژی نتیجه معکوس می دهد.

امیر و مریم مشاوره ازدواج را آغاز کردند اما در جلسه سوم ، برای امیر مشخص می شود که مریم قصد نجات ازدواج را ندارد. در واقع ، او احساس می کند فریب خورده است و معتقد است که او با ازدواج درمانی موافقت کرده است تا به او ثابت کند که ازدواج به پایان رسیده است. به اعتقاد او ، این دلیل آن است که مریم حاضر نیست برای نجات ازدواج “تلاش” کند و از او بخاطر فریب او عصبانی می شود. در واقع ، او نسبت به قبل عصبانی تر می شود و شروع به سرزنش کل طلاق به گردن او می کند. و اکنون ، او آماده است تا وکیل “سخت گیر” را پیدا کند تا از او در برابر مریم محافظت کند.

تقریباً جهانی است که زوجین حداقل یک بار تلاش کنند “آشتی” کنند. اما مگر اینکه هر دو طرف صمیمانه مایل به تلاش برای ترمیم رابطه باشند ، زوج ها اغلب از این تلاش خشمگینتر از زمان شروع می شوند. هنگامی که یکی از طرفین متقابلاً متعهد به طلاق است ، من وقتی نظرم را می خواهم ، معمولاً از مشاوره ازدواج برای “نجات ازدواج” خودداری می کنم. اما این بدان معنا نیست که مشاوره در اینجا مفید نیست. مشاوره طلاق اغلب وسیله مفیدی برای پایان مسالمت آمیز ازدواج است و من اغلب اوقات آن را تشویق می کنم وقتی یکی از طرفین ، به طور معمول از طرفین شروع کننده طلاق ، درخواست مشاوره ازدواج می کند.

در مشاوره طلاق ، به مبتکر یک موقعیت امن داده می شود تا به همسر دیگر بگوید چرا تصمیم او غیر قابل برگشت است. و همسر محلی امن پیدا می کند تا احساسات خود را در مورد طلاق و رابطه به آغاز کننده بگوید. یک مشاور ماهر می تواند بحث را از سرزنش  دور کند و به زوجین کمک کند به این نتیجه برسند که ازدواج ، هرچند ناامید کننده است ، به پایان رسیده است.  این به همسر غیر مبتدی کمک می کند تا با قطعی شدن طلاق کنار بیاید و زوج را راهنمایی می کند تا طلاق را طوری تنظیم کنند که هر دو مسئولیت را بپذیرند تا اینکه سعی کنند طلاق را به عنوان تقصیر دیگری مطرح کنند. هنگامی که این امر موفقیت آمیز است ، معمولاً زن و شوهر می توانند طلاق مشارکتی و غیر مخرب را مدیریت کنند.

تفاوت مشاوره قبل و بعد از طلاق

مشاوره قبل از طلاق، مشاوره ایی است که توسط زوجینی که خود را برای طلاق آماده می کنند دنبال می شود.

مشاوره پس از طلاق. به مشاوره های برای زوج های سابق که قبلاً طلاق گرفته اند اشاره دارد.

بعد از طلاق، ممکن است شما و همسر سابق خود نگرانی هایی داشته باشید. در هر نوع مشاوره طلاق، مشاور شما هیچ تصمیمی برای شما نمی گیرد. در عوض، شما را راهنمایی می کنند تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. مشاوره قبل از طلاق و مشاوره پس از طلاق، فضاهایی امن برای کار در مسائل با روشی محترمانه و با حضور یک متخصص حرفه ای برای کمک به شما است

مشاوره برای فرزندان طلاق و پیشگیری طلاق

بخشی از مشاوره طلاق مربوط به فرزندان است. فرزندان در خانواده‌ای طلاق اتفاق افتاده، بیشترین آسیب را می‌بینند؛ از این رو لازم است قبل از اقدام برای طلاق (توافقی) با مشاوره گرفتن از مشاور مجرب در مورد صدماتی که به فرزندان وارد می‌شود پیشگیری کنید. در مواردی كه زوجین فاقد فرزند هستند طلاق توافقی بسیار راحت‌تر است. پس قبل از اقدام به طلاق توافقی و متشنج کردن روحیه فرزندانتان با مشاور مجرب مشورت کرده و راه حل‌های مناسب را برای کاهش آسیبات به کار ببرید.

علائمی که نشان می دهد نیاز به مشاوره طلاق دارید:

مشاوره طلاق می تواند مشکلات زیادی را در افراد شناسایی کند. با این حال، مواردی وجود دارد که مشاوره طلاق می تواند گزینه مفید برای شما باشد.

برخی علائمی که نشان می دهد شما برای طلاق نیاز به یک مشاور دارید، عبارتند از:

مشکل در امر والدین

نابرابری های ارتباطی

سوالاتی در مورد طلاق

بحث های مکرر یا ناپایدار

نگرانی در مورد اینکه چگونه طلاق ممکن است بر روی فرزندان یا اطرافیان تأثیر بگذارد.

مشکل در مورد توافق در مورد مسائل مهم مربوط به جدایی، مانند موارد مربوط به امور مالی یا مراقبت از کودکان

اگر شما و همسرتان احساس می کنید که به کمک یک متخصص در روند طلاق نیاز دارید، باید کاملاً به مشاوره طلاق مراجعه کنید.

مراحل مشاوره طلاق توافقی به شرح زیر است:

-مراجعه به مشاور و در میان گذاشتن مشكل از سوی هر دو طرف دعوا

-ادامه مشاوره در حداقل 2 جلسه برای كاهش شدت احساسات زوجین

-مشاوره روانشناسی طرفین برای پی بردن علت اصلی نارضایتی طرفین

-همراهی زوجین برای یافتن راه حل‌های عملی برای تأمین بخش مهم خواسته‌های منطقی هر دو طرف

-ادامه مشاوره با فرزندان بصورت جداگانه و یا به صورت جمعی در جلسات بحث آزاد با والدین و فرزندان

-بررسی و رصد نمودن شدت مشكل در فواصل زمانی مشخص.

-ارائه بهترین راه و روش طلاق توافقی در صورتی كه طلاق بهترین روش برای هر دو طرف تشخیص داده شود.

-بررسی قوانین طلاق توافقی در مورد زوجین، مورد مشاوره و دادن اطلاعات دقیق در مورد فرایند طلاق توافقی و نیازهای حقوقی آن‌ها.

منبع

مقالات دیگر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button